המוסר הכפול של הישראלים: בעד כחול-לבן - אך לא על חשבונם

מכון המחקר רותם TRI: כ-46% מהישראלים אינם מעדיפים לרכוש מוצרים תוצרת ישראל - אולם 73% מהם חושבים שצריך לחייב מוסדות ממשלתיים ואת הצבא לרכוש מוצרים כחול-לבן

על-פי מכון המחקר רותם TRI: כ-46% מהישראלים אינם מעדיפים לרכוש מוצרים תוצרת ישראל, אולם 73% מהם חושבים שצריך לחייב מוסדות ממשלתיים ואת הצבא לרכוש מוצרים כחול-לבן.

שני מקרים בהם הועדפו חברות זרות על חברות ישראליות בשל המחיר עלו לכותרות בזמן האחרון: הראשון הוא החלטת שירות בתי-הסוהר להזמין את מדי השירות בסין, והשני הוא קמפיין החולצות של חברת אלדן, "כולנו כחול-לבן" - אבל תוצרת תורכיה.

לרגל יום העצמאות בדק מכון רותם TRI עד כמה חשוב לישראלים לרכוש מוצרים כחול-לבן מצד אחד, ועד כמה חשוב להם שמוסדות ממשלתיים והצבא ירכשו מוצרים כחול-לבן מהצד השני. תוצאות המחקר מגלות פער גדול בין הצהרות ואידאולוגיה להתנהגות צרכנית בשטח: כ-46% מהישראלים, מתברר, אינם מעדיפים לרכוש מוצרים תוצרת ישראל, בעוד 73% מכלל הנשאלים חושבים שצריך לחייב מוסדות ממשלתיים ואת הצבא לרכוש מוצרים כחול לבן.

הגאווה הלאומית של הישראלים פחות או יותר יציבה בכל הגילאים. 67% מהדור הצעיר (18-35) חושב שחברות ממשלתיות והצבא צריכים לרכוש מוצרים כחול-לבן, בעוד 77.5% בדור הביניים (35-54) חושבים כך. 74.5% מדור המבוגרים (55 והלאה) תומכים אף הם באותה עמדה.

אולם דיבורים לחוד ומעשים לחוד: בפועל, כאמור, כ-46% מהישראלים אינם מעדיפים לרכוש מוצרים כחול-לבן - כשהנאמנות למוצר הישראלי הולכת ופוחתת עם הגיל. בעוד דור המייסדים של מדינת ישראל מאוד אכפתי בכל הקשור לרכישת מוצרים כחול-לבן ורק 33% מהם אינם מעדיפים רכישה של מוצרים אלה, מגלה דור הביניים פחות אכפתיות - כשרק 47% מהם אינם מעדיפים רכישת מוצרים כחול לבן.

הדור הצעיר שחי את העולם ככפר גלובאלי קטן וגדל על ברכי האינטרנט כבר לא מרגיש מחויב למוצרים כחול-לבן. לא פחות מ-62% מהם אינם מעדיפים לרכוש מוצרים מתוצרת הארץ.

ד"ר אריה רותם, בעלי המכון ועורך המחקר, מסביר את הממצאים: "נראה כי חלק ניכר מהישראלים סובל מתופעת ה-NIMBY (Not In My BackYard)", הוא אומר, "שמשמעותה שהם בעד שכולם כולל הממשלה יקנו תוצרת ישראל, אך מעדיפים להשאיר לעצמם את זכות הבחירה מה הם עצמם יקנו. כשמדובר בכיסו של הישראלי, רמת הפטריוטיות קטנה באופן משמעותי".