ארוחות החינם של גוגל ויאהו

מנכ"לי מפעילות הסלולר העולמיות מתמרמרים - והדיון בנייטרליות הרשת עולה על השולחן

1. בשבועות האחרונים מתקיים דיון מרתק בתקשורת העולמית בנושא נייטרליות הרשת. הדיון אינו עוסק בהיבט השלילי, המוכר לנו מהשוק בישראל, לפיו חברות הסלולר מקשות על חברות קטנות שרוצות להשתמש ברשת שלהן ולהציע שירותים מתחרים, אלא בטענותיהן של וודאפון וטלפוניקה נגד גוגל ויאהו. שתי ענקיות הסלולר טוענות שהגיע הזמן לסיים את ארוחות החינם של שתי חברות האינטרנט, שאחראיות על רוב התנועה ברשת, אך לא תורמות מאומה מצד התשתיות.

מנכ"ל טלפוניקה, סיזר אליירטה, ומנכ"ל וודאפון, ויטוריו קולאו, אמרו בפברואר האחרון כי הם שוקלים לגבות מגוגל ויאהו תשלום על השימוש ברשתות של שתי החברות. קשה להאמין שמודל כזה באמת יתפוס, ולכן סביר יותר להניח שהאיומים נועדו לשמש בסיס כלשהו למשא ומתן עתידי.

לטענת אליירטה, זה לא הוגן שמנועי החיפוש מנצלים פס רחב בחינם, בעוד טלפוניקה נדרשת לתחזק רשת, מכירות, שירות לקוחות וכדומה. אליירטה, שהתייחס לנושא גם בכנס הסלולר העולמי שהתקיים בברצלונה בחודש שעבר, אמר כי הוא בטוח שהמצב ישתנה, ושיגיע הרגע שבו חברות החיפוש המקוון יתחילו לשלם תמורת שימוש ברשת, בהתאם לכמות הדאטה שהן צורכות.

קולאו מוודאפון אמר כי יאהו וגוגל צריכות לשלם על ההעדפות שהן מקבלות, כשדבריו נוגעים ככל הנראה למקום המכובד שמקבלות החברות בפורטלים של חברות הסלולר. הוא גם קרא לרגולטורים בארה"ב ובאירופה לחשוב כיצד מגבירים את התחרות בתחום מנועי החיפוש. לדבריו, גוגל ויאהו שולטות ב-80% משוק הפרסום המקוון הבינ"ל.

שני המנכ"לים טוענים דבר פשוט: אם גוגל מייצרת תנועה בהיקף גדול כל כך, ומרוויחה הון עתק מבלי שתידרש לשלם עבור שימוש ברשתות הנייחות, מה יקרה לרשתות הסלולריות? החשש במקרה זה מובן. רק אתר יוטיוב של גוגל לבדו מייצר תנועה בממדים עצומים, שמחייבים את המפעילות להגדיל את ההשקעה בתשתיות באופן שלא היה ניתן לצפייה מראש.

טענות רעועות

בסופו של דבר, סביר להניח שמי שיישא בעלויות יהיו הצרכנים הסלולריים. וכאן מצטרפות לוויכוח גם חברות כבלים וספקיות שירותי אינטרנט כמו קומקאסט האמריקנית, ששואלות מדוע לא להבחין בין לקוחות שצורכים דאטה בכמויות חריגות לבין כאלה שצריכתם מתונה יותר. מכאן נובעת גם החלטתן של מפעילות שונות בעולם להפסיק את השימוש במודל של תשלום קבוע עבור צריכה בלתי מוגבלת.

הפגיעה בנייטרליות הרשת ברורה במקרה כזה, שמחייב תעדוף של התנועה ברשת. כל מפעילה מבצעת תעדוף כזה, אך השאלה היא מה מידת השקיפות של התעדוף, והאם הרגולטור יכול לדאוג לכך שתהייה גישה פתוחה ושוויונית ככל הניתן.

אם התרחיש של אליירטה וקולאו יתממש, כללי המשחק ישתנו לחלוטין. האם יש לזה סיכוי? נדמה, שטענותיהם של שני המנכ"לים לא לגמרי צודקות, ולא מתייחסות באופן מלא ליחסים בין החברות שלהם לבין גוגל ויאהו. מדוע שגוגל תשלם למפעילות תמורת הגישה שמקבלים הלקוחות של המפעילות לאתריה? מדוע גוגל כן ו"ניו יורק טיימס", או פייסבוק, לא?

נכון, גוגל ויוטיוב שלה אחראיות לצפיפות ברשת, אך המפעילות מקבלות את התמורה, כשהלקוחות מגדילים את השימוש ברשתות שלהן. לדרוש מגוגל לשלם למפעילה תמורת הגישה זה כמו שערוץ טלוויזיה ידרוש תשלום מחברת סרטים תמורת שידור הסרט שלה.

פרט לכך, וודאפון וטלפוניקה זקוקות היום לגוגל ויאהו יותר מאשר שתי ענקיות האינטרנט זקוקות להן. אנשים מצפים להשתמש ברשתות הסלולריות כדי לגלוש באינטרנט, ולכן הנייטרליות כאן היא הדבר החשוב, ולא מתן אפשרות לכל מפעילה לנהל את הרשת שלה בנפרד ולפי ראות עיניה. ואם החברות מפעילות לחצים כדי להגיע למודל כלשהו של חלוקה ברווחים, אין סיבה שהן יצליחו כאן יותר מאשר המפעילות הנייחות.

2. מחרתיים ישדר ערוץ 10 תחקיר, במסגרת תוכנית התחקירים "המקור", על שוק הסלולר בישראל. מהשאלות שהופנו לחברות הסלולר עולה תמונה ברורה של מה שהתחקיר מבקש להציג: שוק הסלולר בישראל אינו תחרותי דיו, המחירים גבוהים מדי במגזר הפרטי לעומת העסקי, החבילות שמציעות החברות דומות, ובקיצור - שורת כשלים, גדולים וקטנים, שרובם ככולם ידועים.

הדבר המעניין כאן היא הטענה של חברות הסלולר, שמי שדחף לביצוע התחקיר הוא משרד התקשורת. בכירים בחברות אומרים שלמשרד יש אינטרס להמשיך בדה-לגיטימציה ובמתקפה שלו על חברות הסלולר.

עיסוק בכשלים בתחום התקשורת במסגרת של תוכנית תחקירים הוא טוב ויפה, וכן ירבו כמותו. השאלה היא האם במסגרת התחקיר ייבדק חלקו של משרד התקשורת במחדל. אי אפשר לקחת מחברות הסלולר את האחריות לעמדות הציבוריות השליליות כלפיהן.

אך תחקיר רציני לא יכול להתעלם מהשאלה כיצד הגענו למצב הזה, וכיצד יתכן שמשרד ממשלתי, שתפקידו המרכזי הוא להבטיח את התחרות בשוק הסלולר, נחל כישלון כה חרוץ במשך השנים בהסדרת השוק הזה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "פנו אלינו בצורה רשמית לקבל נתונים על שוק הסלולר ומה דעתנו. משרד התקשורת לא יוזם כתבות על חברות שנמצאות תחת הסדרה שלו. את פועלנו אנחנו עושים באמצעות פעולות הסדרה אינטנסיביות, כפי שביצענו לאורך השנים".