מי יעצור את חזירי השכר?

כשמרוויחים, הם מקבלים שכר גבוה ובונוס. מפסידים? גם. החברה בהסדר חוב? אז מה?

כשהיד הנעלמה של השוק החופשי מתחילה להתפרע, צריך לכבול אותה ואולי גם להוריד לה אצבע או שתיים. כשל השוק בנושא שכר הבכירים דוקר את העין. החזירות בעיצומה. שם המשחק כבר שנים הוא "חטוף כפי יכולתך".

אם החברה מפסידה ניקח שכר גבוה ובונוס; אם החברה מרוויחה על אחת כמה וכמה, אז מה אם החברה בהסדר חוב - אני צריך לעבוד בחינם? אם המניה צונחת, זה הזמן לקבל אופציות; אם המניה עולה, מגיע לי בונוס כי שיפרתי את מצבם של בעלי המניות.

דוגמאות? יש למכביר. רונן וייסרברג מכלל פיננסים גרף 15 מיליון שקל כשהחברה מפסידה מאות מיליונים שנתיים רצופות. הבוס שלו, טל רז, מקבל בונוס של שש משכורות שאינו תלוי בדבר. לא בביצועים ולא בהישגים. כל שנה 600 אלף שקל רק כדי לקום בבוקר, לנסוע למשרד ולנשום. איזי כהן מאפריקה ישראל מקבל מיליונים כשהחברה פושטת יד לנושיה ומחזרת על הפתחים להסדר חוב של מיליארדים, חיים רומנו מאל-על קיבל 8 מיליון שקל כשהחברה מפסידה, איליק רוז'נסקי לשעבר מדלק נדל"ן גרף סכום דומה כשהחברה בצרות צרורות. על השכר של בכירי שרפ"ג כבר דיברנו? צר המקום מלהכיל את כל הרשימה.

על מה ולמה מקבלים כל החבר'ה את השכר השמן? אגב, הכל חוקי והכל מאושר לפי הכללים. בדרך כלל רק כי הם יכולים, כי הדירקטוריון נותן להם, כי זו נורמה ובעיקר כי אף אחד לא עוצר אותם, לא פוצה פה ומצפצף. בשנת 2009 יותר מ-100 מנהלים בחברות הציבוריות קיבלו מעל 5 מיליון שקל. יש פה ושם טאלנטים, יש בהחלט מנהלים מוכשרים השווים את משקלם בזהב. אבל הם בודדים. לא 100 ולא 20.

תנו לחבר'ה

יחימוביץ' מציעה הצעה סבירה ביותר: לקשור בין שכר המנכ"ל לשכר עובדיו. רוצים לקחת מיליונים? תנו גם לחבר'ה למטה. אז אולי יבינו בדירקטוריון כמה שכר המנהלים עולה לחברה ואולי מישהו יתעשת. גם הסכום אינו כזה שישלח את מנהלינו הבכירים לקושש על הפתחים. היא מציעה שאם העובד הזוטר מקבל שכר מינימום אז העובד הכי הבכיר יקבל 192 אלף שקל בחודש, 2.3 מיליון שקל בשנה, וזה לפני הבונוס.

ומה אומרים במגזר העסקי? שתיקה רועמת. לאף אחד לא נעים להתייחס, הרי אחרי הכל - כולם חברים של כולם. אמנם איש העסקים הכי בכיר בישראל, נוחי דנקנר מאי.די.בי, מוכן להגיד שיש בעיה עם שכר המנהלים, אבל דנקנר רק מדבר ומקבל כותרות יפות. בפועל הוא לא עושה דבר.

מתחת לאף של דנקנר, מנהל צנטרליסט שעיפרון לא זז באי.די.בי ללא אישורו, מסתתרות שערוריות שכר כמו השילוש הקדוש מהברוקראז' מכלל פיננסים (32 מיליון שקל לוויסברג, טל רז, ויובל בן זאב ביחד), הבונוס של רז, 330 אלף שקל בחודש לרבע משרה לשני היו"רים של שופרסל, ומיליונים לנשיא דסק"ש.

כך שאת החגיגה הזו צריך לעצור ויפה שעה אחת קודם. אך האם לפוליטיקאים שלנו, ובייחוד לשר האוצר יובל שטייניץ, יהיה אומץ? באקלים המושחת הנוכחי קשה להאמין.