המזדנגפים מהצפון

החברה הציבורית אדרי-אל החזקות, בשליטת גבי אדרי, התחילה בענף הנדל"ן המניב בקרית שמונה, ובעקביות צוברת שטחים בדבר האמיתי - דיזנגוף סנטר * "אם יש לי קניון בקרית שמונה, יכול להיות לי קניון בכל עיר בארץ"

ימים שבהם נחגגות פתיחתן של חנויות מרשתות האופנה הזרותH&M ו-GAP בתל אביב, מפגינים גבי אדרי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב אדרי-אל החזקות, ובנו אדם, המכהן כסמנכ"ל השיווק בחברה, את היכולת לחגוג אופנה בתל אביב גם בלי שתי הרשתות, שמעוררות כאן באזז רועש.

באירוע רב משתתפים וידוענים השיקו השניים בשבוע שעבר את מתחם המותגים שהקימו בדיזנגוף סנטר, תחת השם FASHION DC, המשתרע על פני שתי קומות וכולל רשתות אופנה מובילות כמו זארה, מנגו, G-STAR, אדידס, נייקי, SPRINGFIELD, Hurley, ALDO וכן המשביר לצרכן ואיל מקיאג'.

חברת אדרי-אל פעילה בתחומי הייזום, ההקמה וההשכרה של נדל"ן מניב בישראל. משפחת אדרי, שכוללת שני בנים נוספים מלבד אדם, בגילאי 25 ותשע, היא במקור מקרית שמונה, אבל עברה להתגורר בתל אביב לפני 15 שנה. חברת אדרי-אל, שהחלה את דרכה בתחום הנדל"ן בצפון הארץ ב-1987, מחזיקה היום ב-16 נכסים שממוקמים בין קרית שמונה לתל אביב, וכוללים כ-27 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-24 אלף מ"ר לתעשייה. גבי בן ה-50 משמש יו"ר ומנכ"ל החברה.

אדרי-אל רכשה לפני חודשיים כ-750 מ"ר נוספים בדיזנגוף סנטר תמורת 7.7 מיליון שקל, ובכך הגדילה את שטחיה בקניון ל-12,350 מ"ר, הממוקמים בחלקו הצפון-מערבי של הקניון. דמי השכירות במתחם FASHION DC נעים בין 80 ל-120 דולר למ"ר. בחודשים האחרונים עמלה החברה על הרחבת קניון שמונה סנטר שבבעלותה בקרית שמונה מ-8,200 מ"ר ל-16,700 מ"ר, בהשקעה של 40 מיליון שקל. שיווקם של 75% מהשטחים החדשים כבר הושלם.

כניסתה הראשונה של החברה לדיזנגוף סנטר הייתה באפריל 2006, אז רכשה החברה 7,800 מ"ר מידי קו-אופ. כחברה שמחזיקה בקניון בקרית שמונה ובקרקע המיועדת למרכז מסחרי ברמת גבריאל שבמגדל העמק, יוצרת החזקתה של אדרי-אל בשטחים בדיזנגוף סנטר שילוב מעניין של פריפריה וליבה.

"דיזנגוף סנטר הוא הקניון הראשי בארץ", אומר אדם בן ה-27, המשמש כיד ימינו של אביו בשש השנים האחרונות, "עד שנכנסנו לדיזנגוף סנטר עיקר הפעילות שלנו הייתה בצפון הארץ. כשקיבלנו החלטה להיכנס לתחום המסחר והקמעונאות גם בתל אביב, הראייה האסטרטגית שלנו הייתה שדיזנגוף סנטר הוא מקום שהפוטנציאל בו עוד לא התחיל. הסיבה להצלחת דיזנגוף סנטר בשנים האחרונות היא היותו מוקד משיכה לקהל גדול עם חשיפה מאוד גדולה. מערך התושבים מסביב לדיזנגוף סנטר השתנה בשבע-שמונה השנים האחרונות, והאוכלוסייה הצעירה החליפה את האוכלוסייה המבוגרת. שנות השפל היו שנות הפיגועים, אבל אני יכול להגיד שזיהינו את הפריחה של רחוב דיזנגוף כולו ושל דיזנגוף סנטר בפרט כבר ב-2003".

גלובס: מדוע אנחנו לא רואים את H&M ו-GAP בין חנויות האופנה במתחם החדש שהשקתם?

אדם: "גוף כזה לא מגיע לשטחים שהם פחות מ-800 עד 2,000 מ"ר. אני אשמח למצוא להן מקום, אבל כרגע אין לי שטח לפנות להן. דיזנגוף סנטר מאוכלס היום ב-95% תפוסה מתוך השטח הכללי. האסטרטגיה שלנו היא תמיד להגדיל את ההחזקות שלנו בדיזנגוף סנטר ואנחנו תמיד מנהלים מגעים, כך שבעתיד אני מאמין שהשטחים שלנו יכללו גם את H&M ו-GAP, ובכלל רשתות בינלאומית נוספות".

איזו השפעה לדעתך תהיה לפעילותן של שתי הרשתות על האופנה בארץ?

"בעקבות הכניסה של הרשתות החדשות יגיעו גם נוספות, זה מהלך שמתרחש בכל מדינה מתפתחת בעולם. בכניסתן לישראל, H&M ו-GAP ואפילו Abercrombie & Fitch בקניון ארנה בהרצליה ובקניון רמת אביב, יפרו את השוק ויפתחו את השער למותגים בינלאומיים נוספים בדרכם לישראל. הפעילות שלהן כאן תהווה תחרות לא פשוטה לרשתות האופנה הישראליות שאנחנו מכירים, ועם זאת זהו מהלך חיובי".

יש מקומות שאתם מתכננים לרכוש בהם קרקעות להקמת קניונים?

גבי: "אנחנו עומדים לרכוש קרקע בבת ים, שם אנחנו במגעים עם גורם פרטי ובכוונתנו להקים שם קניון בשטח 27 אלף מ"ר".

יש ערים שאליהן לא תיכנסו בתחום הקניונים?

"אני לא מוגבל מבחינת הערים. אם יש לי קניון בקרית שמונה, יכול להיות לי קניון בכל עיר בארץ".

מה לגבי אילת?

"אילת כבר עמוסה".

הייתם נכנסים לראשון לציון?

"כל דבר בוחנים לגופו".

אדם: "אנחנו בוחנים היום עסקאות חדשות מעת לעת במרכז הארץ וגם בצפונה".

חברת אדרי-אל הנפיקה בבורסה מניות ובנוסף אג"ח בהיקף של 150 מיליון שקל ביוני 2007, רגע לפני קריסת השווקים. מניית החברה עלתה ב-20% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 80 מיליון שקל. לדברי אדם, "2009 הייתה שנה טובה למרות שהיה מיתון. רק בסוף 2010 תהיה לי אינדיקציה יותר טובה לגבי הפדיונות".