היקף התביעות שהוגשו בשם חיילים שנפגעו בתאונות: 64 מיליון שקל

הנתונים מתייחסים לשנת 2009 ■ המחלקה למיקור חוץ בפרקליטות המדינה הגישה עשרות תביעות שיפוי נגד חברות ביטוח ונהגים שגרמו לתאונות דרכים, שבהן נפגעו חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון

‎‎היקף התביעות הכספיות שהגישה מתחילת 2009 המחלקה למיקור חוץ בפרקליטות המדינה בשם חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, שנפגעו בתאונות דרכים, עומד על 64 מיליון שקל. זאת, במסגרת מדיניות המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה ליזום גם תביעות כספיות בשם המדינה, ולא רק להתגונן מפני תביעות כאלה.

המחלקה למיקור חוץ, המעסיקה עורכי דין פרטיים בקבלנות בהגשת תביעות מעין אלה, הגישה עשרות תביעות שיפוי נגד חברות ביטוח ונהגים שגרמו לתאונות דרכים, שבהן נפגעו חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, וניזוקו כלי רכב צבאיים או רכוש צבאי אחר.

המדינה אחראית מכוח החוק לשיפוי בגין נזקי הגוף של אנשי כוחות הביטחון או שאריהם, גם כאלה שנפגעו בתאונות דרכים. המדינה נושאת בעלויות בדרך של מימון הוצאות רפואיות לחיילים ותשלום תגמולים חודשיים, המגיעים לעתים לסכומים גבוהים, בהתאם לאחוזי הנכות של החייל הנפגע. לדברי המחלקה האזרחית בפרקליטות, המדינה גם נושאת בעלויות תיקונם של כלי רכב צבאיים הניזוקים בתאונות, בסכומים הנאמדים במיליוני שקלים בכל שנה.

הגשת התביעות באמצעות יחידת התביעות בפרקליטות נועדה להבטיח את שיפוי המדינה בכל המקרים שבהם המדינה סבורה כי דרישתה מחברות הביטוח סורבה ללא הצדקה ויש להשיב לה את סכומי הכסף.

בפרקליטות ובמשרד הביטחון, המשתפים פעולה ביישום מדיניות זו, טוענים כי הגשת תביעות כיום עשויה לייתר בעתיד את הצורך להגיש תביעות דומות: אם נתבעים פוטנציאליים יידעו כי סירובם הלא מוצדק יוליד תביעה שתוגש נגדם בתוך זמן קצר - הם יימנעו מלהדוף את דרישות השיפוי מאת המדינה, ביודעם כי הדרך להגשת תביעה נגדם היא קצרה.