חץ: "האסימון לא ירד שנדל"ן מניב בטוח - זה לא עסקי תשואה"

מנכ"ל אלוני חץ בפסגת הנדל"ן של גלובס: "גם בתקופות רעות יכולים להצליח - אם ההנהלה יודעת להשביח מה שיש" ■ דלית בראון: "לא נראה השנה עליות חזקות בשכירות וב-2011 נראה יציאה מהקיפאון"

"כל השנים טענו שנושא הנדל"ן המניב, ברגע שהוא ממומן בצורה סבירה, 60% מינוף, הוא נכס חסין מיתון וכל פעם לא מאמינים לנו. התלוננו בפנינו אנליסטים ומשקיעים ב-2004 עד 2008 על בחירת ההשקעות - חושבים שזה רק בניינים. טיפול נכון בנדל"ן מניב מתחיל באנשים - אנחנו לא יכולים להשפיע על שער החליפין ועל הביקושים וההיצעים, הכל מתחיל ונגמר בהנהלה טובה". כך אמר היום (א') נתן חץ, מנכ"ל חברת אלוני חץ, בפסגת הנדל"ן של "גלובס".

חץ הוסיף, כי "גם בתקופות רעות אנחנו יכולים להצליח - אם ההנהלה יודעת להשביח את מה שיש. האסימון לא ירד למספיק אנשים שנדל"ן מניב הוא בטוח. לא ראיתי טרמינולוגיה בשנים האחרוונת שהשוק עולה או שהשוק יורד, אך כדי למכור עיתונים כנראה צריך לכתוב על צלילות או עליות.

"נדל"ן מניב זה לא עסקי תשואה, צריך לראות את הטווח הארוך והבינוני. בשיא המשבר בסוף 2008 ותחילת 2009 אני קורא למה שקרה תקלת שוק, השוק לא הבין מה קורה. אם האגח של החברה שלי נסחר ב-15 עד 17 אחוז תשואה, הציבור חושב שאנחנו בפשיטת רגל, אך תזרים המזומנים עלה והתפוסה נשארה מלאה ולא קרה כלום במשק. אמרנו למשקיעים שזה שמרני ושיש פאניקה בשוק, ראינו שמחירי המניות הם גבוהים יותר ממה שהיה ערב המשבר. אני לא רואה שהעלייה היא זמנית".

הנדל"ן המניב - לאן?

לאחר דבריו של חץ, התקיים פאנל בנושא "הענף המסחרי משנה צורה". בפאנל השתתפו דלית בר און, מנכ"לית מבני תעשיה; איתן בר זאב, מנכ"ל Big Centers; רועי יקיר, מנהל השקעות ראשי בכלל ביטוח; מנחם עיני, נשיא קבוצת עזריאלי.

דלית בראון הגיבה בתחילה לדבריו של חץ לגבי עליית מחירי השכירות בנדל"ן המניב: "כשהקשבתי לנתן שאלתי את עצמי אם אני מכירה עוד כמה משרדים שעומדים פנויים - חווינו שנה של ירידות - בשיעור של 20%. אני חושבת שבאמת יש התייצבות, לא נראה השנה עליות חזקות ולקראת 2011 נראה את היציאה מהקיפאון", לדבריה.

עינן: "המשבר הגדול שהיה בנושא הנדל"ן, היה בעיקרו בהיי-טק - ודרכו הושפע נדל"ן המשרדים בישראל. לא ליזמים ולבעלי המשרדים קרה המשבר הגדול, אלא לאותם יזמים ברוכים בתחום ההיי-טק, חלק מגלומנים לא קטנים שלקחו שטחים גדולים ולא יכלו לאייש אותם ועשו השכרות משנה".

בראון, אמרה בנושא כי "היום חברות ההיי-טק יותר זהירות וזו אחת הסיבות ליציאה מהמשבר, ואנחנו במבני תעשיה מתחילים לבנות אחר שנתיים שלא קידמנו פרויקטים -מאמינים שתהיה יציאה".

* אתם לא נדל"ניסטים, אתם לא חושבים שבתקופה כזו יש לכם נכות לעומת הנדלניסטים?

יקיר: "לא, אנחנו מתנהלים ונושמים כמו כל חברת נדל"ן, נכון שאנו לא עוסקים בייזום, אבל נכסינו המניבים מתנהלים כמו כל חברה אחת ועובדה שמעל 200 אלף מ"ר בתפוסה של 100% בנכסים פנטסטיים מעידים על עוצמה ולא על נחיתות".

עינן: "אני חושב שיש מקום לייזום, אמנות הנדל"ן היא לא לפחד ובתקופות הקשות לתכנן - ואז שכשהשוק יפרח אתה תעמוד שם מוכן לכל מי שירצה לבוא".

* האם אתם רואים ששוק ההון מתחיל לאמץ בחום שוב חברות בתחום הנדל"ן המניב?

עינן: "אדע זאת בחודש מאי באותו המועד בו נבדוק את קצב הרכישות והמחיר של ההנפקות שלנו בחודש מאי. אני לא בקיא בשוק ההון, היינו חברה פרטית שנהנתה מהפעילות הפנימית מבלי לעמוד למבחן של אף אחד אך לאור התוכניות שלנו להנפקה, נהיה החברה ה-10 מתוך 25 החברות של ישראל ואני בהחלט חושב ששוק ההון מוכן לקבל הנפקות של חברות כמו שלנו".

איתן: "אני חושב ששוק ההון בהחלט עשה את ההצלבה מול הבנקים. לפני שנה הבנקים היו יותר אטרקטיביים משוק ההון וחל התהפכות. יש סיכוי ויש סיכון, שוק ההון פתוח".