הכנסות הליסינג התפעולי ב-2009 עלו ב-9% ל-6 מיליארד שקל

זאת למרות שנרשם קיטון של כ-5% בצי כלי הרכב ■ קבוצת ניו קופל-שלמה היא הגדולה בענף במונחי כמות הרכבים, עם נתח שוק של כ-29%

מבדיקה של חברת BdiCoface עולה כי למרות הגידול בהכנסות ענף הליסינג התפעולי, בשנת 2009 נרשם קיטון של כ-5% בצי כלי הרכב בליסינג התפעולי, שהסתכם בכ-190 אלף כלי רכב. זאת, בניגוד למגמת הגידול במספר כלי הרכב בשנים 2006-2008.

למרות הקיטון במספר כלי ההרכב, הכנסות ענף הליסינג התפעולי בשנת 2009 גדלו ב-9% והסתכמו בכ-6 מיליארד שקל.

לדברי BDI, בין הסיבות לירידה בגודל הצי ניתן לציין את המיתון העולמי, שהוביל לירידה בביקושים לליסינג תפעולי ואת שינויי הרגולציה, שהביאו לגידול בעלויות של לקוחות הענף.

במקביל לירידה בגודל הצי נרשם בשנה זו גידול במחיר הממוצע לעסקת ליסינג, כאשר ההחזר החודשי הממוצע עמד על כ-2,600 שקל לפני מע"מ.

5 החברות המובילות בענף הן ניו קופל-שלמה, דן רכב, אלבר, אלדן ו-קשר רנט, אשר מחזיקות בנתח שוק של כ-77% במונחי מספר כלי הרכב. מספר הרכבים המצרפי של 5 החברות הללו הסתכם בכ-147 אלף בשנת 2009. קבוצת ניו קופל-שלמה היא הגדולה בענף במונחי כמות הרכבים, עם נתח של כ-29% מכלל הרכבים בליסינג התפעולי.

מבחינת מדד הסיכון העסקי - רמת הסיכון של הענף היתה נמוכה בהשוואה לרמת הסיכון של כלל המשק. בשנת 2009 עמד מדד הסיכון בענף של 4.78, לעומת רמת סיכון של 6.24 בכלל המשק. בדומה למגמה הכללית, חלה עלייה ברמת הסיכון בענף בשנה החולפת. כך למשל, בשנת 2008 עמד מדד הסיכון בענף של 4.17 בלבד. מוסר התשלומים הממוצע בענף הליסינג התפעולי טוב מעט יותר ביחס למוסר התשלומים בכלל המשק, עם פיגור של 6 ימים ביחס לימים המוסכמים לתשלום, זאת, בהשוואה לכלל המשק, בו מספר ימי הפיגור עומד על 7 ימים.