"יש אוכלוסיה שלא סופרת כסף"

צריך לשים 100 מיליון שקל מיד על השולחן. כמה יכולים לרשום כזה צ'ק?

"יש אוכלוסיה בתל אביב שלא סופרת את הכסף. כשהאנשים האלה רוצים לקנות מקום, הם קונים", אומר ניסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת הבנייה אחים דוניץ, לאחר שהפסיד ביום ד' האחרון (ביחד עם שותפתו, חברת אורנים), במכרז לרכישת מתחם רמז בתל אביב לקבוצת רכישה שארגנו קנדה ישראל, אקרו נדל"ן וחברת TERRA. "אנשים בקבוצת הרכישה של רמז קנו קומות שלמות, 700 מ"ר, בלי למצמץ".

הקבוצה בראשות קנדה ישראל תשלם סכום שיא של 305 מיליון שקל, או 2.8 מיליון שקל ליחידת קרקע, על מנת להקים במתחם 108 יחידות דיור ב-30 קומות. אחיעזרא, אחד האנדרדוגים - שהרי גם קבוצת חבס וסגולה נדל"ן הובסו - מאוכזב מתוצאות המכרז. "זהו סכום דמיוני", אומר אחיעזרא, שקובל על התחרות העזה בין יזמים לקבוצות רכישה בתל אביב. "המחיר הוא מחיר לקבוצות רכישה, זה לא יכול לעבוד אחרת. הם לא משלמים מס רכישה ומע"מ, חסכון של כ-40 מיליון שקל בפרויקט כזה".

גלובס: אז למה ניגשת כיזם? יכולת לארגן קבוצת רכישה.

אחיעזרא: "הקבוצה של קנדה ישראל ואקרו נדל"ן פנתה אלי לבדוק אם נרצה לשתף פעולה תמורת 40% מהמגדל ובחנו את הנושא. לדעתי, הם היו מודאגים שמישהו אחר יזכה וכל רשימת הקונים שלהם תעבור למי שזכה, כמו שקרה בדרום הקריה (שרונה). הם רצו להבטיח לעצמם חלק מהעוגה במקרה שלא יזכו במכרז".

בתגובה, הכחישה דוברת קנדה ישראל שהתקיימו מגעים לצירוף אחים דוניץ.

אחיעזרא: "אני לא מצטער שלא הצעתי יותר במכרז, הצעתי מחיר נכון ליזם, 222.2 מיליון שקל. אם יש לי יכולת לכתוב צ'ק של יותר מ-100 מיליון שקל ללא מימון - למה לא לעשות את זה? הייתי יכול להציע יותר על המגרש ברמז בתור קבוצה. אי אפשר להגיד שאני לא מאוכזב, אבל מי שמשלם יותר זוכה, אין אפס".

אז חנן מור ידע מה הוא עושה כשפרש מהמכרז. למה לא חסכת לך את כאב הראש?

"מי זה חנן מור? אין לו גרוש. הוא כל הזמן רק מגייס אג"חים, אין לו שום הון. אי אפשר לקבל מימון בנקאי לפני ששילמת 50% מערך הקרקע במכרז כזה. צריך לשים יותר מ-100 מיליון שקל מיד על השולחן. כמה חברות בענף הנדל"ן יכולות לרשום כזה צ'ק?" (קבוצת חנן מור סירבה להתייחס).

אז בעצם ליזמים ולקבלנים אין מה לחפש בתל אביב. זה קרב אבוד מול הקבוצות.

"כיום התחרות עם קבוצות הרכישה היא לא מאוזנת, לא שקולה. אנחנו נבדוק קרקעות נוספות בתל אביב ונתחרה עליהם כי אני מניח שבשלב מסוים יהיה איזון בין הקבוצות והיזמים כתוצאה מרגולציה. הרווח הוא יותר קל במכירת דירות במחיר של עד 2 מיליון שקל שאנחנו בונים באזור המרכז. אבל יחכה לי מגרש טוב אחר בתל אביב.

"צריך לזכור שאת מגדלי שרונה לקחו גינדי, חברה יזמית, ובמכרז על מגדלי נאמן זכה לאחרונה הקבלן יוסי אברהמי, למרות התחרות עם קבוצות הרכישה. שום דבר עוד לא אבוד. אז יש לקבוצות הרכישה יתרון על היזמים, אבל אני לא הולך להתאבד במכרזים. אני יזם, לא מתווך, ואני גם מבצע לבד. אני רוצה להרוויח מייזום".