היועמ"ש יהודה וינשטיין: לא ייחקרו ההדלפות מחקירת ליברמן

עם זאת, לשכת היועץ המשפטי מציינת כי "היועץ רואה את תופעת ההדלפות והפרסומים מחקירות כתופעה פסולה ובעייתית שיש לשרשה, לפחות ככל שהדבר תלוי במערכת אכיפת החוק"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה היום (ב') את דרישתו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, לפתוח בחקירה פלילית למציאת המדליף כביכול של פרטי חקירתו בשבוע שעבר.

לשכת היועץ המשפטי אף הביעה מחאה על כך שמכתבו של ליברמן מהשבוע שעבר, שבו דרש מוינשטיין להורות על פתיחת חקירה פלילית, הועבר לפרסום קודם שנמסר ללשכת היועץ.

"במקרה נשוא פנייתכם אין כל מקום לחקירה פלילית כמבוקש על-ידיכם", כתב עו"ז רז נזרי, עוזרו הראשי של וינשטיין, לעו"ד ירון קוסטליץ ממשרדו של יעקב וינרוט, סניגורו של ליברמן. "בעניין זה הוצאה הודעה רשמית לתקשורת מטעם דובר משטרת ישראל, בנוסח מאופק ומידתי שתואם עמנו, וזאת בהתאם להנחיות בעניין. עיקרם של הפרסומים, כעולה גם מהחומר שצורף על-ידיך, נסמך על הודעה זו".

לשכת היועץ המשפטי מציינת כי פרסום הודעות רשמיות בעקבות חקירותיהם באזהרה במשטרה של אנשי ציבור הוא "דבר מקובל ושגרתי, שנועד להביא בפני הציבור באופן מסודר ומבוקר את פרטי העניין, ולא באופן כללי".

עניין זה מעוגן אף בהנחיה פורמלית של היועמ"ש, ולפיה "ניתן לפרסם מידע אודות חקירת חשוד, כשהחקירה מתנהלת נגד איש ציבור או עובד ציבור בכיר, ויש קשר בין החשדות לבין תפקידו או מעמדו הציבורי של החשוד".

מסמך סודי

נזכיר כי בשבוע שעבר זומן ליברמן לחקירה באזהרה ביאח"ה, בעקבות מידע חדש שהגיע למשטרה לפני כחודשיים, ולפיו הדליף שגריר ישראל בבלארוס לשעבר, זאב בן-אריה, לליברמן את מסמך חיקור הדין שהעביר משרד המשפטים למקבילו הבלארוסי במסגרת החקירה המסועפת המתנהלת נגד שר החוץ בפרשת השוחד והלבנת ההון.

לפי החשד, בן-אריה, שהיה אמור להעביר את המסמך לשלטונות בלארוס, העתיק ממנו פרטים והעבירם לליברמן בעת שזה עשה בביקור בבלארוס.

ליברמן נחקר באזהרה במשך שעתיים ביאח"ה, ולאחר מכן פירסמה המשטרה הודעה לעיתונות בעניין.

עם זאת, לשכת היועץ המשפטי מציינת במכתבה כי "היועץ רואה את תופעת ההדלפות והפרסומים מחקירות כתופעה פסולה ובעייתית שיש לשרשה, לפחות ככל שהדבר תלוי במערכת אכיפת החוק, ומסר זה יועבר לכלל הגורמים הנוגעים בדבר. תופעה זו היא בעייתית בכל היבט שהוא, והדברים אמורים ביחס לחקירות ככלל ולאו דווקא לחקירת השר ליברמן".