החברה לישראל: סטייה בתזרים המזומנים של צים של כ-70 מ' ד'

החברה לישראל סיימה את השנה כולה ברווח מזערי של כ-6 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-320 מיליון דולר בשנת 2008 ■ צים עברה לרווח של כ-81 מיליון דולר ברבעון הרביעי

חברה לישראל פרסמה הבוקר (ה') את תוצאותיה לשנת 2009. מהתוצאות עולה כי צים סיימה את שנת 2009 בהפסד של כ-432 מליון דולר, לעומת הפסד של כ-331 מליון דולר בשנת 2008. עם זאת, ברבעון הרביעי חל שיפור בדו"חותיה של צים וזו סיימה אותו ברווח נקי של 81 מיליון דולר.

בשורה התחתונה דיווחה החברה לישראל כי סיימה את השנה כולה ברווח מזערי של כ-6 מיליון דולר לעומת רווח של כ-320 מיליון דולר בשנת 2008. עם זאת, בחצי השני של השנה חל שיפור בעסקים ואת הרבעון הרביעי סיימה החברה עם רווח נקי בסך של כ-126 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-312 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

שווי הנכסים הסחירים של החברה בכיל ובבזן עלה מכ-4.97 מיליארד דולר בסוף 2008 לסך של כ-9.19 מיליארד דולר בסוף 2009 וזאת מול היקף התחייבויות נכון לסוף 2009 של כ-1.9 מיליארד דולר. כלומר, היקף נכסי החברה לישראל בסוף 2009 היה גדול כמעט פי חמישה מהיקף התחייבויותיה.

בחברה מציינים כי בין הרבעון השלישי לרבעון הרביעי חלו מספר שיפורים בתוצאותיה של צים: מחזור ההכנסות עלה מכ-596 מיליון דולר ברבעון השלישי לכ-688 מיליון דולר ברבעון הרביעי. הכמויות המובלות על ידי צים עלו מכ-455 אלף TEU ברבעון השלישי לכ-498 אלף TEU ברבעון הרביעי.

מחירי הדלק נטרלו במידה רבה את השיפורים הללו. מחיר דלק אוניות ( מזוט סינגפור 380 ) עלה מ-414 דולר ברבעון השלישי ל- 444 דולר ברבעון הרביעי. מגמת עליית מחירי ההובלה הימית והגידול בכמויות המובלות בצים נמשכה גם ברבעון הרביעי, וגורמים בענף הספנות בעולם מציינים את המשך המגמה החיובית גם ברבעון הראשון של 2010.

כאמור, צים רשמה ברבעון הרביעי של שנת 2009 רווח של כ-81 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-199 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. את שנת 2009 סיימה צים בהפסד של כ-432 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-332 מיליון דולר בשנת 2009.

עם זאת, בדוחות מציינת הנהלת החברה לישראל כי נכון לסוף 2009 קיימת סטייה מצטברת בתזרים המזומנים של צים, ביחס לתכנית העסקית, בסך של כ-70 מיליון דולר. להערכת צים הסטייה מהתוכנית העסקית נמשכה גם ברבעון הראשון של שנת 2010 , אולם במהלך הרבעון האמור חל שיפור בתנאי השוק שתוצאותיו צפויות לבוא לידי ביטוי בהמשך השנה, ועקב כך צים מעריכה כי הסטייה שנצברה עד כה תצומצם באופן חלקי .

"במהלך שנת 2010 צים נוקטת במהלך שנת 2010 בפעולות שונות לרבות הקדמת מכירת נכסים, מיחזור אשראי, הגדלת אשראי ספקים, ועוד, וזאת על מנת למנוע השפעה שלילית של הסטייה על פעילותה בשנה האמורה (לרבות מניעת גירעון בתזרים המזומנים החזוי שלה לשנה זו). בשלב זה אין בידי צים נתונים המצביעים על צפי לצמצום מלוא הסטייה שנצברה עד כה, במהלך שנות תוכנית ההבראה (קרי - על שיפור חזוי ביחס לתוכנית העסקית), ואולם, בכפוף להשלמת הפעולות האמורות בשנת 2010 כאמור, צים מעריכה כי לסטיה שנצברה כאמור לא צפויה להיות השפעה מהותית על פעילותה".

מהדוחות עולה עוד כי עלות העסקתו של ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, הסתכמה בכ-10.4 מיליון שקל ב-2009. עידן עופר משך מהחברה שבשליטתו שכר בעלות של כ-4 מיליון שקל (אחרי ויתור על בונוס). סמנכ"ל הרגולציה ותקשורת של החברה, הח"כ לשעבר אלי גולדשמידט, קיבל כ-4.4 מיליון שקל ב-2009.

ניר גלעד: רואים מגמה חיובית

ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו בכלל הפעילויות של החברה מושפעים באופן דרמטי ממה שקורה בכל העולם. מאמצע 2009 אנחנו רואים שהכלכלה העולמית חוזרת לתפקד ברמות נורמטיביות, רואים עליה גם במחירים וגם עליה בכמויות, אחנו רואים קו מגמה חיובית ומקווים שזה יימשך".

"הייתה לנו שנה מאוד מאתגרת. המשכנו את ההתרחבות בדרום אמריקה בנושא חשמל וביצענו הרבה פעילויות נוספות. לצד טיפול במשבר בצים המשכנו להשקיע ולהסתכל לטווח הארוך. אנחנו רואים גם תחזיות לשיפור על פי גורמים זרים גם בתחומים אחרים שלנו כמו כיל. יש שינוי בעקום הביקושים, ותחילת 2010 נראית ככזו שבה המגמה תימשך".

לגבי טאואר אומר גלעד כי "בחברה הזו יש אלמנט דרמטי של שינוי מבנה החוב שנעשה על פי הסדר שבוצע בסוף 2008. במקביל יש עליה כלל עולמית בצריכה של מוצרי אלקטרוניקה. השינוי הדרמטי שהחברה ביצעה לנתינת פתרונות פיתוח יותר שלמים ללקוחות ורואים עליה באיכות וכמות הלקוחות שקונים גם פיתוח ולא רק ייצור של פרוסות".

- נראה שיש עיכובים בתוכניות של בטר פלייס

"ההסתכלות כאן מורכבת הרבה יותר ממה שנראה. ל-2010 תכננו פריסה חלקית פלוס פיילוט שבמסגרתו יגיעו מכוניות בודדות לכבישים. התחזית המקורית היתה מאמצע או סוף 2011 להתחיל בשיווק ללקוחות כך שאין כרגע סטייה דרמטית מלוחות הזמנים".

"בתחילת הדרך היה סימן שאלה לגבי הרכב החשמלי וההיתכנות שלו והיום זה כבר לא קיים. כמעט כל היצרניות הגדולות עומדות להוציא לשוק מכוניות חשמליות בשנים הקרובות. הצלחנו לגייס לבטר פלייס משקיעים מאוד רציניים שמאמינים בחזון הזה כך שהכיוון מאוד מאוד חיובי".