היזם שסולק מהמכינה בעלי ועומד היום בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית • "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו • המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי
דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

דניאל גרוס

אישי: בן ,33 גדל בשכונת קטמון בירושלים. לאחר התיכון הצטרף למכינה קדם־צבאית בעלי וסולק ממנה כעבור 4 חודשים. כיום מתגורר בעמק הסיליקון
מקצועי: ייסד את חברת גרפלין שנרכשה על ידי אפל, ולאחר מכן הצטרף לחברת הטכנולוגיה והוביל בה פרויקטים בתחום ה־AI. כעת שותף בהקמת החברה superintelligence safe, לצד איליה סוצקובר
עוד משהו: חובב מוזיקת ג'אז ומתעניין בחקר האוקיאנוסים

הודעה אחת ביוני 2024 עוררה גלים של סקרנות בעמק הסיליקון. הייתה זו ההודעה של המדען הראשי לשעבר של OpenAI, איליה סוצקובר, בה בישר על הקמת חברה חדשה לצד שני שותפים - אחד מהם הוא דניאל גרוס. עבור רבים בעמק הסיליקון, השם דניאל גרוס כבר היה מוכר היטב. זה יותר מעשור שגרוס - שהגיע לעמק הסיליקון עוד לפני שחגג 18 - מבסס את עצמו כאחד המשקיעים המובילים בעולם הבינה המלאכותית. כעת הוא עובר בחזרה לצד היזמי.

גרוס, בן 33, גדל במשפחה אמריקאית דתית בשכונת קטמון בירושלים. למרות שנחשף למחשבים בגיל צעיר מאוד - בין היתר כי אביו הוא מהנדס במקצועו - הוא סיפר בשלל ראיונות כי המחשבים בבית היו "כשרים", ולא כללו גישה לאינטרנט. מגבלה זו דחפה אותו בין היתר להתחיל ללמוד תכנות באופן עצמאי כבר בגיל צעיר. הוא מתאר את עצמו כאוטודידקט (מעולם לא עשה תואר למשל), עוד מתקופת לימודיו בבית הספר. כשהיה בתיכון בישיבת חורב, למד בעיקר מהבית, והתמקד בלימוד עצמאי דרך האינטרנט - כאשר מנהל הישיבה הסכים לכך בתנאי שיעבור את הבחינות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לאחר התיכון הוא הצטרף למכינה הקדם־צבאית בני דוד בעלי. המכינה, שנמצאת בהתנחלות עלי שבמטה בנימין, נועדה לאפשר לצעירים דתיים להתגייס לשירות צבאי מלא תוך שמירה על זהותם הדתית. חבריו של גרוס למכינה מתארים אותו כנער חרוץ שהיה נחוש מאוד לפתח את רעיונותיו הטכנולוגיים. עם זאת, אחרים מתארים אותו כשטותניק, "מאוד אמריקאי", וככזה שלא בלט יתר על המידה ודבק בחבריו מהתיכון.

אולם היכרותם עם גרוס הייתה קצרה - כאשר 4 חודשים לתוך תקופת המכינה, הוא סולק ממנה. התשוקה של גרוס ליזמות התנגשה עם המסגרת הקפדנית של המכינה, ונקודת המפנה הגיעה כאשר הוא טס לארצות הברית בניגוד לכללים - ולכן סולק. כך, בשנת 2010, כשהוא עוד לא בן 18, הוא התקבל לתוכנית היוקרתית ליזמים Y Combinator בסן פרנסיסקו, מה שהפך אותו למועמד הצעיר ביותר שהתקבל לשם אי־פעם.

בראיון לפודקאסט The Knowledge Project, סיפר גרוס על התהליך: "אני זוכר איך נרשמתי לתוכנית מטלפון הנוקיה הישן שהיה לי. לא ידעתי אז שזה ישנה את חיי. חשבתי שאני אגדל להיות דתי ונשוי עם 7־8 ילדים שחי איפשהו בישראל, כשהיום אני בהחלט לא חי חיים כאלה". בעקבות הנסיעה לארצות הברית גרוס לא שירת לבסוף בצה"ל. חברי עבר מסבירים כי מסיבה זו הוא לא מגיע לישראל עד היום, בהיותו עריק.

הדרך לאפל

במסגרת תוכנית Y Combinator השיק גרוס חברה בשם גרפלין (Greplin) - מנוע חיפוש חדשני שאיפשר למשתמשים לערוך חיפוש בכל החשבונות המקוונים שלהם (כגון רשתות חברתיות, אימייל ואחסון בענן) ממקום אחד. ב־2011 גייס הסטארטאפ הצעיר 4 מיליון דולר מענקית ההון סיכון סקויה, מה שהפך את גרוס לאחד מהיזמים הצעירים ביותר שהקרן השקיעה בהם אי־פעם. שנה לאחר מכן החברה שינתה את שמה ל־‏Cue ואף השיקה תכונות חיפוש נוספות. ב־2013 אפל רכשה את החברה בכ־40־60 מיליון דולר, לפי הערכות, מה שהוביל גם להצטרפותו של גרוס לאפל.

במהלך ארבע השנים שלאחר הרכישה, גרוס המשיך לעבוד באפל והוביל פרויקטים בתחומי הבינה המלאכותית, כמו גם באפשרויות החיפוש. ב־2017 הוא החליט לחזור לY Combinator, אך הפעם כשותף. במסגרת תפקידו, הוא התמקד בבינה מלאכותית ויצר תוכנית ייעודית בשם YC AI. כשנה לאחר מכן הוא הקים את פיוניר (Pioneer) - מאיץ לסטארט־אפים, וכן קרן השקעות המתמקדת באיתור כישרונות בתחום ברחבי העולם.

בעשור האחרון גרוס ביסס את מעמדו כמשקיע מוביל בעולם הסטארט־אפים. הוא חבר לנאט פרידמן, והשניים הקימו קרן השקעות משותפת המתמקדת בחברות סטארט־אפ, בעיקר בתחום הבינה המלאכותית. הקרן מובילה סבבי גיוס החל משלב הסיד (הראשוני) ועד לשלבי צמיחה, זאת עם השקעות הנעות בין מיליון ל־100 מיליון דולר. בנוסף להשקעות, הם מפעילים מאיץ לחברות בינה מלאכותית בשלבים מוקדמים דרך תוכנית שנקראת AI Grant, במסגרתה מוענק מימון של כ־250 אלף דולר לחברות מתאימות. במקביל, השניים השיקו בשנה שעברה מחשב־על בשם Andromeda Cluster, המיועד לשימוש על ידי סטארט־אפים בתיק ההשקעות שלהם.

גרוס מרבה לדבר על התפיסה הארגונית שלו. בשלל ראיונות הוא טוען כי יש צורך אמיתי ביצירת מגוון של חברות טכנולוגיה, שימנע את ריכוז הכוח בידי כמה חברות גדולות. בנוסף, גרוס מדבר על כך שבתהליכי גיוס מועמדים הוא מתמקד במה שהוא מכנה "אנרגיה וחיוניות", ולא במדדים מסורתיים כמו ציוני IQ. לדבריו, הוא מחפש מועמדים עם יכולת התמדה וכאלה שמאתגרים את הסקרנות שלהם על בסיס קבוע.

לא מסיים את הספר

מלבד הרזומה העשיר בעבודתו, גרוס מתאר את עצמו כבעל תחביבים רבים. בין היתר הוא אוהב מוזיקת ג'אז וריצת מרתונים, ומתעניין בחקר אוקיאנוסים. כמו כן, בראיון ל־The Knowledge Project הוא סיפר על הרגלי הקריאה שלו, כשבין היתר חלק על הגישה המסורתית של סיום כל ספר שמתחילים. "תמיד דרשתי מעצמי לסיים ספרים. ושמעתי לאחרונה שביל גייטס אמר משהו דומה", אמר גרוס, והוסיף כי בעיניו מדובר בעצה גרועה. "המטרה העיקרית היא לקרוא הרבה. ואם נתקעים, לא חייבים להמשיך". הוא התייחס גם לקריאת ספרות בדיונית ואמר כי לדעתו יש לה "השפעה חזקה יותר על המוח", שכן היא "מעבירה מידע באופן עמוק יותר לגבי איך העולם עובד".

בעשור האחרון, לצד העשייה הפורה, גרוס זכה גם בלא מעט הכרה. ב־2011 הוא היה ברשימת "30 מתחת ל־30" של פורבס, בקטגוריית "חלוצים בטכנולוגיה". ב־2014 הוא נכלל ברשימת "30 מתחת ל־30" האנשים המשפיעים בטכנולוגיה של ביזנס אינסיידר, ולאחרונה מגזין טיים כלל אותו ברשימת "100 האנשים המשפיעים ביותר בבינה מלאכותית".

כעת, גרוס עולה מדרגה עם הקמת חברת Safe Superintelligence. עבורו, מדובר בחזרה לזירת היזמים - זו שבה התחיל את המסלול המקצועי שלו. החברה חרטה על דגלה המשך פיתוח בינה מלאכותית יוצרת עם דגש על היבט הבטיחות. עם זאת, גרוס נשאר גם בפעילות ההשקעות שלו, כשבין היתר הקרן שלו ושל פרידמן נמנת ברשימת המשקיעות בגיוס הכספים של החברה שהקים, גיוס שהוכרז עליו לפני כמה שבועות.