אילו חברות משווקות מוצרי סחר הוגן - ואיפה אפשר למצוא אותם?

האם העסקת בני ישראל בתנאי עבדות במצרים היתה עוברת בשקט בעידן הפייסבוק והטוויטר? לא בטוח ■ המודעות למוצרי סחר הוגן ולצרכנות אחראית, כזו שמתחשבת בעובדים בקצה שרשרת הייצור, הולכת ועולה

העבדים של היום אמנם לא בונים פירמידות, אבל הם עובדים לא פעם במשך שעות ארוכות, ללא הפסקות, בשכר אפסי וללא תנאים סוציאליים. כמה באמת אכפת לנו ליהנות ממוצר שמישהו אחר ייצר תמורת שכר זעום ובתנאי עבודה מחפירים? בעולם נמצאת המודעות לסחר הוגן בעלייה, אך בארץ נראה שהנושא רק מתחיל לחלחל לתודעת הצרכנים.

במה בעצם מדובר? המסחר ההוגן מבטא צרכנות עם מוסר, בצריכה של מוצרים שיוצרו בחברות המגנות על זכויות העובדים ועל כבודם, אינן מעסיקות קטינים ואינן פוגעות בסביבה. המטרה: לצמצם את פערי התיווך ולדאוג לראשונים בשרשרת היצור, כמו הקוטפים בשדות, באמצעות תנאי עבודה הולמים וסביבת מחייה משופרת הכוללת בתי-ספר ומרפאות.

המוצרים מסומנים בתו הבינלאומי לסחר הוגן (Fair Trade) מטעם הארגון הגרמני FLO (Fairtrade Labelling Organization). התו מוענק לחברות העומדות בתקנים, תוך פיקוח בשטח. בארץ ניתן להיתקל בתו על גבי מוצרים מיובאים, אולם תו רשמי, בחסות ארגון בינ"ל, עדיין אין.

בעולם, כאמור, הצרכנים כבר מצביעים ברגליים: הארגון מדווח על גידול שנתי של 22% במכירות מוצרי הסחר ההוגן: ב-2008 נאמדו מכירות פריטים מסחר ההוגן, המונים כמיליארד מוצרים ב-60 מדינות, ב-2.9 מיליארד אירו. הצמיחה המשמעותית נרשמה בענף התה (114%) והכותנה (94%). הארצות שבהן נרשם הגידול המשמעותי הן שוודיה ונורבגיה (75%), אוסטרליה וניו-זילנד (72%), קנדה, פינלנד וגרמניה. את השוק הגדול ביותר למוצרי סחר הוגן ממשיכה להוביל בריטניה, שם תופסים מוצרים אלו שטחי מדף מכובדים ברשתות, כך למשל ברשת הקמעונאית סיינסבורי.

חג החירות הוא הזדמנות לבדוק במה באה לידי ביטוי האחריות שלנו לסחר הוגן.

מה קורה בארץ?

מוצרי הסחר ההוגן לא נמכרים בדרך-כלל ברשתות הגדולות אלא בחנויות ייעודיות כמו "אחותי - סחר הוגן", המוכרת יצירות אמנות פרי ידיהן של נשים ישראליות מתרבויות שונות. מוצרים אחרים כוללים קפה ומוצרי טקסטיל.

"מדובר במוצרי פרימיום ולכן מחירם גבוה ביחס למוצרים תעשייתיים רגילים", מסביר אבי לוי, מנהל "פעולה ירוקה" - ארגון שפועל לחיזוק הקשר שבין צרכנות ואיכות סביבה באמצעות מוצרי סחר הוגן של המותג "סח"ה", הכוללים שמני זית, תבלינים ודבש, בייצור מתוצרת פלסטינאית.

ארגון אחר הוא "סינדיאנת הגליל", המעודד ייצור ושיווק (בעיקר לייצוא) של שמני זית ומוצרים נלווים שנעשו על-ידי נשים ערביות מאזור הגליל.

את רעיון הסחר ההוגן הוא מתמצת ב"קנייה ישירה מהיצרן עם מעורבות מינימאלית של מתווכים". מכיוון שמדובר במוצרי פרימיום המיוצרים לרוב בכמויות קטנות, על-ידי חוות משפחתיות וקהילות מצומצמות, מסביר לוי, את מחירם יש להשוות למוצרי פרימיום ולא למוצרים מייצור המוני. לדוגמה: שמן זית (750 מ"ל) ב-50-55 שקל, צנצנת זיתים בכ-25 שקל ועוד. לשם ההמחשה והאינטימיות, על מוצרי סח"ה ניתן למצוא את תמונת היצרן ופרטיו לרבות מספר טלפון.

לוי מציין כי במהלך 3 שנות פעילות הארגון בארץ, קיימת עלייה במודעות למוצרים הוגנים, "אמנם מדובר בעלייה איטית, ביחס למדינות מערביות, אולם אני צופה פריצת דרך ממשית בענף - וזו תתרחש בקרוב".

* האם פריצת-הדרך תבוא עם דרישת הצרכנים למוצרים הוגנים או מכיוון המשווקים?

"כחלק מהתחרות, היצרנים מחפשים דרך ליצור בידול בדרכים מיוחדות גם באמצעות תדמית הוגנת. הצרכן מבחינתו יעדיף מוצרים אלה משיקולי מצפון ואיכות".

אופנה: ECO-FASHION

חלק גדול מהכותנה מגודל באפריקה, ומכאן הצורך להבטיח את תנאי העבודה של החקלאים.

כותנה שהשימוש בה תופס תאוצה היא כותנה אורגנית. בדומה לגידולים אורגנים אחרים, צמח הכותנה גדל ללא שימוש בחומרי הדברה או דישון כימיים ולרוב תחת תנאי עבודה הוגנים. קולקציית הבגדים האורגניים כוללת אופנת תינוקות וילדים למשל ברשתות בייבי אורגניק וקטנצ'יק. המחירים לא בהכרח יקרים ביחס למוצרים רגילים, כך למשל בגד לתינוק ב-30-60 שקל.

גם ב-H&M שמים על כך דגש, ומוכרים פריטים לילדים העשויים מ-50% כותנה אורגנית, כמו טייץ לילדות (מ-30 שקל.

ההשפעה המשמעותית צריכה ויכולה לבוא מחברות מובילות שיאמצו את האג'נדה הירוקה כאסטרטגיה קבועה. לגיטימי גם להרוויח כסף מהתחשבות סביבתית, והתנהגות הצרכנים עשויה לדחוף למהלכים אכפתיים: נייקי למשל, שמכירותיה צנחו לאחר שנחשף כי היא מעסיקה במזרח הרחוק ילדים בשכר זעום, הפכה לצרכנית כותנה אורגנית מרכזית.

* cotton:

אחת הרשתות הוותיקות בתחום. הרשת הוקמה לפני 17 שנה ומונה 13 סניפים. ארז מעודד, מנכ"ל ובעלים, מסביר כי לפני עשור, כאשר יישם את ה"אני מאמין" שלו בעסק, העביר את הייצור מהמזרח לישראל, ודאג לשכר הוגן ולשקיפות מול עובדיו.

"למרות שאנחנו מתפקדים בשוק תחרותי וקשה, פעלנו מתוך אידיאולוגיה ולא מתוך כדאיות. "ה"אני מאמין" שלנו עדיין לא השפיע על הצרכן הישראלי, ועבור מרבית הצרכניות "ירוק" משמעו גוון בלבד. בשונה מענף המזון, שבו לצריכה של מזון אורגני יש השפעה ישירה על הצרכן, בענף האופנה נדרשת ראייה גלובלית. התועלת האישית באה מכיוון המוסר והמצפון. מחירי הפריטים שלנו יקרים בכ-20%-30% לעומת פריטים מקבילים המיובאים מסין. לדוגמה מחיר לחולצה מכותנה הוא 200-300 שקל לעומת 150-200 שקל ברשתות".

* קום איל פו:

הרשת מחייבת את ספקיה להקפיד על העסקת עובדים הוגנת, כפי שנוהגת הרשת עם עובדותיה (המתחלקות ב-20% מרווחי החברה). מעת לעת היא מוציאה קולקציות מבדים שיוצרו בסחר הוגן ובקרוב יושק קו מוצרים מסחר הוגן בשיתוף עם מרכז רקמה של עמותת אחותי.

* GAP:

הרשת מצהירה כי היא דורשת מהמפעלים התחייבות וכיבוד הסכמי עבודה, שמטרתם לשפר את תנאי המחיה וההעסקה של 150 אלף פועלי הפועלי הייצור שלה ברחבי העולם. בנוסף, הרשת מצהירה כי תומכת בקהילות באמצעות מענקים ומלגות.

* CELIO:

בין הרשתות הבינלאומיות הפועלות בארץ מציעה CELIO פריטים מ"כותנה נושאת עתיד" - פרויקט שמטרתו לשפר את תנאי המחיה של פועלי הכותנה באפריקה, להוביל לפיתוח כלכלי חברתי ולדאוג לכדור הארץ. בין הפריטים חולצות טי ב-80 שקל (לעומת 70-120 שקל מחיר לחולצת טי "רגילה" ברשת), מכנסי בוקסר ב-40 שקל ועוד.

* nudie:

הג'ינסים, המשווקים בחנויות STORY, מיוצרים מכותנה אורגנית תוך הקפדה כי כל מי שעוסק בייצור, מחויב לכללים ותקנות הפועלים למען זכויות אדם ולמען שמירה על איכות הסביבה. הרשת חברה לארגון FWF (fair wear foundation), הפעיל בתחום הטקסטיל ומכתיב קודים הכוללים איסור העסקת ילדים, איסור באפליה ותנאי שכר הוגנים. המחירים גבוהים: כ-250 שקל לחולצות טי, 500 ש' לחולצה מכופתרת וג'ינסים ב-650-1,000 שקל.

מזון

* בן אנד ג'ריס:

חברה עולמית נוספת שקנתה לה שם בתעשיית הסחר ההוגן היא בן אנד ג'ריס, הרוכשת את חומרי הגלם לייצור גלידות מחברות סחר הוגן (ביצים, קקאו, וניל ועוד). בארה"ב הרשת מוגדרת 100% סחר הוגן, סניפי אירופה יהפכו ל-100% סחר הוגן במהלך השנה, וישראל במהלך 2011. בחברה מדגישים כי מדובר בגלידות פרימיום, ומכאן שמחירן יקר ביחס למתחרות (26 שקל ל-500 גר').

* וולרונה:

בתחום השוקולד נציין את החברה הצרפתית וולרונה הרוכשת ישירות מהחקלאים את חומרי הגלם תחת חוקי הסחר ההוגן. בחברה מדגישים כי מדובר במוצרי פרימיום ובמחירם מגולמת ההקפדה על האתיקה ותהליכי הסחר ההוגן. 120 שקל לק"ג שוקולד.

קפה

תעשיית הקפה היא מבין המפותחות בכל הנוגע לסחר הוגן.

* אילן'ס:

החלוצה בארץ היתה אילן'ס, שמציעה את תערובת הקפה "קו משווה", הנמכרת לשימוש ביתי והפכה לתערובת הבית. מחיר הקפה זהה לתערובות הרגילות.

* קפה-קפה:

זה שנה שהרשת משווקת קפה אורגני בלבד, הגדל באופן טבעי ובתנאי סחר הוגן. עם הסבת הקפה הצהירה הרשת כי מטרתה להפוך את הקפה בישראל ל"ירוק" ועם זאת נגיש, ולכן לא עלה מחיר הקפה לצרכן: 10-12 שקל.

* loveat:

גם כאן נמכר קפה אורגני בלבד. פולי הקפה נרכשים מחוות גידול ממדינות קו המשווה (אתיופיה, פרו, מקסיקו ועוד) בפיקוח ארגון Fair Tread Association. המחירים דומים למחירים של קפה "רגיל".

* נספרסו ולוואצה:

בתחום הקפסולות, מפקחת נספרסו על שטחי הגידול, ולוואצה מציעה את קפסולות Tierra כחלק מפרויקט קהילתי לפיתוח קהילות בהונדורס, פרו וקולומביה.

קוסמטיקה

חלק מיצרניות הקוסמטיקה מתנהלות באופן קבוע לפי כללי סחר הוגן, ואחרות משלבות מוצרים ספציפיים המיוצרים כך. יצרנית הקוסמטיקה הצרפתית Darphin, למשל, משווקת את המוצר הידרסקין מחמאת שיאה שמייצרת חברה בעלת תו סחר הוגן בגאנה. הגברת המודעות גדלה בזכות מעצבי על וידוענים, כמו פעילותם של בונו, אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט באפריקה.

* דונה קארן:

המעצבת דונה קארן השיקה את הבושם Pure DKNY לנשים בשיתוף עם ארגון CARE, ארגון הומניטארי התומך בנשים עובדות בכפרים חקלאיים באוגנדה. כל בושם מכיל טיפת ווניל שמקורה בפולי ווניל שנקטפו בתנאי סחר הוגן בכפרים הללו.

* L'OCCITANE:

מאז הקמתה חרתה על דגלה יצרנית הקוסמטיקה הטבעית מצרפת אחריות סביבתית וחברתית באמצעות הקמת שירותי רפואה וחינוך לילדי עובדות החברה בבורקינה פאסו, פיתוח רפואת עיניים לילדים במדינות עולם שלישי והוספת כתב ברייל על אריזות המוצרים.

* ד"ר ברונר:

מוצרים קוסמטיים הכוללים סבונים משמנים אורגניים מאושרי סחר הוגן.

איך לאתר מוצרי סחר הוגן?

* פעולה ירוקה ובצלאל, קניון הראל:

בבצלצל ובשיתוף ארגון "שכולו טוב" וארגון "פעולה ירוקה", פועל מיזם המשלב יחסי מסחר הוגנים ועמדות מכירה ידידותיות לסביבה. העמדות, מוצבות בקניון הראל, באמצעותם משווקים מוצרי סחר הוגן מתוצרת מקומית.

* שוק האיכרים:

שוק האיכרים הפועל בנמל תל-אביב, הרצליה, רעננה וקיסריה, הוקם בהשראת שווקים בחו"ל, ומביא את מרכולתם של החקלאים מהספר אל הכרך, ללא פערי תיווך. התוצרת בשוק מיוצרת בייצור מסורתי על-ידי 50 יצרנים בהם חקלאים, גבנים ואופים.

* עד ה-iPhone:

"אפל" אישרה אפליקציה חברתית שפותחה בישראל, שבעזרתה יכולים בעלי iPhone להתעדכן היכן ימצאו בקרבת מקום בתי עסק הוגנים. בתי העסק נושאים תו חברתי של עמותת "מעגלי צדק" ומבטיחים גם נגישות לנכים.

* אחותי:

בחנות "אחותי - סחר הוגן" נמכרות יצירות אמנות לצד מוצרי מזון. הרווחים מועברים ישירות ליצרניות - לרוב נשים שמתמודדות עם מציאות קשת יום. הדגש הוא על מוצרים של יצרנים מקומיים, שהכלכלה הישראלית טרם הכירה בסגולתם.

22
 22