מקורן של 38% מהכנסות בתי-המלון הגדולים בלאס-וגאס - מהימורים

העיר שואפת למתג את עצמה כבינלאומית יותר - ומשקיעה מאמץ בהפיכתה לאטרקטיבית גם בתחומים נוספים

שנה אחרי המשבר הכלכלי, נראה כי החיים בלאס-וגאס עוד לא לגמרי חזרו למסלולם. מנתונים עדכניים עולה כי הכנסות בתי-המלון הגדולים בעיר ירדו בעקבות המשבר בכ-30%.

פרופסור דיוויד שוורץ, מנהל המרכז לחקר הימורים בלאס-וגאס, מזכיר כי המשבר הנוכחי אינו המשבר הכלכלי הראשון איתו מתמודדת העיר.

"המשבר הקודם היה בתחילת שנות ה-2000", אומר שוורץ, "והוא גרם לירידה משמעותית בהכנסות בגלל שילוב של מספר גורמים: משבר הדוט.קום, הפיגוע בבנייני התאומים ופתיחת בתי-קזינו בשמורות האינדיאנים. כבר במשבר ההוא הבינו בלאס-וגאס שצריך לפנות לעוד תחומים, ושצריך למשוך את הקהל של המהמרים הכבדים שיוציא יותר על דברים כמו אוכל, בידור ולינה. במקביל הבינו שצריך לנסות למשוך קהל שלא מתעניין רק בהימורים, קהל שמחפש דברים נוספים. לכן ניתן לראות בשנים האחרונות מגמה של פתיחת מסעדות יוקרה, השקעה במשיכת קהל צעיר יותר, קהל בתחילת שנות ה-20".

ניתוח שעשה שוורץ לגבי פעילותם של 23 בתי-המלון הגדולים בעיר מעלה כי 38% מהכנסותיהם נובעים מהקזינו, 25% מההכנסות מגיעות מהחדרים, 15% מהאוכל, 6% מהשתייה ו-16% מדברים אחרים. התפוסה הממוצעת עומדת על 91%. כשפורטים נתונים אלה למספרים רואים כי בממוצע עומדת ההכנסה היומית של כל אחד מבתי-המלון הגדולים על 1.5 מיליון דולר, מהם 578 אלף דולר מהימורים (43% מהשולחנות, 53% מהמכונות).

שוורץ מסביר כי "מדובר בעצם בירידה שהחלה בסוף 2007. אמנם בחודשים האחרונים מרגישים התייצבות, רואים שהמהמרים הכבדים חוזרים לעיר, ויש גידול במספר המבקרים - אבל הכסף שאותם מבקרים מוציאים עדיין נמוך בהשוואה לעבר. כל בתי העסק בעיר חושבים על דרכים להגדיל את ההכנסות. הדרך היא לייצר לאנשים ערך מוסף - לשווק את העיר לא רק כמקום של הימורים, אלא כעיר שמספקת כיף, נוחות וריגושים מיוחדים ונותנת ערך לכסף שלך".

כחלק ממגמה זו שואפת לאס-וגאס למתג את עצמה כבינלאומית יותר, ומשקיעה מאמץ רב בהפיכתה אטרקטיבית לעריכת כנסים. בנוסף, מציין שוורץ, בתי-המלון החדשים יצטרכו להיות יותר בינלאומיים ופחות לפי נושאים (בשונה מהסיזארס פאלאס, פאריז, ניו-יורק ובלאג'יו), וההשפעה האסיאתית על העיר תתחזק.

המשבר עצמו הביא לירידת מחירים, ואת המגמה הזו זיהו חברות נסיעות שמציעות לנופשים פוטנציאלים חבילות לאס-וגאס במחירים אטרקטיביים.

גם חברת התעופה בריטיש איירוויס זיהתה את הפוטנציאל והשיקה לאחרונה קו טיסות ישירות מתל-אביב ללאס-וגאס, הכולל עצירה אחת בלונדון. הקו מפעיל טיסות יומיות מוצע במחיר התחלתי של 1,082 דולר לאדם.

יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירוויס ישראל, מסבירה כי הקו החדש מאפשר לנוסעים לא לעבור בצמתים עמוסים כמו ניו-יורק ולוס-אנג'לס. "לאס-וגאס מהווה אתר תיירות גדול, אבל מעבר לכך היא שער כניסה נוח וטוב לארה"ב", היא אומרת.

* הכותבת היתה אורחת של בריטיש איירוויס ולשכת התיירות של לאס-וגאס.