וול סטריט סגרה בעליות בהובלת מניות התרופות והבריאות

גלובס tv הדאו ג'ונס הוסיף 0.4% וה-S&P 500 התחזק ב-0.5% ■ רפורמת הבריאות בארה"ב עברה בבית-הנבחרים ■ גוגל סגרה את מנוע החיפוש שלה בסין ■ היום לא התפרסמו נתוני מאקרו

לאחר פתיחה שלילית, כשעה לאחר הצלצול הבורסה בוול סטריט עברה להתנהל בפתיחת שבוע המסחר (ב') בעליות שערים - מגמה שנמשכה עד לנעילה. מניות חברות התרופות וביטוחי הבריאות היו אלה שהובילו את העליות ומשכו את השוק מעלה לאחר אישור רפורמת הבריאות של אובמה אמש.

בורסת יוון ננעלה בירידה של 1.9% בתגובה לדברי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שאמרה כי אין לצפות לכך שהאיחוד האירופי יסכים על חבילת תמריצים להצלתה של יוון בפסגה הצפויה של האיחוד בסוף השבוע. לאחר ההודעה של מרקל, הבורסות המובילות באירופה נסחרו בירידות חדות, אבל עם הנעילה המדדים המובילים סיימו ביציבות יחסית.

כאמור, המגזר שבלט לטובה בוול סטריט הוא מגזר התרופות ומבטחות הבריאות, שמניותיו הגיבו בחיוב לאישור רפורמת הבריאות של אובמה, לפיה הן ייהנו מכניסת מיליוני לקוחות חדשים שלא היו קודם לכן מבוטחים בביטוחי בריאות, וכן מהבטחה לתקציבים מהממשל שיגיעו בדמות של ביטוח בריאות חובה לכל אזרח.

הבוקר עברה רפורמת שירותי הבריאות בבית-הנבחרים. החוק מטיל רגולציה מחמירה על חברות הביטוח על מנת להעניק כיסוי ביטוחי ל-32 מיליון אמריקנים שכיום חסרי ביטוח לחלוטין. הרפורמה תכריח את האזרח האמריקני, לראשונה בהיסטוריה, לרכוש ביטוח בריאות כלשהו או לשלם קנס. עלות הרפורמה מוערכת ב-940 מיליארד דולר על פני העשור הקרוב, והיא - צפויה להביא להקטנת התקציב ב-138 מיליארד דולר על פני העשור הקרוב וטריליון דולר נוספים בעשור שלאחר מכן. הרפורמה תמומן ממהעלות מסים למשפחות שהכנסתן עולה על 84 אלף דולר בשנה, מיעול בשירותים הרפואיים, לרבות מעבר מניירת למחשוב, וקיצוצים בהוצאות ממשלתות אחרות.

חברות הביטוח לא יוכלו לסרב לבטח אזרחים בגלל "תנאים קיימים" או "מחלות כרוניות"; המבטחים לא יוכלו להפסיק את הביטוח לחולים קשים; תיאסר קביעת תקרה להטבות שמקבלים מבוטחים; צעירים עד גיל 26 יוכלו לקבל ביטוח במסגרת הפוליסה של הוריהם; כל אזרח יהיה חייב לרכוש לעצמו פוליסת ביטוח רפואי, אך מעוטי הכנסות יקבלו סובסידיות רפואיות.

לאחר אישור רפורמת הבריאות, הממשל יוכל להתרכז ברגולציה הפיננסית, שעשויה להשפיע יותר בחדות על השווקים מאשר רפורמת הבריאות שהשוק ממילא הכניס לשיקולים. "כעת עולים חששות שהממשל יתרכז ברגולציה הפיננסית, שכשתעבור תחולל סערה אמיתית בשווקים", אמר ג'ים קוקס, מ-Harris Financial Group.

בשווקים קיימים גם חששות מהעלאות ריבית במדינות שונות, שעלולות להשפיע לרעה על הליך ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית. ביום ו', העלאת ריבית מפתיעה בהודו הכבידה על וול סטריט וקטעה רצף של 8 ימי עליות.

היום לא התפרסמו נתוני מאקרו

תחת הרפורמה, חברות התרופה והחברות לבטוח בריאות יהנו ממיליונים של לקוחות חדשים. נציין את פייזר , יצרנית התרופות הגדולה בעולם, מרק , WellPoint ואת חברת ביטוח הבריאות הגדולה בארה"ב UnitedHealth .

ענקית האינטרנט גוגל סוגרת את מנוע החיפוש שלה בסין, ומפנה גולשים למנוע חלופי ולא מצונזר בהונג-קונג. החברה שומרת על חלק מפעילותה במדינה.

גולדמן זאקס העניק ליו"ר ולמנכ"ל, לויד בלנקפיין, שכר כולל של 9.8 מיליון דולר בעבור 2009, כך דיווחה החברה במסמכים לרשויות הפיקוח. השכר של בלנקפיין כולל משכורת שנתית של 600 אלף דולר, מניות חסומות בשווי 9 מיליון דולר ותגמולים אחרים בשווי כ-262 אלף דולר.

כיצד והאם תשפיע הרפורמה על הישראליות בוול סטריט?

"חיסכון והתייעלות הולכים יד ביד עם פתיחות לטכנולוגיות שיכולות לקצר ימי אשפוז ולהוזיל תהליכי אבחון. נציין לדוגמה את חברת גיוון , שעונה בדיוק על צורך זה. גם טבע ופריגו צפויות ליהנות מהגידול בציבור המבוטחים, אולם השחיקה הקיימת במחיר התרופות הגנריות תנטרל במידה מסוימת את הגידול", אומרת נתלי גוטליב מ-IBI.

עוד בגזרת גיוון - החברה הודיעה היום כי תרכוש את חברת Sierra Scientific תמורת 35 מיליון דולר במזומן. סיירה, חברה פרטית, עוסקת בציוד דיאגנוסטיקה מיוחד לענף הגסטרואנטרולוגיה והיא חברה רווחית, ללא חוב במאזן והכנסותיה, על פי דו"חות לא מבוקרים, עמדו ב-2009 על כ-18 מיליון דולר. ההערכות הן כי גיוון תעדכן מעלה את תחזיות ההכנסות והרווח לשנת 2010 עם פרסום דו"חותיה לרבעון הראשון של 2010 ב-11 במאי.

בניגוד לפרסום מסוף אוקטובר 2009, לפיו אלרון בדרך למכור את מדינגו לפי שווי של 150-170 מיליון דולר, הדו"חות שפורסמו אמש מגלים אחרת והחברה פירטה בדו"ח כי "נכון לסוף דצמבר 2009, אין כל ודאות לגבי קיום העסקה, זמנה, התקבולים והתנאים בה היא תתבצע. כך, שהסיכויים לביצוע העסקה אינם נחשבים גבוהים".

בשבועות האחרונים הגדילו הסוחרים בהדרגה ובעקביות את פוזיציות השורט על פרטנר ; לשם ההשוואה, בתחילת השנה עמדו יתרות השורט על המניה ברמה של 111 מיליון שקל, כך שמאז הן זינקו ב-68%.

מניית וריפון ריכזה עניין לקראת גריעתה של המניה מהמסחר בבורסה בתל אביב ביום רביעי הקרוב.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]