קצת אינטלקטואליות? כך נראה הסטודנט הישראלי מודל 2011

ההרשמה למוסדות האקדמיים משקפת תמונת מצב עגומה על שאיפות הסטודנטים הישראליים ■ מסתבר שמה שבאמת מעניין אותם הוא כסף, מעמד וסמלי סטטוס - ולכך הם חותרים במסגרת לימודיהם ■ 8 אבות-הטיפוס של הסטודנט הישראלי

ההרשמה למוסדות האקדמיים, שהחלה בסוף ינואר, משקפת תמונת מצב עגומה על שאיפות הסטודנטים הישראליים.

מסתבר שמה שבאמת מעניין אותם הוא הכסף, המעמד וסמלי הסטטוס - ולשם הם חותרים במסגרת לימודיהם.

מה עם קצת אינטלקטואליות? פילוסופיה, ספרות אמנות? לא תודה.

8 אבות-הטיפוס של הסטודנט הישראלי מודל 2011.

1. הנובוריש: "מונע משיקולי רווחיות, יוקרה ותועלתיות"

בנצי פרצלן, מנהל האגף למינהל תלמידים האוניברסיטה העברית

בנצי פרצלן, מנהל האגף למינהל תלמידים, האוניברסיטה העברית ירושלים / צלם איל יצהר
 בנצי פרצלן, מנהל האגף למינהל תלמידים, האוניברסיטה העברית ירושלים / צלם איל יצהר

*הפרופיל:

"עד כה 60% מהנרשמים בוחרים בחוגים יישומיים כמו חשבונאות, רפואה, משפטים, מנהל עסקים ומדעי-המחשב. הסטודנט של היום מונע משיקולי רווחיות, יוקרה וחשיבה תועלתית ('אעשה לביתי'), כשהוא משקף את פני החברה כולה. לו החברה הייתה דוחפת לערכים, היינו רואים יותר ביקושים לחינוך ולהוראה. בנוסף, הסטודנט של 2011 שייך לדור האינטרנט: סקרן, חשוף לידע, משתעמם ומרגיש שהוא 'ממצה' מהר יותר. בולטת לעין גם התלבטות ממושכת יותר בבחירת חוג - הוא לא רוצה לסגור לעצמו אופציות".

*ההיערכות:

"מסקרים שערכנו, גם אם הסטודנט בוחר היום נישה צרה ורווחית לעתיד כמו חשבונאות או מנהל עסקים, עדיין הוא סקרן ורוצה להרחיב את יריעת ידיעותיו. כדי לחזק את החוגים הפחות כלכליים ובמקביל לתת מענה לסקרנות הסטודנט בן-ימינו, השקנו את 'אבני פינה': תוכנית שמחייבת את הסטודנט ללמוד קורסים שגזורים מפקולטות אחרות.

"למשל, סטודנט של הפקולטה למדעי הטבע חייב ללמוד קורסים ממדעי החברה והרוח ולהיפך. תוכנית זו עונה גם על ההתלבטות של הנרשמים, כיוון שהיא מאפשרת לסטודנטים לטעום ממקורות ידע אחרים. סטודנט שנכנס ללימודים אקדמיים בשנתו הראשונה ממילא לא יודע למה לצפות במדויק".

2. הממותג: "ילך ללמוד משפטים, למרות ההצפה של עו"ד"

אהוד אור, סמנכ"ל שיווק אוניברסיטת תל-אביב

אהוד אור, סמנכ
 אהוד אור, סמנכ

*הפרופיל:

"סטודנט שנרשם היום יודע מה הוא רוצה ברמת המותג, מבלי שבירר מה עומד מאחוריו. הוא יגיד שהוא רוצה 'ללמוד כלכלה' או 'לעשות תואר בניהול", בלי להבין את המושגים הללו עד הסוף, הוא רוצה ללמוד תקשורת מתוך שאיפה להפוך מחר בבוקר ל'יונית לוי'. והוא ילך על לימודי משפטים, למרות ההצפה של עו"ד בשוק העבודה, רק בגלל המיתוג והיוקרה הנתפשת".

*ההיערכות:

"מסטודנטים דור Y שומעים שני קולות: מצד אחד 'תעשה רק מה שאתה אוהב', ומצד שני הקול המעשי שקשוב לשוק העסקי והתעסוקתי. אנו מנסים לחזק את הקול הראשון. מסבירים לסטודנט שלא כדאי לו לשעבד את עצמו למדעי המחשב או למנהל עסקים רק בגלל שהדודה הפולנייה אמרה לו שכדאי. בהקשר זה השקנו שני קמפיינים 'ללמוד את מה שאתם אוהבים'. במקביל, אנו עורכים פעילות אינטנסיבית לשינוי עמדות אצל מעסיקים, מסבירים להם מדוע לא כדאי להם לחסום את הדרך לבוגרי פילוסופיה, ספרות או היסטוריה".

*איך אפשר להילחם בכוחות השוק?

"כאיש שיווק אני מאמין מאוד בכוחות השוק, אבל אם הייתי הולך איתם עד הסוף מחלקות כמו מנהל עסקים, משפטים, הנדסה או מדעי המחשב, היו מכילים את כל הסטודנטים. זה לא הדבר הנכון לשוק, למעסיקים ולמדינה. הרי לא הייתה מתקיימת תעשיית טכנולוגיות עילית במדינת ישראל בלי פיסיקה ומתמטיקה; לא הייתה מתקיימת תעשיית ביומד בלי בוגרי ביולוגיה; וגם לא הייתה מתקיימת חברה נאורה בלי בוגרי מדעי הרוח".

3. הרב-תחומי: "לא מעוניין בנישה צרה כמו מדעים מדויקים"

שגיא לנגר, מנהל השיווק אוניברסיטת בן-גוריון ויו"ר הפורום הבין-אוניברסיטאי

*הפרופיל:

"המשבר הכלכלי יצר ירידה מסוימת באטרקטיביות של מקצועות ה-Entry Level, אלה שמבטיחים שכר גבוה עם הכניסה לעבודה בתום הלימודים כמו מדעי המחשב או הנדסה. יחד-עם-זאת, הגישה המעשית-התכליתית של הנרשמים לאקדמיה נותרה על כנה. הייתי ממש שמח לומר לך שדור Y הולך באמת על מוטיב של Follow Your Heart בבחירת חוגי הלימודים שלו, אבל זה לא המצב. בפירוש קיימת ירידה בביקושים למדעים המדויקים ולמדעי הרוח. עם זאת, סטודנטים הולכים היום פחות על נישות מקצועיות צרות ומחפשים לימודים מולטי-דיסציפלינריים, זוהי מגמה מתחזקת".

*ההיערכות:

"ברמה הארצית אנו עורכים היום מהלך משותף עם מכון ון ליר ועם אנשי עסקים ובכירים באקדמיה, כדי לחזק את תחום מדעי הרוח - מתוך כוונה לייצר העדפה לבוגרים הללו בשוק התעסוקה. במקביל, נעשה מאמץ לאתר שילובים נכונים: כמו מחשבים-פילוסופיה, ספרות עברית-תקשורת, לשון-עריכה לשונית וכו', כדי לתת לסטודנטים שלנו ערך מוסף בשוק העבודה של היום. אי-אפשר לנווט סטודנטים, אבל אפשר להראות להם, למשל, שרב-תחומיות הפכה למוטיב מבוקש גם אצל המעסיקים".

4. היזם: "רוצה להנהיג, להוביל, לא להיות מובל"

דורון קרני, ראש חטיבת שיווק ודוברות המרכז הבינתחומי הרצליה

דורון קרני, ראש חטיבת שיווק ודוברות, המרכז הבינתחומי הרצליה / צלם עינת לברון
 דורון קרני, ראש חטיבת שיווק ודוברות, המרכז הבינתחומי הרצליה / צלם עינת לברון

*הפרופיל:

"סטודנטים שנרשמים היום ללימודים אקדמיים מאופיינים בטבע יזמי חזק שמבקש להוביל במקום להיות מובל, להנהיג במקום לשחות עם הזרם - גם במישור העסקי וגם בהיבט החברתי. התכונות הללו מתבטאות בעלייה ביקושים ללימודי מנהל עסקים (עם דגש על התמחות ביזמות), וכן בביקושים למדע המדינה. לאור המשבר היינו משוכנעים שירד קרנם של לימודי מנהל עסקים אבל התבדינו, מסתבר שהם נתפשים בעיני הנרשמים כחבילה ורסטילית שתפתח להם דלתות בשוק, ובעיקר תאפשר להם לפתוח מיזם עסקי או חברתי".

*ההיערכות:

"כבר בשלב הלימודים אנו מאפשרים לסטודנטים להגשים את החלום היזמי שלהם. לשם כך אנחנו מחברים אותם עם מנטורים ויזמים עם קבלות בתעשייה, שמלווים אותם בפיתוח ובייעוץ עסקי. בנוסף, פתחנו השנה חטיבה ללימודי מנהיגות, גם כיוון שהמושגים 'לנהל' ו'להנהיג' מהדהדים לסטודנט בן-ימינו ועונים לו על צורך".

5. החברתי: "רוצה לעשות משהו מעבר לעצמי, לחולל שינוי"

ישי כץ-שיינפלד, מנהל שיווק הקריה האקדמית אונו

ישי כץ שיינפלד, מנהל שיווק הקריה האקדמית אונו / צלם איל יצהר
 ישי כץ שיינפלד, מנהל שיווק הקריה האקדמית אונו / צלם איל יצהר


*הפרופיל:

"זיהינו אצל הנרשמים שתי קבוצות מרכזיות: בראשונה נמצא את המעשיים, שמחפשים לימודים המקנים להם תעסוקה טובה תוך שהם בוחרים מסלולים אינטנסיביים יותר כדי לפתוח לעצמם אופציות בניהול. כך חלה עלייה בביקושים לחשבונאות, על חשבון שיווק, ולמשפטים, למרות הגודש בענף.

"סטודנט יגיד: 'איני רוצה בהכרח להיות עו"ד, אבל ההשכלה המשפטית תפתח לי דלת להיות מנהל'. בקטגוריה השנייה נמצאים אלה שמכונים באצנו 'הצופים': סטודנטים שמדברים בשפה של 'לעשות משהו מעבר לעצמי', 'לחולל שינוי חברתי', וזיהינו שהקול שלהם הולך ומתחזק לנוכח האלימות הגואה שמקבלת חשיפה בתקשורת".

*ההיערכות:

"מול המגמה המתחזקת של 'אם אין קמח אין תורה' והפנמת העיקרון ש'עבודה היא חלק אינטגרלי מסדר היום של הסטודנט', שינינו את תכני החוגים בכיוון יישומי יותר: מלמדים טקטיקות של מכירות ומשא-ומתן. גם בלימודי המשפטים התרגיל יעסוק ב'כתיבת חוזה', ולא בעוד דיון פילוסופי. כדי לתת מענה לנרשמים האידיאליסטיים, פתחנו BA ביזמות חברתית. זיהינו שזוהי נישה לא רוויה: קבוצה עם אג'נדה חברתית שמודעת גם לכך שחסר לה ידע מקצועי שמתרגם ערכים לעשייה בשטח".

6. חסר הסבלנות: "רוצה שהמעסיק יחכה לי בשער האוניברסיטה"

עינת דיין, מנהלת אגף השיווק והפרסום במרכז האוניברסיטאי אריאל

עינת דיין, מנהלת אגף השיווק והפרסום במרכז האוניברסיטאי אריאל / צלם איל יצהר
 עינת דיין, מנהלת אגף השיווק והפרסום במרכז האוניברסיטאי אריאל / צלם איל יצהר

*הפרופיל:

"הסטודנט של 2011 עבר מהחלום של מקצוע ספציפי ('אני רוצה להיות רופא'), לחלום גנרי של הצלחה ('אני רוצה להצליח בקריירה'), כשהצלחה בעיניו נמדדת בכסף, במיצוב המקצוע ובמהירות שבה ימצא תעסוקה. המאפיינים הערכיים הרכים של דור Y (רוחניות, Being) לא באה לידי ביטוי בבחירת תחום הלימודים, והם מודדים את עצמם לפי אמות מדה חיצוניות: על-פי המותג שהם לובשים, גודל הרכב וסוג הסלולר.

"הם ישאלו משהו בנוסח: 'מה אני צריך ללמוד כדי שמעסיק יחכה לי בשער האוניברסיטה, עם שכר גבוה, עם מפתחות לרכב ועם משרד עם נוף לים?'. אין להם סבלנות למשחק מקדים, הם רוצים להיות מנהלים, ומכאן הביקושים הגדולים ביותר הם לכלכלה, מנהל עסקים, הנדסת תעשייה וניהול. למרות שהוא יגדיר עצמו כ'פרקטי ומקורקע', הסטודנט הנרשם מבולבל מאוד ולא יודע איך להגיע אל היעדים שהציב לעצמו, מה גם שהוא מוצף באפשרויות".

*ההיערכות:

"ערכנו שינויים במערך ההכוונה ואנו מפעילים באופן פרואקטיבי מערכת שפונה לסטודנט ובוחרת איתו תוכנית הלימודים. זה גם דור של מדיה דיגיטלית, ולכן הסטנו את תקציבי השיווק לאינטרנט לרשתות החברתיות ולפרסום הסלולרי, כשהיום אנחנו מתמקדים בבחירת מונחי מפתח לפי הלך החשיבה של הסטודנט. למשל, זיהינו שהיום הסטודנט עורך שאילתות בגוגל על-פי השאיפות המקצועיות שלו לא תחום הלימודים. הוא יחפש את המונח 'רופא' במקום 'לימודי רפואה' או 'ניהול עסקי' במקום 'לימודי מינהל עסקים'".

7. האסטרטג: "מפוקס הצלחה. כסף, מעמד ועבודה 'שווה'"

שושי לוי, מנהלת שיווק המכללה האקדמית הדסה

שושי לוי, מנהלת שיווק המכללה האקדמית הדסה / צלם איל יצהר
 שושי לוי, מנהלת שיווק המכללה האקדמית הדסה / צלם איל יצהר

*הפרופיל:

"הסטודנט של 2011 מודע מאוד לכוח שלו כלקוח. הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה. מפוקס מאוד על הצלחה ועל החיבור שלה לכסף, למעמד החברתי ולמקום עבודה 'שווה', אבל מאפיין בולט נוסף הוא חשיבה אסטרטגית לבניית עתידו. כיוון שמדובר בדור של אינטרנט, רשתות חברתיות וזרימת ידע, הוא יודע בדיוק איך כמה ולמה; והוא מבסס את בחירותיו על-פי הדבר הגדול הבא במרחב העסקי. מתחקה אחר המגמות הדרמטיות שמתרחשות בשוק ועורך את הבחירות המקצועיות שלו על-פיהן".

*ההיערכות:

"איננו יכולים היום לפגר בזיהוי מגמות עסקיות שצוברות תאוצה, אנו מתחקים אחר טרנדים עסקיים ומציעים מראש תוכניות לימודים שנותנות להם מענה. אם, למשל, זיהינו שנושא ניהול השירות הפך להיות הבאזז הגדול בעולם העסקי והוא מאפיל על שיווק ומיתוג, הרי שהשקנו תוכנית לניהול שכולה מוקדשת לנושא. ואכן, השנה חלה עלייה משמעותית בהרשמה ללימודי ניהול השירות. על-פי אותו עיקרון השקנו את החוג למדעי בריאות הסביבה, מתוך זיהוי הטרנד הירוק בעולם העסקי".

8. הפרגמטי: "מה יוצא לי מזה?"

יהודה ברוק, מנכ"ל המכללה האקדמית גליל מערבי

יהודה ברוק, מנכ
 יהודה ברוק, מנכ

*הפרופיל:

"הסטודנט היום מחפש מסדרון קצר יותר בין הלימודים לעבודה. למרות שמרביתם נמנים על דור Y ומדברים בשפה של Being, הרי שהם הרבה יותר חדים, ערניים וממוקדים בשיקולי רווחיות המקצוע וב'מה יוצא לי מזה'. אצלנו חלה עלייה דרמטית בביקושים ללימודי כלכלה ומינהל עסקים, ודומה שהמשבר הבליט את התחום של כספים, ניהול ועסקים; והעניק להם ממד של יוקרתיות ופרקטיות".

*ההיערכות:

"מעבר לפתיחת מרכז השמה מבית, השקנו את תוכנית 'תואר פלוס', שמקנה לימודי תעודה מעבר לתואר האקדמי. מדובר בקורסים שמציידים בכלים מידיים לשוק העבודה. למשל, אם תלמד כלכלה אנו נכין אותך להפוך להיות יועץ השקעות בשוק ההון, או אם תלמד קרימינולוגיה, אתה יכול במקביל ללמוד לתעודה של חוקר פרטי".