המחנה לחינוך מחדש של סטיב ג'ובס

אחרי שחינך רבים להימנע מפיראטיות מוזיקלית, הוא מאמין שילמד אותנו לאהוב פרסומות

בקרוב במכשיר ה-iPhone הפרטי שלך: מודעות פרסומת כל-כך מרגשות ואינטראקטיביות, שלא יעוררו בך אפילו זיק של כעס. כך לפחות מקווה מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס. אפל הודיעה בסוף השבוע על כוונותיה להשיק רשת משלה לפרסום בסלולר, ולדבריה, היא מתכוונת לשנות את פני המדיום הזה.

ל-iAd (הרי לא יכול להיות לרשת כזו שם אחר) יש גם 3 מטרות פחות פרוזאיות: לעשות כסף, לרצות את מפתחי האפליקציות ולדרוך לגוגל על הרגל. השגת המטרה הראשונה והשנייה תבטיח את השגת המטרה השלישית.

על-פי נתונים שפרסמה ג'יי פי מורגן, ב-2009 הסתכמו ההכנסות מפרסום ברשתות סלולריות בארה"ב בפחות מ-400 מיליון דולר. אך, אין לשכוח כי מדובר בגידול של יותר מ-80% לעומת 2008. הגידול המהיר בתחום צפוי להימשך עם העלייה בתפוצה של טלפונים חכמים. או - כפי שניסחו זאת בסוכנות הפרסום GroupM - טלפונים סלולריים חכמים הם פשוט מחשבים זולים שהולכים עם האנשים לכל מקום, יודעים מיהם ואף יכולים לחזות מה ירצו או יצטרכו בעתיד.

די בתיאור הזה כדי לגרום לאנשי הפרסום לנגב את הריר משפתותיהם, ואפל, המובילה כיום את שוק הטלפונים הסלולריים החכמים, יודעת את זה היטב. בגוגל לא ישמחו לשמוע זאת, אבל יותר משליש מהמודעות ברשת הפרסום לסלולר AdMob, שנרכשה על-ידה בחודש נובמבר 2009 תמורת 750 מיליון דולר, מגיעות למכשירים מתוצרת אפל, כל זאת עוד לפני הגעתו של ה-iPad אל השוק.

באפל מתכננים להציג מודעות פרסום כחלק מהאפליקציות במכשיריהם, ולהעביר 60% מההכנסות אל מפתחי האפליקציות. הצמדת הערך המוסף הכספי הזה לאפליקציות חינמיות או זולות, צפויה לעודד את מפתחי האפליקציות להציף את מדפי חנות האפליקציות של אפל, App Store, בפרי עמלם.

גם חנות האפליקציות של גוגל עבור מערכת ההפעלה שלה לסלולר, האנדרואיד, גדלה בקצב מהיר. ההכרזה של אפל עשויה דווקא להיות נקודת אור עבור גוגל, שטרם קיבלה את אישור הרגולציה על רכישת AdMob, מפני שהיא מגדילה את התחרות בשוק הפרסום בסלולר, ובכך מגדילה את הסיכוי לאישור העסקה.

הסכנה הגדולה ביותר עבור אפל היא האפשרות לעורר את חמתם של הלקוחות. ג'ובס חושב שהוא יכול לחנך את הצרכנים לאהוב פרסומות. אחרי הכול, הוא הצליח לגרום לרבים להימנע מהורדות קבצים פירטיים לאחר שעברו להשתמש ב-iPod. אבל נראה כי "האינטראקטיביות המרגשת", שהוא הבטיח, עלולה להתברר כמעצבנת לא פחות מהפרסומות אליהן אנו רגילים.