אין ספקולנטים? נתונים חלשים, פישר התערב - והשקל התחזק

בנק ישראל קנה כ-100 מיליון דולר על רקע היחלשות הדולר ב-0.4% לשפל של כחודש ■ הבוקר אותת פישר: נמשיך להתערב בשוק המט"ח ■ בעולם: הדולר דווקא מתחזק ■ ייצוא ההיי-טק צנח ב-18%

הדולר נחלש היום (ה') לשפל של כחודש מול השקל, למרות שבנק ישראל חזר להתערב בשוק ורכש, לפי ההערכות בשוק, כ-100 מיליון דולר. השקל מתחזק חרף נתוני סחר חוץ חלשים שפורסמו היום ולמרות האיתונים החוזרים ונשנים של נגיד בנק ישראל שאותת כי ימשיך להתערב בשוק המט"ח ולרכוש דולרים במידת הצורך; הבטחה שאכן מומשה היום.

הדולר איבד 0.45% ושערו היציג נקבע ב-3.731 שקלים, שפל שלא נראה מאז ה-4 בפברואר. האירו היציג השיל 0.1% ל-5.096 שקלים. בשוק העולמי הדולר מתחזק ב-0.05% מול האירו ונסחר סביב 1.366 ד' לאירו.

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אותת הבוקר כי ימשיך להתערב בשוק המט"ח ולרכוש דולרים כדי למנוע את המשך ייסוף השקל. פישר נשא דברים בכנס שערך בנק ישראל במלון הילטון בת"א, ואמר כי "בנק מרכזי במשק פתוח וקטן לא יכול להיות אדיש למה שקורה. באופן הדרגתי נוכל להקטין את הצורך שלנו להתערב בשוק המט"ח. זו התקווה שלנו אך מאוד תלוי מה קורה בעולם".

לאחר הדיבורים, הגיע (שוב) שלב המעשים; שעות ספורות לאחר דברי פישר, בנק ישראל התערב בשוק ורכש כ-100 מיליון דולר, לאחר שבחודש שעבר רכש בנק ישראל 209 מיליון דולר. סוחרים בשוק מסרו ל"גלובס", כי הבנק ביצע היום את הרכישה "ישירות מחדרי המסחר של הבנקים, במכה אחת ואז שב להשקיף מהצד".

הגירעון המסחרי התרחב בפברואר

בשלהי פברואר חצה הדולר את ה-3.8 שקלים, אולם מאז הוא נחלש ב-2%. סוחרים בשוק הגדירו את ה-3.75 שקלים כרמת תמיכה טכנית אולם גם היא נשברה. מוקדם יותר השבוע אמר ל"גלובס" בילאל חפיז, ראש מחלקת אסטרטגיית מט"ח של דויטשה בנק בלונדון, כי הבנק הגרמני נמצא בפוזיציית לונג על השקל, כלומר מכר דולרים וקנה שקלים.

"מיקמנו סטופ-לוס ב-3.95 שקלים לדולר", אמר חפיז. "הכלכלה שלכם חזקה ולא אתפלא אם נראה שיעורי צמיחה גבוהים יותר מחודש לחודש". ואכן, אתמול נודע כי כלכלת ישראל צמחה ב-4.9% ברבעון הרביעי של 2009 (בקצב שנתי) וב-0.7% בכל שנת 2009. מדובר במספרים מרשימים בכל קנה מידה, שכן בתחילת 2009 התחזית הרשמית של בנק ישראל הייתה לצמיחה שלילית של 1.5%.

אך נתוני המאקרו שפרסמה היום הלמ"ס מציירים תמונה קודרת לחודשים הבאים. הגירעון המסחרי התרחב בפברואר ל-700 מיליון שקל על רקע ירידה של 13% בייצוא. בחודשים דצמבר-פברואר נרשמה ירידה חדה של 18% בייצוא ההיי-טק, שנחשב לקטר צמיחה של המשק. רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות, אמר ל"גלובס", כי השקל אמור היה להגיב לנתונים בהיחלשות, ולא בהתחזקות.

[לאתר המט"ח]