האופטימיות חוזרת לבעלי החברות הפרטיות ברחבי העולם

רו"ח מיקי בלומנטל, פאהן קנה Grant Thornton Israel: "עסקים רבים בכל העולם קוצרים את הפירות מתוכניות ההתייעלות בהן נקטו בזמן המשבר והם אלו שיובילו את השווקים לכיוון של צמיחה"

פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel מפרסמת ממצאים מהמחקר האחרון של הרשת הבינלאומית בה היא חברה.

המחקר סקר את מדד האופטימיות והפסימיות של 7,400 חברות בבעלות פרטיות מ-36 מדינות ברחבי העולם. תוצאות המחקר מצביעות על חזרת האופטימיות לעולם העסקים.

על פי המחקר, נרשמת עלייה במדד האופטימיות המשוקלל העומד היום על 24%+, לעומת מדד משוקלל שעמד על 16%- בשנה שעברה והצביע על פסימיות.

עסקים בצ'ילה, הודו, אוסטרליה, ויאטנם וברזיל נמצאים במדד האופטימיות הגבוה ביותר בעולם (70%+), קרוב אליהם נמצאות המדינות דרום אפריקה, סין, סינגפור, קנדה והונג-קונג (בהן חל השינוי הגדול ביותר מאז 2009) במדד ממוצע של 60%+ ואף גבוה יותר.

לעומת זאת, בקצה השני של הסקאלה, מדינות רבות החברות באיחוד האירופי נשארו פסימיות בקשר לעתיד. איטליה, דנמרק, פינלנד וצרפת, נמצאות במדד אופטימיות משוקלל העומד על 10%- או פחות. אחריהן יוון (23%-) ואירלנד (42%-) שמצבה אף עגום יותר. לבסוף יש את ספרד (56%-) ויפן (72%-) הנמצאות במקום האחרון במדד האופטימיות בין המדינות בעולם, אם כי גם אצלן המספרים גבוהים במעט משנה שעברה.

אם משווים לנתוני התמ"ג של קרן המטבע העולמית לשנת 2009, ניתן לראות כי כלכלות שהצליחו להימנע מהמיתון בעקבות המשבר בשווקים הפיננסיים (כדוגמת אוסטרליה, סין, הודו ו-ויאטנם) או כלכלות שסבלו יחסית הכי פחות מהמיתון (כדוגמת ברזיל, הונג קונג, קנדה וניו-זילנד) כולן מופיעות, כמובן, בראש הסקאלה.

לפי נתוני התמ"ג של קרן המטבע העולמית לשנת 2010 לעומת זאת, מתגלה תמונה מפתיעה, במקומות מגוונים מבחינה גיאוגרפית כמו אוסטרליה, ניו-זילנד, קנדה, מלזיה וגרמניה נרשמה אופטימיות גבוהה ולא פרופורציונאלית לממוצע הגלובלי.

"השאלה היא האם עסקים במדינות הנ"ל יכולים לחזות את עתידם באופן מדויק יותר מאשר התחזיות לפי קרן המטבע העולמית". אומר רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel ומוסיף "ממשלות רבות, מקוות כי הקהילה העסקית שלהן פועלת בצורה נכונה וכי התמ"ג שלהם ל- 2010 יעלה על התחזיות של קרן המטבע העולמית כתוצאה מכך".

כשהנשאלים נתבקשו לדרג את המגמות הצפויות בשנת 2010, התקבלה התוצאה הגבוהה ביותר (40%+) למגמה של גידול בהכנסות. באופן מפתיע, הגידול בהכנסות לווה, באופטימיות מצד המשיבים שההשקעות במפעלים ומכונות (31%+) והרווחיות (29%+) יגדלו שניהם. עסקים היו פסימיים יותר לגבי יכולתם להעלות את מחירי המוצרים שלהם לעומת 2009 (21 מתוך 36 מדינות הביעו פסימיות).

רו"ח מיקי בלומנטל מוסיף עוד כי "בעקבות המשבר הפיננסי עסקים רבים נקטו בצעדי התייעלות , מה שאפשר להם להוזיל מחירים ובכך להבטיח לעצמם עליה בהכנסות וחשוב מכך- ברווח. בזמן שהכלכלה העולמית יוצאת מהמשבר, אנו עתידים לראות שעסקים רבים בכל העולם קוצרים את הפירות מתוכניות ההתייעלות בהן נקטו בזמן המשבר והם אלו שיובילו את השווקים לכיוון הצמיחה".

באירופה מודאגים מעתיד התעסוקה

כשנשאלו לגבי ציפיות התעסוקה ב- 2010, בעלי העסקים באירופה היו פסימיים יותר עמיתיהם ממדינות אחרות בעולם. באירופה התוצאה הייתה 1%- בהשוואה ל- 33%+ ו- 42%+ באסיה פסיפיק ואמריקה הלטינית בהתאמה. כל הארצות בהן התוצאה לגבי ציפיות התעסוקה הייתה שלילית הינן מיבשת אירופה, החל מאירלנד, איטליה (שתיהן 14%-), צרפת (10%-) וספרד (8%-).

"חברות פרטיות תורמות 81% מהתמ"ג הגלובלי והקהילה העסקית צריכה להתעודד מתוצאות המחקר הזה". מציינת רו"ח אביבית בן ציון, שותפה בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel , האחראית על תחום חברות בבעלות פרטית. "אנשים רבים האשימו את הגלובליזציה בהאצת המשבר אך עכשיו אנו רואים כי הגלובליזציה גם יכולה להאיץ את היציאה ממנו. מסקר זה עולה כי עסקים משווקים המתעוררים, של סין, הודו וברזיל בטוחים כי באפשרותם למשוך את שאר העולם חזרה לצמיחה וכן עסקים ממדינות אחרות אופטימיים במידה שווה (בחלק מהמקרים אפילו אופטימיים יותר בהשוואה לשנים שעברו) על כך שהם לא רק ששרדו את המיתון אלא גם מיצבו עצמם במיקום כזה שהם יעזרו לצמיחת המשק וכתוצאה מכך גם העסק שלהם יצמח. ממשלות אירופאיות, בפרט, מקוות שאופטימיות זו מבוססת היטב". מוסיפה רו"ח בן ציון.

דגשים לדוח העסקים לשנת 2010:

אופטימיות/פסימיות

איזור אסיה פסיפיק (64%+) היה האופטימי ביותר, אחריו אמריקה הלטינית (48%+) וצפון אמריקה (24%+). האיחוד האירופי ב- 7%+ היה הכי פחות אופטימי. בקרב המדינות החברות באיחוד, שוודיה (39%+) וגרמניה (38%+) דורגו הכי גבוה באופטימיות, אירלנד (24%-) וספרד (56%-) דורגו הכי נמוך. התנודה הגדולה ביותר היתה של הונג-קונג שעברה מפסימיות עמוקה בשנה שעברה (49%-) חזרה לאופטימיות 64%+ השנה (עלייה של 113%). ברזיל, צ'ילה, ניו-זילנד, מלזיה וטוויאן, כולן דורגו בשלב הכי גבוה של אופטימיות מאז שהצטרפו לסקר.

ציפיות כלכליות

מתוך 8 מגמות כלכליות, הציפייה לגידול בהכנסות הינה המגמה בעלת הציון הגבוה ביותר (40%+). ויאטנם היתה הכי אופטימית עם ציון של 95%+. יפן היתה הכי פסימית בהקשר למגמה זו עם ציון של 9%-. מתוך המגמות הכלכליות - העלאת מחירי המוצרים קיבלה את הציון הנמוך ביותר (11%+). יפן היתה הפסימית ביותר (46%-) והודו האופטימית ביותר (53%+). מתוך 36 המדינות שנסקרו 21 מדינות היו אופטימיים פחות לגבי האמונה שלהם להעלות מחירים בשנת 2010 לעומת המחירים בשנת 2009. מדינות האיחוד האירופי כבשו את המקום האחרון, הפסימי ביותר (1%-) לגבי הציפיות למציאת מקומות עבודה ב- 12 החודשים הקרובים. וזאת בהשוואה לציון של 42%+ במדינות אמריקה הלטינית.