גנבו ממך זרע? בעיה שלך!

נשים שאנסו גברים להיות אבות לילדיהן לא יופללו לעולם. והגברים? משלמים ובוכים

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי היא מומחית לדיני משפחה. lihi@divorceinfo.co.il

לפני מספר חודשים פנה חייל לבית המשפט בחיפה בתביעת נזיקין יוצאת דופן שהופנתה כנגד אישה מבוגרת ממנו, גרושה ואם לשני ילדים, אשר לטענתו גנבה ממנו זרע.

החייל תבע מן האישה, אשר הרתה לו, פיצויים בגין הנזק הכלכלי שצפוי להיגרם לו עם הולדת הילד, על הנזק הנפשי ועל הפגיעה בסיכויו העתידיים להתחתן. כצעד חריג הגיש החייל את התביעה בטרם נולד הילד, ובמסגרתה גם עתר לתת צו המורה לאישה לבצע הפלה. בית המשפט דחה הן הבקשה והן התביעה.

למושג גניבת זרע אין הגדרה משפטית פורמלית, אך מקובל ומוסכם כי כדי לבסס טענה לגניבת זרע יש להוכיח שני תנאים מצטברים: שהאישה נכנסה להריון במכוון, ולא בטעות, ושעשתה כן במירמה לאחר שהטעתה את הגבר לחשוב שהיא מוגנת מפני כניסה להריון.

האתגר הגדול הוא כמובן להוכיח את שני התנאים הללו, בהתחשב בכך שמדובר במעשה אינטימי, שמתקיים בדרך-כלל בחדרי חדרים, ללא תיעוד בכתב או עדים להתרחשותו.

כמו ניצול מיני

למרבה הצער, גם אם היה עולה בידו של גבר להוכיח מעל לכל ספק כי נגנב ממנו זרע - לא היתה להוכחה זו תועלת של ממש, שכן למרות שמדובר במעשה מירמה המסב נזק עצום לצד המרומה - גניבת הזרע אינה מוכרת כעבירה פלילית בחוק העונשין.

במציאות זו נקל להבין את תסכולו וכעסו של החייל. גברים שמצאו את עצמם בסיטואציה דומה מתארים תחושות קשות מאד, הדומות במידה רבה לאלה שעליהן מדווחות נשים אשר עברו ניצול מיני.

לא רק שאין סנקציה פלילית כלפי נשים גנבות ומרמות כאלה, גם בתחום האזרחי הגברים הנפגעים לא יכולים למצוא לעצמם מזור. עד היום נדחו כל תביעות הנזיקין שהוגשו בעילת גניבת זרע, והטענה לגניבת הזרע אינה מקובלת על בתי המשפט גם כטענת הגנה מפני תביעת אבהות ומזונות לילד שנולד.

למעשה, בכול הקשור לשליטה על הריון, לגבר אין כל מעמד. גבר אינו יכול לכפות על אישה ללדת את ילדו אם היא מחליטה לבצע הפלה - ומנגד אינו יכול לכפות על אישה הפלה אם אינה מעוניינת בכך.

קשה גם להאמין שבתי המשפט יכירו בזכות כזאת אי-פעם, שכן מעבר לבעייתיות הגדולה שבנקיטת עמדה משפטית התומכת בהפלה, מבחינה מוסרית, דתית, וערכית - הרי שממילא לא ניתן לדמיין כיצד יוכלו לאכוף פסק דין המחייב אישה להפיל.

אזיקי חוק המידע הגנטי

מצבם של "גנובי הזרע" - הגברים שהזרע נגנב מהם - החמיר עוד יותר בשנה שעברה, לאחר שהתקבל תיקון לחוק מידע גנטי. עד אז גבר שקיבל תביעת אבהות יכול היה לסרב לעבור את הבדיקה, אם כי סירובו יכול היה לעמוד כראיה נגדו. התיקון בחוק הרחיב את סמכויות בית המשפט לחייב את הגבר לעבור בדיקת אבהות גם בניגוד לרצונו, וסירובו ייחשב כביזיון בית משפט - עבירה שעונשה קנס או מאסר.

בדיקת אבהות חיובית פותחת את הדלת לתביעת מזונות, שגם ממנה אין לגבר הגנה. בית המשפט עומד בנעליו של הילד הנולד ומשרת את טובתו, ומכיוון שנסיבות הולדתו של הילד אינן אשמתו - לא ניתן להענישו על-ידי שלילת מזונותיו.

השאלה האם לצורך קביעת גובה המזונות, במקרה המוכח כגניבת זרע, אין מקום להטיל אחריות כלכלית רחבה יותר על האם, שלקחה על עצמה מראש גידול ילד כאם חד-הורית - עודנה שאלה פתוחה.

לאור המצב המשפטי הנוכחי, נראה כי העצה הטובה ביותר שניתן לתת לציבור הגברי בהקשר לגניבת זרע אינה עצה משפטית אלא מעשית. קחו את העניינים לידיים שלכם - היו אחראים לאמצעי המניעה בעצמכם, סמכו רק על עצמכם ושימו כובעון - כדי שלא תגלו בבוקר שזה היה הלילה היקר ביותר בחייכם.