תעודות הסל צפויות למכור מניות מבטח שמיר בעשרות מיליוני שקלים

מכירת המניה נובעת מכך שהיא תושעה ככל הנראה ממסחר בשבוע הבא ולכן תצא מהמדדים ■ השעיית המסחר היא מכיוון שרשות ני"ע לא אישרה את דו"חות החברה מאחר שלא צורפו אליהם דו"חות תנובה

שבועיים לאחר דרישת רשות ני"ע ממבטח שמיר, לפרסם מחדש את דו"חותיה לשנת 2009 ולצרף אליהם הערכת שווי הוגן של חברת תנובה, וכן את דו"חות הקונצרן, בעלי המניות של החברה עשויים להתמודד בתחילת השבוע הבא עם לחץ נוסף, הפעם מכיוונן של הבורסה לני"ע וחברות תעודות הסל.

בשבוע שעבר דיווחה הבורסה לני"ע, כי על פי תקנון הבורסה יושעה המסחר בני"ע של חברות שלא הגישו את דו"חותיהן הכספיים במועדם, ואם חלף חודש מהמועד האחרון בו היה עליהן לפרסם את הדו"חות ואלה עדיין לא פורסמו.

לתוך רשימת החברות המופיעות ברשימה אותה פרסמה הבורסה, שכוללות כמה שמות "ידועים לשמצה" בשוק בשנה האחרונה, כמו אלרן נדל"ן, אנטר הולדינגס והחברות מקבוצת אנגל, השתרבב גם שמה של מבטח שמיר , שכן דו"חותיה לא אושרו על ידי רשות ני"ע.

בדיווח נוסף שהוציאה החברה אתמול הודיעה הבורסה, כי במידה שהמסחר במניה יושעה, מבטח שמיר עתידה להיגרע גם ממדדי ת"א 75 ות"א 100 בתום יום המסחר האחרון לפני ההשעיה, שצפויה להיכנס לתוקף ביום שני, ה-3 במאי. המשמעות היא שמכשירים עוקבי מדדים, ובראשם תעודות הסל העוקבות אחר מדד ת"א 100, ייאלצו להיפטר מהחזקותיהם במניית החברה.

משקלה של מבטח שמיר במדד ת"א 100 עומד על כ-0.2% ובמדד ת"א 75 על כ-0.86%. המשמעות היא שתעודות הסל ייאלצו "לזרוק" לשוק מניות בהיקף כספי של עשרות בודדות של מיליוני שקלים. נדגיש כי המסחר במניה יתאפשר מחוץ לבורסה, אך אין בכך השפעה על תעודות הסל, שיצטרכו לבצע את ההתאמות שלהן ביום ראשון הקרוב, אלא אם יחול שינוי של הרגע האחרון בסוגיה זו.

למרות האיום על השעיית המניה מהמסחר, לא הייתה בכך השפעה על ביצועיה של מבטח שמיר בבורסה בחודש האחרון. מניית החברה עלתה בכ-16% עד כה מתחילת חודש אפריל, והשלימה עלייה של 25% מתחילת השנה.

לא נתקבלה בקשה לארכה

על פי תקנון הבורסה, מבטח שמיר יכולה לפנות לרשות ני"ע בבקשה לקבל ארכה על מנת להמשיך להיסחר, אך בקשה כזו לא נתקבלה ברשות עד כה. בעבר אישרה רשות ני"ע בקשות חריגות למתן ארכה, כמו בחברת החשמל, על מנת שהמסחר באיגרות החוב של החברה לא יופסק בעקבות הדחייה בפרסום הדו"חות הכספיים, אך אין בכך כדי ללמד על המקרה של מבטח שמיר.

נזכיר כי מבטח שמיר, המחזיקה בכ-20% מתנובה, נמנעה מלפרסם הערכת שווי לחברה, וכן מלצרף את דו"חותיה הכספיים לאור דרישת שותפתה בחברה, קרן אייפקס, להימנע מכך. רשות ני"ע דרשה מהחברה לעשות כן עד ה-14 במאי, כשבמבטח שמיר דבקו עד כה בטענה, כי אינם צריכים לעשות כן, ואף ציינו כי יפנו לערכאות משפטיות. במבטח שמיר הצטיידו בחוות דעת של פירמת רואי החשבון דלויט בריטמן אלמגור את זהר, לפיה היא זכאית לפטור מהגשת דו"חות תנובה, אך עמדת רשות ני"ע בנושא לא השתנתה.