האחים ויליגר מציעים לרכוש 35% ממניות רשת ארומה ישראל

ההצעה - לפי שווי של 250 מיליון שקל ■ המספרים של רשת בתי-הקפה נחשפים: מכירות של כ-530 מיליון שקל ורווח נקי של 25 מיליון שקל בשנה

בעלי השליטה בחברת ויליפוד , האחים צבי ויוסי ויליגר, לוטשים עיניים אל רשת בתי-הקפה "ארומה ישראל": ל"גלובס" נודע כי השניים הציעו לרכוש 35% ממניות הרשת מידי השותפים ברשת, ירון ירקוני ואחרים.

האחים ויליגר הציעו לבצע את העסקה לפי שווי של 250 מיליון שקל, סכום המשקף מכפיל 10 על הרווח השנתי הנקי של החברה.

באחרונה השלימה החברה-הבת, וילי פוד אינטרנשיונל, גיוס של 20 מיליון דולר בהנפקה משנית בנאסד"ק, והאחים ויליגר מבקשים לעשות שימוש בכספי הגיוס להשקעה בעסקי קפה.

רשת ארומה ישראל נוסדה בשנת 1994 על-ידי יריב שפע, המחזיק ב-36% מהמניות. יתר מניות הרשת מוחזקות בידי מספר רב של שותפים, חלקם בני משפחתו של שפע, אמו ברברה ואחיו דורון. חלק מהשותפים, וביניהם ירון ירקוני המחזיק במניות באמצעות חברת ארומה ירקוני אחזקות, רכשו את המניות מידי גרושתו של שפע שקיבלה לידיה 40% מהמניות.

ארומה ישראל נחשבת לרשת בתי-הקפה המובילה בארץ. הרשת מונה 103 סניפים בכל רחבי הארץ, לא כולל העיר תל-אביב שבה פועלת רשת ארומה תל-אביב. רוב הסניפים פועלים בזכיינות.

מתחילת השנה הנוכחית פתחה הרשת שני סניפים, האחד בסינמה סיטי בראשון-לציון והשני בעבדת שבדרום, במתחם של תחנת הדלק פז. עד סוף השנה הנוכחית צפויה הרשת לפתוח 10 סניפים נוספים. הסניפים ייפתחו בין היתר באיירפורט סיטי, בבאר-שבע, ב-G יוקנעם, בביג קריית-אתא ובצומת בני דרור.

לרשת 3 מפעלים בבית-שמש הכוללים בית קליה לקפה, מפעל ללחמים ומאפים ומפעל לייצור ממרחים, רטבים ופירות טריים. 3 המפעלים נחשבים למרכזי רווח בפני עצמם.

פרט לכך, הרשת מפעילה עשרה סניפים בזכיינות בחו"ל. 3 מתוכם במנהטן, 3 בטורונטו וסניפים בודדים בקייב, קזסחסטן, רומניה ובקפריסין.

בשנתיים וחצי האחרונות עברה הרשת שינוי ארגוני רחב, שבמסגרתו הוחלפה הנהלת הרשת. זכיינים ובעלי מניות ששימשו בתפקידים ניהוליים שונים ברשת סיימו את תפקידם, ולרשת מונה מנכ"ל חיצוני, יגאל שרון.

בתקופה זו המשיכה הרשת לרשום צמיחה, לרבות גידול במכירות, וזאת למרות שנת המיתון שחלפה על המשק. ההצעה הנוכחית חושפת לראשונה את תוצאותיה הכספיות של הרשת הפרטית, שסירבה עד כה לחשוף אותם.

לפי הנתונים, מחזור המכירות השנתי של רשת ארומה ישראל עומד על כ-530 מיליון שקל בשנה (כולל מכירות הזכיינים), והרווח השנתי הנקי של הרשת (בעלי המניות בלבד) עומד על כ-25 מיליון שקל בשנה.

בהקשר זה יצויין כי לרשת מנגנון ניהולי קטן הכולל כ-100 עובדים במפעלי הרשת וכ-20 עובדים בלבד בהנהלה. כל יתר העובדים בסניפים הנם עובדים של הזכיינים.

גורמים בחברת ויליפוד הבהירו ל"גלובס" כי החברה לא רואה את עצמה כמשקיע פיננסי אלא כמשקיע אסטרטגי.

בויליפוד מעוניינים להיכנס כשותפים בארומה ישראל ולפעול להתרחבות מואצת של הרשת בארה"ב. הרעיון של ויליפוד הוא להקים סניפים של ארומה בתוך רשתות סופרמרקט בארה"ב, בדומה למודל שאיתו פועלת רשת סטארבקס.

זו בדיוק אחת הסיבות שבגללן שפע מתנגד למכירת המניות לויליגר, התנגדות שלפי שעה מעכבת את המכירה.

בויליפוד מעדיפים באופן גורף את ארומה ישראל, אולם אם העסקה לא תצא אל הפועל - בכוונתם לבחון כניסה לשותפות ברשת בתי-קפה אחרת.

חברת ויליפוד סירבה להגיב לידיעה. לא ניתן היה להשיג את תגובותיהם של יריב שפע וירון ירקוני.