הטוטו-ווינר משנה כיוון: יותר כסף למתקנים ותשתיות, פחות לגופי הספורט

התקציב לבניית מתקנים שעמד על 60 מיליון שקל ב-2009 יעמוד על לפחות 150 מיליון ב-2010; בנוסף, מרף מסוים יופנו כל היתרות לטובת בניית מתקנים ולא לגופי הספורט

הטוטו-ווינר החליט להגדיל משמעותית את ההקצבות שהוא מעניק לבנייה ושדרוג מתקנים, על חשבון כספים שהיו מועברים מדי שנה לאיגודים ואגודות הספורט. במהלך משותף עם שרת התרבות והספורט לימור לבנת, קבע דירקטוריון הטוטו-ווינר כי החל משנת 2010, יועבר לשדרוג ובניית מתקנים סכום של לפחות 150 מיליון שקלים מדי שנה, לעומת 60 מיליון שהוענקו לסעיף זה בשנת 2009.

ההחלטה החדשה תתפוס לעשר השנים הבאות, למעשה משנה את אופי חלוקת הכספים בין הספורט (גופי הספורט) לבין השקעה בתשתיות ומתקנים. המהלך נובע בין היתר משינוי תפיסה בטוטו-ווינר ובמשרד הספורט, לפיו מהפך משמעותי בספורט הישראלי יוכל לבוא משיפור מתקנים, גם על חשבון הענקת הכסף לספורט עצמו.

החלוקה תיעשה באופן הבא: מתוך סך רווחים ב-2010 שמוערכים ב-335 מיליון שקל, יופנה למתקנים ותשתיות סכום של 150 מיליון שקלים, בעוד ש-170 מיליון שקל יופנה לתמיכה בגופי הספורט (איגודים ואגודות). כל הרווחים הנוספים שבין 320-360 מיליון שקל יחולקו באופן הבא: 60% לספורט ו-40% למתקנים.

עם זאת, השינוי הגדול הוא ביתרות הנוספות: כל סכום שיתווסף לשורת הרווחים של הטוטו מעבר לסכום האמור, יופנה במלואו לבניית מתקנים ושדרוג תשתיות כאשר האיגודים והאגודות לא יוכלו ליהנות מהכסף הזה. בטוטו-ווינר אומרים כי ברגע שייכנסו משחקים חדשים לטוטו-ווינר, יוכל התקציב הכולל של המתקנים להגיע עד ל-250 מיליון שקלים בשנה.

כהשוואה, בשנת 2008 הסתכמו היתרות של הטוטו-ווינר לחלוקה (הסכום שמעבר לרווחים המתוכננים) ב-70 מיליון שקל, והסכום חולק באופן הבא: כשני שלישים הועברו לספורט, לעומת שליש בלבד למתקנים.

ההחלטה על השקעה במתקנים התקבלה לאור החלטה משותפת עם שרת הספורט, כי יש לפעול לשיפור תשתיות הספורט בישראל. במשרד התרבות והספורט ובטוטו-ווינר הסתיים בימים אלה מיפוי של כלל מתקני הספורט הקיימים במדינת ישראל, עבודה שנמשכה כשנה, ובמסגרתה נבדק מספר מתקני הספורט הקיימים בכל יישוב במדינה.

שרת הספורט, לימור לבנת: "ההשקעה בתשתיות הספורט בישראל היא החלטה שתביא לשינוי חברתי מהותי ותשפיע על כל בית בישראל".

יו"ר המועצה להסדר ההימורים בספורט, צחי פישביין: "שדרוג ובנייה של מתקני ספורט הם צורך חיוני והכרחי לקידום הספורט העממי, ההישגי והתחרותי ופיתוח תרבות הספורט בכלל. ההחלטה האסטרטגית הזו אשר התקבלה פה אחד, תוביל לפריצת דרך אמיתית".

מנכ"ל הטוטו-ווינר, עופר פרי: "קביעת ההתחייבות להיקף הכספי המשמעותי, הינה תוצר של ניתוח אסטרטגי וקביעת יעדים לאומיים בתחומי הספורט השונים, ניתוח מצב מתקני הספורט בישראל ביחס לצרכי הספורט והפערים הנדרשים להשגה".