גרינספן: העלאת ריבית בקרוב; זינוק המניות מסייע להתאוששות

יו"ר הפד' לשעבר: "העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות מרמזות על העלאת ריבית בקרוב - המשקיעים חוששים מהחוב הממשלתי שמרקיע שחקים" ■ "מודאג מהמצב הפיסקלי - יקשה על שוק הדיור והפיננסים"

יו"ר הפדרל ריזרב לשער, אלן גרינספן, אמר היום (ו') כי העלייה בתשואות של האג"ח הממשלתיות מרמזות על העלאת ריבית במשק האמריקני בקרוב. שיעור הריבית הבסיסית בארה"ב נמצא זה יותר משנה על רמה אפסית של 0%-0.25% והבנק המרכזי חזר ואמר בהחלטת הריבית האחרונה כי הוא מתכוון להותיר את הריבית על רמתה הנוכחית "לתקופה ממושכת".

דבריו של גרינספן באים בתגובה לעלייה של תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מאז תחילת השבוע. התשואה לפידיון עומדת בשעה זו על 3.86%, לעומת 3.69% בסוף השבוע שעבר. "תשואה לפידיון גבוהה באג"ח הממשלתיות משקפת את חששות המשקיעים מהחוב הממשלתי שמרקיע שחקים לשיעורים שלא נראו הרבה זמן בארה"ב", אמר יו"ר הבנק המרכזי לשעבר בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג.

"אני מודאג מאוד לגבי המצב הפיסקלי", אמר גרינספן. "עלייה בשיעורי הריבית לטווח ארוך תקשה על ההתאוששות בשוק הדיור וכן תעיב על השקעות הוניות", לדבריו. המשקיעים חוששים לגבי יכולתה של ממשלת ארה"ב לממן את הגירעון התופח לאחר כל תוכניות החילוץ הממשלתיות.

הגירעון הממשלתי בארה"ב, נזכיר, הסתכם בסכום אסטרונומי של 1.4 טריליון דולר לשנה הפיסקלית שהסתיימה בסוף ספטמבר 2009, על רקע הירידה בהכנסות ממסים, תוכניות הסיוע בהיקפי הענק למבנקים ולתעשיית הרכב, ותוכנית הסיוע לכלכלה בהיקף 787 מיליארד דולר.

גרינספן, שעמד בראש הבנק המרכזי האמריקני בשנים 1987-2006, התייחס גם למחירי המניות: "הזינוק של המניות אחראי לא פחות על ההתאוששות הכלכלית בארה"ב. מדד ה-S&P 500 זינק ב-73% מאז השפל במארס 2009, ואפשר לזהות בבירור את הפריחה בחלק מהמגזרים, כמו למשל בפיננסים", לדבריו.

"המשך הראלי במניות יאושש את תהליך ההתאוששות בכלכלה האמריקנית", אמר גרינספן. "שוק העבודה הולך ומתאושש, התמ"ג ממשיך לצמוח, ורווחי החברות עולים על הציפיות" סיכם יו"ר הפד' לשעבר.