ערב ההנפקה: לאומי פרטנרס רוכש 10% מאלקטרה צריכה

לפי שווי של מיליארד שקל ■ זאת, כשנתיים וחצי לאחר מחיקת החברה שבשליטת אלקו של גרשון זלקינד מהמסחר, לפי שווי של כ-800 מיליון שקל

חברת אלקטרה מוצרי צריכה השלימה מהלך משמעותי לקראת הנפקתה מחדש בבורסה. חברת אלקו של גרשון זלקינד, בעלת השליטה באלקטרה צריכה, סיכמה על מכירת 10% מהחברה הנכדה לגוף ההשקעות לאומי פרטנרס מקבוצת בנק לאומי בתמורה ל-100 מיליון שקל, קרי לפי שווי של מיליארד שקל.

בין הצדדים נקבע כי לאומי פרטנרס תפעל לאיתור משקיעים נוספים שירכשו עד 10% נוספים ממניות אלקטרה צריכה. במקביל תייעץ לאומי פרטנרס לאלקו בנוגע להנפקת אלקטרה צריכה בבורסה בת"א. תמורת שירותי בנקאות ההשקעות תשלם אלקו החזקות ללאומי פרטנרס 5 מיליון שקל.

נזכיר כי בתחילת החודש הגישה אלקטרה מוצרי צריכה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע ולבורסה, כשמבנה ההנפקה ומחירה טרם נקבעו. זאת כשנתיים וחצי לאחר מחיקתה מהמסחר בשלהי 2007, לפי שווי של כ-800 מיליון שקל בהצעת הרכש. לאחר מחיקתה מהמסחר פוצלה פעילותה הרווחית של החברה, שיווק מוצרי צריכה בישראל, מפעילות ייצור ומכירת המזגנים בעיקר באירופה, שהציגה הפסדים לאורך שנים לא מעטות.

אלקטרה מוצרי צריכה מוחזקת ב-100% בידי אלקו החזקות (באמצעות החברה הבת של אלקו, איליאסי). את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה אלקטרה מוצרי צריכה, בניהול יעקב (יקי) ודמני, עם רווח לפני מס של 129 מיליון שקל, ורווח נקי של 98.5 מיליון שקל.

אם תושלם העסקה, האמורה להסתיים עד ה-25 באפריל, יגדל ההון של אלקו ב-49 מיליון שקל, כשלחברה האם של אלקטרה מוצרי צריכה ינבע תזרים מזומנים בניכוי מס בהיקף של 91 מיליון שקל. בנוסף, במסגרת העסקה אלקטרה מוצרי צריכה תתחייב ללאומי כי תחלק מדי שנה דיבידנד בשיעור של 50% מהרווח השנתי הנקי, ככל שיתאפשר. בנק לאומי טרם השלים את בדיקת הנאותות לאלקטרה מוצרי צריכה.

65 חנויות לשיווק מוצרי חשמל

בנק לאומי משקיע בהחזקות ריאליות זה כ-15 שנים באמצעות לאומי פרטנרס, בניהולו של אבי זלדמן, במטרה ליצור מוקדי הכנסות שאינם תלויים ישירות בפעילות הבנקאית. כיום תיק ההחזקות הריאליות של הבנק קטן מבעבר, בשל הכתבות רגולטוריות בנושא. ההחזקה המרכזית של הבנק הינה החברה לישראל (18% מהמניות); בנוסף, לבנק החזקה גם בחברת האנרגיה פז (16% מהמניות שאותן התחייב למכור עד סוף 2010); 9.85% בקבוצת הביטוח מגדל; 18% בסופר פארם; ו-4.99% בפרטנר. ללאומי החזקות ריאליות נוספות קטנות יותר.

אלקטרה מוצרי צריכה ישראל היא כאמור חברה נכדה של החברה הציבורית אלקו החזקות שבשליטת גרשון זלקינד. אלקטרה מוצרי צריכה עוסקת בייבוא ושיווק מוצרי צריכה חשמליים בישראל - מזגנים, מחשבים, מחשבים ניידים ומכשירי טלפון סלולארי Sony Ericsson. לחברה 65 חנויות של רשתות לשיווק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה שבבעלותה (מחסני חשמל, שקם אלקטריק וסנסור).

מהלך דומה לזה של אלקטרה צריכה ביצעה לאחרונה כלל ביטוח, שהחליטה להשקיע 60 מיליון שקל תמורת הקצאת 15% ממניות קרדן נדל"ן. גם עסקה זו נעשתה ערב הנפקת מניותיה של קרדן נדל"ן בבורסה, והעניקה לחברה שווי של 400 מיליון שקל.

בסופו של דבר במכרז המוסדי שביצעה קרדן במהלך חודש מארס נאלצו חתמי ההנפקה, בראשות כלל פיננסים, להוריד את שווי החברה, וההנפקה בוצעה לפי שווי של כ-350 מיליון שקל. בעקבות הורדת המחיר "תוקן" כלפי מטה מחיר ההשקעה של כלל בקרדן נדל"ן.