הם איבדו כל פחד

מושחתי הנדל"ן הרגישו כה בטוחים, שכבר לא היה אכפת להם לגנוב תחת אור הפרוז'קטור

מנכ"ל ותיק ונחשב, העומד בראש אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בישראל, סיפר לי לא מזמן כיצד קידם פרויקט ענק שלהם באחת מבירות אירופה. "לקחנו את ראש העיר לאנגליה, פינקנו אותו בשבוע גוד-טיים - וכשחזרנו האישור כבר היה על השולחן". ככה זה עובד שם. ככה זה עובד כאן.

אם מחפשים בכל זאת משהו חיובי בפרשיות האחרונות, ובאלה שעוד בדרך, הרי הוא שאחרוני הנאיביים ייאלצו כעת להתעורר. "אין מעמידים פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו", אמרו חז"ל אלפיים שנה לפני שהקמנו שוב מדינה.

מתסכל ועצוב ככל שזה יישמע, אנחנו מוכרחים להפנים שחיבור מערכת רגולטורית ומסואבת שהון-עתק נגזר מהחלטותיה יוצר בהכרח רמאים בצנרת. בסופו של דבר, החוכמה היא רק לתפוס אותם ולטפל בהם בדרך שלא תעודד את הפשע הבא.

השיירה עברה

באוגוסט 2004 תיארתי, אז עוד ככתב נדל"ן ב"מעריב", איך הפכו שני קרוביו של יעקב אפרתי - אחיינו מאיר רבין וגיסו שלמה בן-עזרי - למאכערים בולטים במסדרונות המינהל. הסיפורים לא עסקו בטייקונים כמו דני דנקנר או אביגדור קלנר, אלא בעוד ועוד סיפורים קטנים שהגיעו אליי בעיקר מאנשי מושבים וקיבוצים, שהביטו בעיניים כלות בעובדה שרק מתי מעט מתעשרים מאישורי בנייה על קרקעות חקלאיות, אחרי שעברו דרך הגיס או האחיין "שרק סידרו להם פגישה".

אופיר פינס התקשר והבטיח שהנושא ימוצה בוועדה לביקורת המדינה. אבשלום (אבו) וילן הודיע כי יפנה לאהוד אולמרט, הבוס של אפרתי, שיעלה את הסוגיה בפני היועץ המשפטי לממשלה. בפועל, רבין ובן-עזרי חזרו לשגרת יומם (מילה לא נכתבה עליהם מאז), עד שנעצרו לפני כשבועיים, לאחר שהתברר כי הם פשוט עשו את זה (לכאורה) גם מהמקפצה.

מתחת לפרוז'קטור

בידקו היטב מה הן פרשיות הנדל"ן שעוררו הכי הרבה רעש ואנטגוניזם לאורך השנים האחרונות. ללא ספק, ה"מפלצות" של הולילנד וחוות המלח של משפחת דנקנר מתמקמות בראש הרשימה (על האחרות אולי נקרא בבקשות למעצרים חדשים מחר או מחרתיים).

המכנה המשותף הכי בולט של שתי הפרשיות הללו - למעט "המתווך" מאיר רבין - הוא שהעיתונים זעקו, מבקר המדינה התריע, ועדות הכנסת ישבו, היועץ המשפטי בדק - ובכל זאת השיירה המשיכה בדרכה.

מרוב ביטחון, הגנבים כבר הרגישו (אולי למזלנו) שהם יכולים לגנוב מתחת לפרוז'קטור - מה שכעת פותח תיבת פנדורה ענקית שמאיימת לבלוע את כל מי שעבר בסביבה.

אבל מי שבאמת רוצה להחליף את השתן שממלא כבר את כל הבריכה צריך להיזהר מהרפורמה החדשה בתכנון ובבנייה, שהגיעה בתזמון מושלם לאישור הכנסת. מספיק לדרוש ממשרד הפנים שיציג את הנוסח המקורי שחיברו אנשי המקצוע מול הנוסח המעודכן שמבקשים הפוליטיקאים לאשר בכנסת, כדי להבין ששוב אנו צפויים לקבל מנגנון פרוץ, עם יותר מדי מינויים פוליטיים בתור המבקרים החיצוניים של ועדות התכנון והבנייה.

קשה מאוד, ודאי בימים אפלים של השלטון המקומי בישראל, להראות לציבור פשעים שנמנעו ברגע האחרון, אבל כדאי לזכור טוב-טוב שתוכניות כמו עמק הצבאים בירושלים, פארק איילון בחירייה או פרויקט אקווריה ליד אילת ניצלו בין השאר הודות לשיטה המסורבלת והארוכה.

בשיטה הנוכחית, על כל מגרעותיה הרבות, "שבוע של גוד-טיים" לא מספיק כדי להריץ ולאשר פרויקט בנייה.

dror-m@globes.co.il