וול סטריט המשיכה לאבד גובה על רקע נאום ברננקי

ברננקי: "הכלכלה עוד רחוקה מלצאת מהיער" ■ גרינספן: "הבועה בשוק הנדל"ן לא נוצרה ע"י המדיניות של ה'פד'" ■ טבע קיבלה אישור סופי לשיווק שתי תרופות לטיפול בלחץ דם עם מכירות של 1.6 מיליארד דולר

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו הערב (ד') בירידות שערים. לאחר שפורסמו תוצאות המכרז של האוצר על האג"ח ל-10 שנים, עבר מדד הנאסד"ק בפעם השנייה הערב, לטריטוריה החיובית, אך שב לטריטוריה השלילית לאחר נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בו הציג את האתגרים הכלכליים העומדים בפני ארה"ב ובראשם בעיות שוק העבודה ושוק הדיור. ברננקי ציין כי הכלכלה האמריקנית "עוד רחוקה מהיציאה מהיער". הירידות החריפו עם פרסום נתון אשראי הצרכנים לפברואר שהפתיע לרעה כאשר נפל ב-11.5 מיליארד דולר.

עיני המשקיעים הופנו הערב למכרז האג"ח ל-10 שנים שביצע האוצר האמריקני בהיקף של 21 מיליארד דולר וזכה להצלחה כאשר ביקושי היתר הסתכמו ב-פי 3.72 לעומת פי 3.02 בממוצע במכרזים הקודמים שביצע האוצר. הריבית שנקבעה במכרז הסתכמה ב-3.9%, הרמה הגבוהה ביותר ששילם הממשל מאז יוני הקודם, אך זו נמוכה מהתשואה בה נסחרה האגרת טרם המכרז. על רקע תוצאות המכרז נרשמה עלייה במחיר האג"ח הנ"ל וירידה חדה בתשואה עליה לרמה של 3.86% לעומת רמה של 3.95% בתחילת היום. נזכיר כי בתחילת השבוע עלתה התשואה לרמה של 4%.

לקראת סיום המסחר פורסמו דבריו של נשיא הפדרל ריזרב של קנזס סיטי, הוניג אשר אמר "על הפד' לבחון העלאת ריבית הבסיס ל-1% בזמן הקרוב על מנת למנוע הופעתן של בועות נכסים". דברים אלו הלחיצו את המשקיעים

נציין כי שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, נמצא היום בדרכו לבייג'ינג שם הוא צפוי לדון עם סגן ראש הממשלה על מספר נושאים כלכליים דוחקים ובהם גם חולשתו של היואן. גייתנר אמר בסוף השבוע כי הוא דוחה את הדיווח לקונגרס הנוגע למדיניות המט"ח של משרדו, אשר היה אמור להתפרסם ב-15 באפריל. הוא נימק את הדחייה בכך שבפניו עומדות פגישות "קריטיות" גם בכירים סינים שיכולות להניב תוצאות באשר ליואן.

כמו כן, היום הוא יומו הראשון של שימוע בן 3 ימים בקונגרס, שמטרתו לחקור את שורשי המשבר הפיננסי. העד הראשון שהעיד היום בפני פאנל של הוועדה לחקר המשבר הפיננסי (FCIC) היה יו"ר ה'פד' לשעבר, אלן גרינספן, שרבים רואים בו אחראי למשבר. זאת, מאחר שאחרי התקפות ה-11 ספטמבר הוא חתך את הריבית במשק האמריקני ל-1%, מה שלטענת רבים, יצר את בועת הנדל"ן. להגנתו טען גרינספן בפני הוועדה כי "הבועה בשוק הנדל"ן לא נוצרה על ידי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי, אלא הריביות לטווח ארוך על המשכנתאות הן שהיו גורם המפתח".

בפני הפאנל העידו גם 8 בכירים, נוכחיים וקודמים, בסיטיגרופ. חלק מהשאלות שהופנו אליהם מתבססות על בחינה של 2 מיליון מסמכים שהשיגה הוועדה, כולל מיליון מסמכים מסיטיגרופ. הפאנל עימת את המנהלים, כולל המנכ"ל לשעבר, צ'אק פרינס, עם מילותיהם שלהם עצמם, כפי שהן מופיעות בתזכירים ובמיילים שהוגשו לוועדה. השימוע עוצב כך שיעניק דין וחשבון ממקור ראשון בנוגע להחלטות שניפחו את בועת הנדל"ן והיוו טריגר למשבר הפיננסי. הפאנל משתמש בסיטיגרופ כמקרה מבחן, מאחר שהבנק היה מעורב מאד בתהליך זה, כששיחק תפקיד מרכזי בהענקת הלוואות סאב-פריים.

שוק כלי הרכב מושפע הערב מהודעתה של יצרנית המכוניות הגרמנית דיימלר על שת"פ עם רנו הצרפתית וניסאן היפנית שיתמקד בתחום כלי הרכב הקטנים.

עוד באותו עניין, הערב פורסמו דו"חותיה של ג'נרל מוטורס אשר מאז יצאה מהליך פשיטת הרגל ביולי 2009 ועד סוף השנה רשמה הפסד של 4.3 מיליארד דולר. עם זאת מסרה החברה כי היא מאמינה כי ב-2010 תעבור לרווח, וכן כי בכוונתה להחזיר את חובותיה לממשלות ארה"ב וקנדה עד יוני לכל המאוחר, כאשר עם השלמת התהליך החשבונאי "התחלה חדשה" מתכוונת החברה לבצע הנפקה ציבורית ולצאת מבעלותו של הממשל.

ב-22:00, שעון ישראל, פורסם נתון האשראי הצרכני לחודש פברואר, אשר הפתיע לרעה כאשר רשם ירידה של 11.5 מיליארד דולר לעומת צפי לירידה של 700 מיליון דולר. גם הנתון לחודש ינואר עודכן לירידה של 10 מיליארד דולר, כפול מהנתון שפורסם בחודש שעבר והסתכם בירידה של 5 מיליארד דולר בינואר.

האירו נפל הערב לשפל של 11 חודשים כנגד הדולר ונסחר ברמה של 1.335 דולר לאירו על רקע התגברות החששות ממשבר החוב היווני והזינוק בתשואת האג"ח הממשלתיות שלה.

חוזה מהותי לג'קדה

מונסנטו פרסמה דוחות מאכזבים לפיהם ירדו רווחיה ברבעון השני ב-20% ל-887 מיליון דולר או רווח מתואם של 1.7 דולר למניה לעומת צפי ל-1.73 דולר למניה. המכירות ירדו ל-3.9 מיליארד דולר לעומת 4 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד.

גולדמן זאקס שלח היום את האיגרת השנתית ללקוחותיו, ובה טען הבנק כי הוא לא הימר נגדם. נזכיר שנשמעה בעבר טענה שגולדמן הימר נגד שוק המשכנתאות בזמן שהוא מכר אג"ח משכנתאות ללקוחות שלו.

טבע קיבלה אישור סופי לשיווק הגרסאות הגנריות לשתי תרופות מקור של חברת מרק, Hyzaar ו-Cozaar לטיפול בלחץ דם גבוה. מכירות שתי התרופות של מרק הסתכמו בכ-1.6 מיליארד דולר בשנה האחרונה בארה"ב. טבע היתה הראשונה להגיש ל-FDA בקשה לקבלת אישור לשיווק גרסה גנרית לתרופות כך שהיא תקבל בלעדיות בשיווק ל-180 יום.

יצרנית פתרונות האופטימיזציה ג'קדה הודיעה היום על "חוזה מהותי", כדבריה, עם לקוח חדש בארה"ב. ג'קדה, כהרגלה, שמרה על עמימות ולא סיפקה היקף כספי או את שמו של הלקוח, אך מסרה כי הלקוח הוא ספק שירותי טלוויזיה דיגיטלית.

רבוע כחול הודיעה היום כי היא שוקלת עסקה יחד עם "אלון" חברת הדלק לישראל, המחזיקה בשליטה ברבוע כחול (כ-70%), לפיה רבוע כחול תרכוש מאלון את החזקות אלון בדור-אלון (כ-80%).

בהראל פיננסים מתחילים לסקר את פריגו בהמלצת "משקל חסר" ובמחיר 50 דולר למניה. לדברי האנליסטים, "ההתמתנות הצפויה בצמיחה האורגנית של החברה בשנים הקרובות אינה מתיישרת עם המחיר הנוכחי של המניה".

קומטאץ' הודיעה כי חתמה על חמש שותפויות OEM חדשות במהלך הרבעון הראשון של 2010, כך שסך הכל נחתמו עד כה 137 שותפויות, עם לקוחות העושים שימוש בטכנולוגיה של קומטאץ' לאבטחת דואר אלקטרוני או גלישה בטוחה ברשת.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]