יורדים מהעץ: נתניהו שוחח עם ביידן וייפגש עם יהודים בקונגרס

פקיד ממשל: השיחה היא אחד מהסימנים שארה"ב וישראל מנסות לסיים את המחלוקת ביניהן ■ מתחיל גל ההכחשות: רם עימנואל מכחיש שביידן אמר לבני שיח בישראל שפעילות ההתנחלות מסכנת חיילים אמריקניים ■ השגריר אורן: לא אמרתי שהמשבר עם ארה"ב הוא החמור ביותר מזה 35 שנה

מתרבים הסימנים שמדורת המשבר בין ישראל לארה"ב מתחילה לדעוך וששני הצדדים מנסים לרדת מהעצים הגבוהים שעליהם טיפסו, בעקבות הכרזת משרד הפנים על בניית יחידות דיור במזרח ירושלים בעת ביקורו של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בישראל, בשבוע שעבר.

פקיד ממשל מסר לניו יורק טיימס, כי ביידן שוחח אמש (ג') טלפונית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפעם הראשונה למן ביקורו בישראל, וכי השיחה היא אחד מהסימנים לכך שארה"ב וישראל מנסות לסיים את המחלוקת העזה ביניהן.

במקביל, מנסים גורמים בכירים בשתי המדינות למחוק מהרקורד הצהרות נפיצות, ששלהבו את המחלוקת ביניהן ותרמו לדיווחים מתלהמים בתקשורת העולמית. בכמה מהדיווחים האלה, לפחות בעיתונות האמריקנית, הוצג המשבר כקרע שיהיה קשה לאחותו ושישראל מהווה נטל ביטחוני על ארה"ב.

רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן, הכחיש בשיחה עם הציר הרפובליקני היהודי אריק קנטור, כאילו ביידן אמר לבני שיח ישראליים, במהלך ביקורו בישראל, שפעילויות ההתנחלויות מסכנות חיי חיילים אמריקניים. ידיעה זו התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" ב-11 במארס, תורגמה לאנגלית ע"י שירות תרגום לעיתונאים זרים וזכתה לתהודה עצומה. גורם ישראלי אמר לגלובס, שהנזק שגרם דיווח זה ישמש נשק בידי מתנגדי ישראל בארה"ב עוד שנים רבות. המידע על השיחה בין עימנואל לקנטור פורסם ברשת אי.בי.סי.

קנטור, מצליף הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, קבל באזני עימנואל על התנהלות ממשל אובמה במחלוקת עם ישראל וקרא לו למתן את הרטוריקה, לפי ידיעה באתר "פוליטיקו". קנטור אמר לעימנואל, שישראל היא בעלת ברית אסטרטגית ושהכרזות של הבית הלבן ושל שרת-החוץ, הילארי קלינטון, שלפיהן היחסים בין ישראל לארה"ב "נפגעו", הן מזיקות מאוד.

החל שלב ההכחשות

ואילו שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, הכחיש אמש ידיעה בעיתון "הארץ", שלפיה אמר, בשיחת ועידה עם דיפלומטים ישראליים, שהמשבר ביחסים בין ישראל לארה"ב הוא החמור ביותר מזה 35 שנה. גם ציטוט זה קיבל תפוצה רבה והוביל דיווחים רבים מאוד במדיה בארה"ב ומחוצה לה.

וזה נוסח ההכחשה: "דיווח על דברים שאמרתי בתדרוך מסווג בשבת שחלפה היה שגוי באופן מזעזע. המאורעות האחרונים אינם אני חוזר, אינם מהווים את המפלס הנמוך ביותר ביחסים בין ישראל לארה"ב. למרות שאנו חלוקים בנושאים מסוימים, הדיונים בינינו מתנהלים באווירה של שת"פ בין בעלות ברית. אני משוכנע שנתגבר על חילוקי הדעות בינינו בתוך זמן קצר".

אורן לא הזכיר בהודעתו ראיון שנתן לוושינגטון ג'ואיש וויק ושבו תיאר את נסיבות פגישתו עם ג'יימס סטיינברג, סגן שרת החוץ, שבה נדונה ההכרזה הישראלית על הבניה במזרח ירושלים. "זו לא היתה פגישה", קבל השגריר בראיון. "זומנתי. נאמר לי שזו היתה הפעם הראשונה ששגריר כלשהו (של ישראל ר.ד.) זומן (לסטייט דיפרטמנט) ברמה כזו". לא ברור אם דברי השגריר בראיון תואמו עם הנהלת משרד החוץ בירושלים.

הודעות מרגיעות

במקביל, במאמץ להקטין את רמת הצרימה ביחסי ישראל ארה"ב, פרסם אתמול הממשל הודעות מרגיעות. דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר כי ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת לבטחונה של ישראל. הוא נמנע משימוש במילה "משבר" ואמר, כי ביחסים בין מדינות יכולות להיווצר מחלוקות "וזו אחת מהן".

גם השרה קלינטון התנערה מהמילה "משבר". "אני לא קונה את זה", היא אמרה אתמול לכתבים. "... יש לנו מחויבות אבסולוטית לביטחונה של ישראל".

בינתיים מוסיפים מחוקקים רפובליקניים לתקוף את עמדות הממשל כלפי ישראל, במאמץ למשוך בוחרים יהודיים שרובם נוטים לתמוך במפלגה הדמוקרטית. כך, למשל, קראה אתמול שרה פיילין לממשל אובמה ללחוץ כל כפתור ההתחלה מחדש (reset) בהתנהלות ממשלו כלפי ישראל.

אך שני מחוקקים דמוקרטיים בכירים, יהודים עם רקורד פרו-ישראלי מובהק, מתחו אתמול ביקורת על התנהגות ישראל בפרשת הבניה במזרח ירושלים. יו"ר ועדת החוץ של בית-הנבחרים, האווארד ברמן, אמר שישראל ראויה לחלק גדול מהביקורות שהוטחו בה ושיש הצדקה לזעמו של הבית הלבן על ירושלים. הוא דיבר בראיון עם סוכנות JTA. גם סנטור בן קארדין ממרילנד, עם רקורד מושלם של הצבעות פרו-ישראליות, האשים את ישראל באחריות למשבר.

בשלב זה, רק קומץ מחוקקים דמוקרטיים, רובם יהודים שמייצגים אזורים יהודיים בניו-יורק, אמרו שממשל אובמה הרחיק לכת בהתקפותיו על ישראל. אך ניתוח של JTA מציין שלא ברור אם המחוקקים מנסים לתת ביטוי להלך הרוח באזורי הבחירה שלהם או שהם מבטאים מורת גוברת בקרב מחוקקים דמוקרטיים מההתנהלות הכללית של ממשל אובמה בסוגיות שאינן קשורות בישראל.

נתניהו מגיע בתחילת השבוע הבא לוושינגטון, שם ינאם בוועידת איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב. הוא מתוכנן להיפגש עם מחוקקים יהודיים על גבעת הקפיטול ואין ספק שהמחלוקת עם ארה"ב תעמוד בראש סדר היום, יחד עם המאמצים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.