3 הזדמנויות חדשות בנפט

עם כל הכבוד לשותפויות הנפט והגז כאן, מעבר לים מחכות הזדמנויות גדולות בתחום

תעשיית הנפט והגז המקומית עשתה קפיצת מדרגה משמעותית בשנה וחצי החולפות, בעיקר בעקבות גילוי מרבצי הגז הטבעי הגדולים בשדה "תמר". כולנו כמובן מקווים שבמבנה "לווייתן" הסמוך לתמר גם יתגלו מרבצי גז טבעי גדולים בשנה הקרובה, ואם זה אכן יקרה תחול מן הסתם עליית מדרגה נוספת בפעילות ובתמחור השותפויות המקומיות לחיפושי גז טבעי ונפט (בעיקר ברציו).

ואולם, גם לאחר הגילויים האחרונים, שהם מרשימים מאוד כשלעצמם, התעשייה המקומית היא עדיין זעירה, טיפה באוקיינוס גדול, בהשוואה לתעשייה העולמית. זאת ועוד, כנראה שהפוטנציאל לגילויים גדולים נוספים בארצנו הולך ומצטמצם שכן שטחי החיפושים האטרקטיביים מוצו ברובם.

לכן, כדאי למשקיע השיראלי בשותפויות הנפט והגז ולתיק ההשקעות שלו אם יחפש הזדמנויות מעבר לים. זה, אגב, נכון באופן כללי ועל אחת כמה וכמה בתחום האנרגיה. וזה גם לא כל כך קשה ומסובך. המחסום העיקרי שעומד בפני המשקיעים הישראליים הוא השגת האלפא, הערך המוסף או יותר נכון התשואה העודפת על השוק או הסקטור ואפשר לפתור אותה בכריית מידע באתרים ייעודיים ובעיקר בהרשמה לניוזלטרים הנכונים. ניוזלטר מתאים יכול להביא את המשקיע הממוצע לרמת אינטימיות גבוהה, או לפחות שווה, לזו שיש לו (כביכול..) עם השותפויות או המניות המקומיות.

שחרור מכבלי השוק המקומי מביא כמעט תמיד להפחתת הסיכון וגם, אם פועלים נכון, להשגת תשואות גבוהות יותר. בכל השקעה, ובעיקר בתחום הנפט והגז, צריך הסוחר או המשקיע לנסות לחפש השקעות עם פוטנציאל תשואה גבוה בהרבה מפוטנציאל ההפסד (רצוי גם כמובן להפעיל הוראות לעצירת הפסד אם כי במניות כאלה, שיכולות לזנק או ליפול בעשרות אחוזים ביום אחד ולפעמים תוך מספר דקות, זה לא כל כך ישים). ברציו, למשל, פוטנציאל ההפסד כיום הוא גבוה מאוד ויכול להגיע גם ל-90% או יותר במקרה של כשלון בגילוי מאגר משמעותי במבנה "לווייתן".

אגב, צמצום מאוד משמעותי בסיכון מתקבל כשנכנסים להשקעה מיד לאחר הודעה על גילוי משמעותי ולא לפני. כך, מי שנכנס לשותפויות ישראמקו, אבנר, דלק קידוחים או למניות דלק אנרגיה לאחר ההודעה הדרמטית של ה-18 בינואר 2009 עדיין הרוויח תשואות פנומליות מאז מעד היום.

בקיצור, העולם כיום הוא שטוח, מאוד, וחבל שחלק מאוד משמעותי מהמשקיעים הישראליים עדיין לא הפנים את זה. בעולם יש בכל שנה לפחות כמה תגליות ענק בהיקף של תמר או יותר וכאמור, אפשר ואולי גם רצוי להכנס למניות החברות שמכריזות עליהן אחרי ההודעה. גם אז עדיין יש פוטנציאל לרווחים של מאות אחוזים. הנה 3 חברות מעניינות ששוות מעקב, או יותר (וממש, אבל ממש, לא מדובר בהמלצה כזו או אחרת).

מקמורן אקספלוריישן: עולם חדש מתחת לשכבת המלח

החברה הראשונה היא מקמורן אקספלוריישן (סימול: MMR). החברה הודיעה ב-10 בינואר השנה על גילוי מאגר ענק של גז טבעי באזור המים הרדודים של מפרץ מקסיקו (שם הבאר הוא Davy Jones), עם פוטנציאל ליותר מטריליון רגל מעוקבת של גז (כ-31 מיליארד מ"ק מעוקב).

הסיפור העיקרי כאן הוא הפעלתה של טכנולוגיה חדשה, לאחר שמרבית השדות שפעלו באיזור בעשרות השנים האחרונות התייבשו כמעט לגמרי (לא מדובר על השדות החדשים שהתגלו ופותחו באיזורי המים העמוקים של המפרץ). באמצעות טכנולוגיה סייסמית חדשה יכלה מקמורן לגלות, ולאחר מכן לפרוץ את שכבת המלח שנמצאת בעומק של כ-4,000 מטר. עד היום התגלו הרבה מאוד מאגרים מעל השכבה וכעת הושגה פריצת דרך משמעותית והתגלה מאגר גדול מתחת לשכבה.

הגאולוגים של מקמורן הוכיחו את התיאוריה שעמדה מאוחרי הקידוח וכעת מתכננת החברה לבצע עוד 10-20 קידוחים נוספים באיזור, שעמוס בתשתיות להולכת נפט וגז טבעי. התשתיות שכבר קיימות באיזור יקלו על מקמורן לפתח את דייוי ג'ונס ובארות נוספים ולהביא את הגז הטבעי לצרכן הסופי.

מניית מקמורן זינקה באמצע 2008 לשיא של 35 דולר ביחד עם העליה החדה במחירי הגז הטבעי אולם הקריסה שבאה לאחר מכן הפילה את המניה בתחילת מרץ 2009 ל-3.40 דולר. ב-8 בינואר השנה, ערב ההודעה הדרמטית, עמדה המניה על 9.20 דולר ובעקבות ההודעה זינקה ל-14 דולר. מאז היא הוסיפה לערכה יותר מ-20% ושווי השוק שלה עומד על כ-1.6 מיליארד דולר. אם אכן תצליח החברה גם בקידוחיה הבאים הרי שהפוטנציאל כאן עצום, אבל כמובן שגם הסיכון.

אינטר אויל: באר הגז הטבעי הגדולה בעולם?

המניה השניה היא של חברת אנרגיה אוסטרלית בשם אינטר אויל (סימול: IOC). אינטר פועלת בעיקר בדרום מזרח פפואה ניו-גיני, שם היא מפתחת את שדה Elk/Antelope. לאחרונה דיווחה החברה כי בדיקה שערכה חברה חיצונית העריכה את שווי המאגרים של החברה בכ-252 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי ועוד כ-156 מיליון חביות של חומר פחמימני מעובה (condensate).

באר הגז הטבעי אותו בדקה לאחרונה החברה בשדה Antelope הפיק כ-705 מיליון רגל מעוקבת (כ-21.6 מיליון מטר מעוקב) של גז טבעי ליום !! - שיא עולמי לבאר בודדת. חלק מהאנליסטים המסקרים את החברה מעריכים שפוטנציאל השדה עומד על כ-307 מיליארד מ"ק גז טבעי.

החברה עדיין מקווה למצוא תחת מאגרי הענק שגילתה באיזור גם נפט. כיום, בכל אופן, שווים העתודות של החברה (בתרחיש האופטימי ביותר) כ-1.52 מיליארד חביות נפט לעומת שווי שוק של כ-3 מיליארד דולר בלבד (על בסיס התגליות שהיו עד היום בלבד). בין המשקיעים הגדולים בחברה: ג'ורג' סורוס, קרנות של וולס פארגו וקרנות של מורגן סטנלי.

אינטר אויל, כמו שאר החברות הפועלות באיזור (ביניהן גם אקסון מובייל ), יהנו בשנים הקרובות מהצמא הגדול של המשקים המתפתחים של אסיה כגון סין והודו, שזקוקים נואשות לכל סוג של אנרגיה ועל אחת כמה וכמה אם מדובר באנרגיה ירוקה יחסית כמו גז טבעי.

ג'ייאוק אנרג'י: 5 בארות במרכזו של מבנה עצום

החברה השלישית ששווה בדיקה היא JayHawk Energy (סימול: JYHW). ג'ייאוק היא חברת נפט קטנטנה שבבעלותה 5 בארות נפט במרכזו של איזור שיש לו, כנראה, פוטנציאל עצום לתגליות משמעותיות. סקר גיאולוגי שבוצע לאחרונה באיזור הגבול שבין קנדה לארה"ב (באיזור הצפוני למדינת צפון דקוטה), שנקרא Williston Basin, גילה פוטנציאל למאגר של כ-503 מיליארד חביות נפט, ששוויו עומד כיום על כ-38 טריליון דולר (כן, זו לא טעות).

JayHawk קנתה את הבארות לפני קצת יותר משנה, לפני שגילו את הפוטנציאל העצום באיזור. בעקבות התגליות והפרסומים השונים זינקה המניה ב-590% בשנה האחרונה ובחודשים האחרונים נרשמה עליה חדה במחזורי הפעילות בה (אם כי הם עדיין נמוכים יחסית, המניה נסחרת ב-OTC).

בכל אופן, המניה זינקה מ-25 סנט בנובמבר ליותר מ-2 דולר בינואר השנה, ומאז עברה תהליך של מימושי רווחים ותיקון חד למטה וכיום, במחיר של כ-1.2 דולר, היא נסחרת בשווי של כ-60 מיליון דולר.

בשורה התחתונה: 3 הדוגמאות שהובאו הן רק קמצוץ מההתרחשויות בזירת האנרגיה הגלובלית בחודשים האחרונים. עם כל הכבוד לזרח, גבעות, רציו, מודיעין והשותפויות האחרות ובישראל, ול"תגליות" של 50 או 100 חביות ליום, המשקיע הישראלי חייב לצאת לחפש חברות אנרגיה מעניינות בעולם הגדול. וכאלה לא חסרות. הכנת שיעורי בית נכונה יכולה להביא תשואות גבוהות והכי חשוב - תוך לקיחת סיכונים יותר נמוכים.