המוסדיים הם אלו שיקבעו מי יישב בדירקטוריון לאומי

המוסדיים, המחזיקים ב-37% מהמניות, יכולים להביא בקלות לבחירת מועמד ■ ההערכות הן שמועמד מטעם עצמו לא יוכל להיבחר ליו"ר

ב-2 ביוני תתקיים בפעם הראשונה בבנקאות הישראלית התמודדות אמיתית על מקום בדירקטוריון בנק: 24 מועמדים יתמודדו על חמישה מקומות בדירקטוריון בנק לאומי . 19 איש הגישו מועמדות במסלול ה"פרטי", המאפשר למחזיקי מניות להגיש מועמדות עצמית, לפי סעיף 87 בתקנון לאומי. 5 מועמדים נוספים הוגשו על ידי ועדת המניות בראשות עו"ד מרגלית נוף. דירקטוריון לאומי יתכנס הערב כדי לאשר את סדר היום של האסיפה וצפוי לפרסם מחר את שמות כל המועמדים.

לנוף, המייצגת את מדינת ישראל, זכות הצבעה בשם 14.2% מהמניות (11.46% של המדינה ועוד 2.74% מניות חסומות של העובדים), ולבעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק, שלמה אליהו, 9.59% מהמניות, אך ההשפעה האמיתית נתונה לגופים המוסדיים. אלו מחזיקים באופן מצרפי 37% מהמניות, פי כמה וכמה מהמדינה. אמנם אסור לבעלי מניות לתאם עמדות לבחירת מועמד, אך מועמד שיקבל את תמיכת המוסדיים יוכל להיבחר בקלות.

גופים בעלי השפעה

מבדיקת "גלובס" עולה כי ל-9 גופים תהיה השפעה משמעותית על ההצבעה. קבוצת דלק וקבוצת אי.די.בי מחזיקות כל אחת כ-5%, קצת פחות מהרף המרבי להחזקה ללא היתר. החזקתם מתבצעת באמצעות קופות הגמל, הפוליסות המשתתפות ברווחים, קרנות נאמנות ותעודות הסל של כלל ביטוח (בבעלות אי.די.בי), הפניקס ואקסלנס (בבעלות דלק). אלפרד אקירוב מחזיק כ-4.85% באמצעות חברת אלרוב שבבעלותו ובאופן פרטי. לדוד עזריאלי 4.83% מהמניות, שאותן רכש מקרן סרברוס.

אוצר התיישבות היהודים מחזיק 4.82% מלאומי. מניות השליטה בחברה נמצאות בידי ההסתדרות הציונית העולמית והצבעתה היא נעלם. יו"ר החברה הוא הח"כ לשעבר חגי מרום, ועם הדירקטורים החיצוניים נמנה שמואל סלבין. גופים מוסדיים נוספים מחזיקים בלאומי באמצעות כספי העמיתים - מגדל מחזיקה ב-4.76%, פסגות ב-4.7%, מנורה מבטחים ב-2.1% ודש איפקס שבבעלות אלי ברקת מחזיקה ב-1.3%.

ההערכות הן כי חלק מחמשת המועמדים שתציג נוף לא יקבלו את הקולות הדרושים כדי להיבחר (על שיטת ההצבעה ראו מסגרת). המועמדים עם הסיכויים הנמוכים הם הפחות ידועים: יהודה דרורי, שבשנות ה-80 היה ממונה על שוק ההון, ומשה דברת, דירקטור מכהן ולשעבר מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת.

בין המועמדים מטעם עצמם מסומנים 3 היכולים לקבל את תמיכת המוסדיים: איזי תפוחי, לשעבר יו"ר בזק ויו"ר אפריקה ישראל; שלמה נס, לשעבר יו"ר חברת החשמל וחברת הביטוח איילון, והמפרק של קלאב מרקט; ועמוס ספיר, לשעבר יו"ר חברת הדירוג מעלות.

לאחר שייבחרו חמשת הדירקטורים החדשים, הם יעברו תהליך של בדיקת נאותות בבנק ישראל, ורק לאחר אישורם ייבחר היו"ר החדש, שיחליף את איתן רף. אם אחד המועמדים ייפסל, יישאר כיסא פנוי בדירקטוריון.

לדברי גורמים בבנק ישראל, הפיקוח על הבנקים ידון בכל דירקטור נבחר באופן שווה, ללא קשר למסלול המועמדות שבו הוצג. עם זאת, מאחר שבחירת היו"ר מחייב את יו"ר ועדת המניות (נוף) בהתייעצות עם המפקח על הבנקים ועם שר האוצר, ההערכות הן כי לא יתאפשר למועמד מטעם עצמו להיבחר ליו"ר.

22
 22