הצעת חוק: חברות האשראי יציינו בפירוט החודשי עסקה טלפונית

עפ"י הצעת החוק של חה"כ יריב לוין, משה גפני ואורי מקלב, החברות יציינו במפורש בחשבון החודשי כי העסקה בוצעה בטלפון או באינטרנט - והלקוח יוכל להבחין בין העסקאות שביצע ולבדוק ביתר קלות את נכונות החיוב

חברות האשראי יחויבו לציין בפירוט העסקאות אילו רכישות נעשו במסמך חסר - כך על-פי הצעת חוק חדשה שהגישו יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד); יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה); וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). מדובר בעסקאות המבוצעות מרחוק, לרוב בטלפון או באמצעות האינטרנט.

התיקון המוצע נועד לסייע ללקוחות לעקוב אחר רכישות "חשודות" ולמנוע עוגמת-נפש ונשיאה בנזק העלול לנבוע מרכישות כאלה.

כיום, חברות המנפיקות כרטיסי אשראי אינן מציינות בדו"ח פירוט העסקאות החודשי שהן שולחות ללקוחותיהן כי חיוב מסוים נעשה מרחוק - והלקוח מתקשה להבחין בין סוגי החיובים.

כאשר לקוח רוכש מספר פעמים בחודש טובין או שירותים מאותו בית עסק, הקושי אף גדל, משום שהלקוח לא יכול להבחין האם מדובר ברכישה שאכן בוצעה על-ידו - או על-ידי מתחזה לו שניצל את העובדה שהלקוח לא יזכור אם הוא עצמו ביצע את הרכישה.

לדברי ח"כ יריב לוין, "האפשרות לבצע עסקה בכרטיס אשראי באמצעות חיוב טלפוני עלולה להוות פירצה להונאות. יתר על כן, עסקאות כאלה מועדות לטעויות ברישום העסקה, שכן הלקוח אינו מקבל אישור כתוב על גובה החיוב בעת ביצועו. ציון מפורש בחשבון החודשי הנשלח ללקוח כי עסקה בוצעה בטלפון, יאפשר ללקוח להבחין בין העסקאות השונות שביצע ולבדוק ביתר קלות את נכונות החיוב בעסקה עליה חוייב. יש לציין כי אין בחוק כדי להטיל נטל כלשהו על חברות האשראי, אשר ממילא מציינות את עצם קיום העסקה בחיוב החודשי".