שוק המזון לא צומח - אך רשתות השיווק פותחות עוד ועוד סניפים

לא פחות מ-50 סופרמרקטים נפתחו מתחילת 2009, ומספר דומה צפוי להיפתח עד 2011 ■ בעוד שהצרכן נהנה מהתחרות הגוברת - הפדיון למ"ר יורד, והריווחיות נשחקת עד כדי סיכון יציבותם של השחקנים הקטנים בשוק

שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) לא צומח, אבל הסופרמרקטים דווקא כן. מתחילת 2009 פתחו רשתות השיווק יותר מ-50 סניפים, ומספר דומה צפוי להיפתח גם בשנים 2010-2011.

לפי נילסן, בשנת 2009 רשם השוק צמיחה מזערית של 2%, וגם שנת 2010 לא מביאה לפי שעה בשורה של ממש במכירות. כמות המ"ר המסחרי, לעומת זאת, צמחה בתקופה זו בעשרות אלפי מ"ר.

"יש פה פער מאוד גדול, שהוא על סף הבועה, בין כמות שטחי המסחר שנפתחים לבין הסטגנציה בשוק. יש לזה תוצאה אחת מתמטית ודאית, והיא שהפדיון למ"ר יורד והרווחיות נשחקת כתוצאה מהתגברות התחרות כי פותחים שטחים שצריך לפרנס אותם. מן הסתם, התופעה הזאת תיצור בעיות לפחות אצל חלק מהקמעונאים במערכת", אומר ספק גדול בשוק.

ברשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, מדובר בפתיחות מתונות יחסית לגודלן - 10 סניפים בשופרסל ו-13 סניפים ברבוע כחול (4 מתוכם ברשת עדן טבע מרקט) - אך הגידול במ"ר לשוק משמעותי. בנוסף לכך, בשתי הרשתות מתכננים פתיחת סניפים נוספים, ובשופרסל המ"ר המסחרי צפוי לגדול בתוך שנתיים ב-40,000 מ"ר.

לעומתן, ברשת הרביעית מדובר בפתיחות מאסיביות של סניפים - רובם סניפים חדשים, וחלקם מרכישות של שחקנים קטנים.

מתחילת 2009 פתחה רשת מחסני כמעט חינם 6 סניפים חדשים (13,300 מ"ר), ועד לסוף השנה הנוכחית היא צפויה לפתוח 5 סניפים נוספים בשטח כולל של כ-10,000 מ"ר. ב-2011 תפתח מחסני כמעט חינם 7 סניפים נוספים.

רשת יינות ביתן צמחה מתחילת 2009 ב-7 סניפים (11,000 מ"ר), וגם היא צפויה לפתוח 3 סניפים נוספים ב-2010.

רשת רמי לוי שיווק השקמה פתחה 4 סניפים חדשים (6,400 מ"ר). הרשת צפויה לפתוח 4 סניפים חדשים לפחות (7,500 מ"ר) ב-2010 ועוד 8 סניפים ב-2011.

רשת קו-אופ ישראל (מיסטר זול וממן) צמחה ב-8 סניפים (6 מתוכם כתוצאה מרכישות), ועד סוף 2011 תפתח 8 סניפים חדשים, שניים מתוכם השנה והיתר ב-2011.

רשת מחסני השוק פתחה 4 סניפים ותפתח שניים נוספים השנה.

וזה לא הכל. כך, למשל, רשת ויקטורי התרחבה ב-4 סניפים וצפויה לפתוח עוד 5. רשת יוחננוף פתחה אמנם סניף אחד, אבל גודלו הוא 11,000 מ"ר, והיא צפויה בתוך שנה לפתוח 3 סניפים חדשים על שטח של 15,000 מ"ר נוספים.

רשת חצי חינם צפויה לפתוח בקרוב סניף בפתח-תקווה וסניף בהוד-השרון שישתרע על שטח של 14,500 מ"ר.

לרשימה החלקית הזאת צריך להוסיף שחקן נוסף, רשת "אושר עד", שפתחה כבר 3 סניפים (15,000 אלף מ"ר) וצפויה לפתוח בתוך שנה 3 סניפים נוספים (17 אלף מ"ר).

"הפתיחה של חצי חינם מטורפת. זו לא עוד חנות רגילה, זו החנות הכי יפה במדינת ישראל, והיא מהווה בשורה חדשה לעולם הריטייל בארץ", אומר ספק בשוק.

"הפתיחה של חצי חינם בהוד-השרון והפתיחה של 'אושר עד' בירושלים משנות שוק. אין שאלה בכלל", מסכים קמעונאי בכיר בשוק, "השחקנים הפרטיים פותחים חנויות והרבה, כי אין להם סיבה אחרת. הם לא יכולים לחיות בלי לפתוח חנויות. יש להם יתרון לטווח קצר כשהם פותחים חנויות, בשל הנחות הפתיחה שהם מקבלים מהספקים במשך כמה חודשים. זו לא הסיבה היחידה, אבל זו סיבה מקלה. לכן רק שחקנים חזקים עם עוצמה יהיו יציבים לאורך זמן".

ואם לא די בכך, אזי מן הראוי לציין גם את התפתחות חנויות הנוחות וגם את יציאתן של רשתות הנוחות של חברות הדלק אל מחוץ לתחנות. אלונית של דור-אלון מתפתחת בקיבוצים, Yellow של פז פרצה לערים, ובמנטה של חברת דלק מתכננים הקמת רשת מינימרקטים. גם הן נוגסות בשוק הקיים.

הרווחיות הולכת ונשחקת

"האסטרטגיה שלנו היא לפתוח בכל עיר במדינת ישראל סניף אחד גדול לפחות. נמשיך ברכישות ונמשיך לפתוח עוד סניפים באופן עצמאי. יש לנו עוד הרבה מקום בארץ", אומר עדי צים, מבעלי רשת מחסני כמעט חינם.

* השוק לא צמח.

"השוק נהיה קשה וצפוף. החזקים ישרדו, ולדעתי קטנים לא ישרדו. אלה שיש להם 2-3 חנויות יהיה להם מאוד קשה".

"השוק בהחלט בועה. הוא מתחיל להיות מוצף. זה לא סוד. המשמעות היא שהחזק ישרוד. נקודה. מישהו צריך ללכת הביתה. הצפה זו הצפה, והיא תיתן את אותותיה", אומר איתן יוחננוף, מבעלי רשת יוחננוף.

"בסוף יקרה משהו לא נעים, מישהו ייפול. כמה אפשר לפתוח?", מסכים זקי שלום, מנכ"ל רשת חצי חינם.

משמעות התהליך היא כמובן ירידה בפדיון הממוצע למ"ר - נתון שיש לו השלכה ישירה על הרווחיות, שהולכת ונשחקת ככל שהתחרות נעשית קשה יותר.

תופעה נוספת שהולכת ומתרחבת היא כניסת רשתות פרטיות האחת לאזורי השליטה של האחרת. "אם השוק הרביעי היה בעבר שקט, היו אזורי טריטוריה והסכמים לא כתובים שלא פותחים סניפים האחד ליד השני - זה נגמר. המקום היחיד שבינתיים לא פותחים ואולי לא יפתחו זו העיר בת-ים, כי אוהבים את עזרא דוש (בעלי סופר דוש) ועושים לו כבוד", אומר ספק בשוק.

"אנחנו אף פעם לא היינו בהסכם הזה. זה היה הסכם ג'נטלמני של רמי לוי והרשתות החברות ב'המותג' ששמרו האחת על השנייה", אומר צים.

"לא היה הסכם", מגיב רמי לוי, "באופן טבעי כשעסקים גדלים ומתרחבים, פותחים בכל מקום שיש. אני פותח באזורים שאני לא נמצא בהם, ולכן אין לי קניבליזציה".

בינתיים הצרכן הישראלי נהנה בעוד שרשתות השיווק צריכות להתייעל.

"לטווח ארוך זה ייצור בעיות, במיוחד לאור העובדה שמחירי הנדל"ן מאוד גבוהים, ולכן הסכמי השכירות פחות אטרקטיביים מבעבר. נצטרך להיות הרבה יותר יעילים ולעשות פעולות שהיום אף אחד לא עושה, קרי לסגור חנויות שלא מרוויחות. הפתיחה המואצת לא עושה טוב לשוק, במיוחד שהשוק היום הוא שוק של מחיר, והתגובה המיידית לכל תחרות וכל סניף חדש היא במחיר, דבר שפוגע מאוד ברווחיות", מסכם המשנה למנכ"ל קו-אופ ישראל, פיני שטרית.

44
 44