גייטס: לא אמרנו שהיעדר התקדמות לשלום עולה לנו בחיי אדם

אך במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון, אהוד ברק, אומר גייטס, שהעדר התקדמות בתהליך מספק תחמושת פוליטית לאויבי ארה"ב ■ ברק: צריך להטיל על איראן סנקציות חזקות לזמן מוגבל, כדי שיהיה אפשר לבדוק יעילותן ■ מאמץ אמריקני נוסף לתקן היחסים עם ישראל ■ "לחיזבאללה יותר טילים מאשר לרוב המדינות בעולם"

בביקורת מרוככת על ישראל, אמר הערב (ג') שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס, כי ארה"ב מעולם לא טענה שהקיפאון הפוליטי במזה"ת עולה לה בחיי אדם, אך ציין שהיעדר ההתקדמות לקראת שלום מסייע לאויביה של ארה"ב.

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון, אהוד ברק, בחדר העיתונות בפנטגון, אמר גייטס, כי בניגוד לפרסומים בכלי תקשורת בארה"ב, לא אמר מעולם גנרל דייוויד פטראוס, שהעדר התקדמות בתהליך השלום גובה קרבנות אמריקניים, אך "אנו מאמינים שהעדר התקדמות בתהליךמספק תחמושת פוליטית לאויבי ארה"ב", בעוד שהשגת שלום תסייע לארה"ב להטיל סנקציות קשות על איראן.

מסיבת העיתונאים המשותפת היא ביטוי נוסף למאמצי ממשל אובמה לתקן את היחסים המתוחים בין וושינגטון לירושלים, לפחות על פני השטח. לאחר הכל, גייטס וברק נפגשו פעמים רבות בעבר הלא רחוק, אך לא ערכו מסיבת עיתונאים משותפת. לפי הערכות רבות בוושינגטון, מדובר במסע של יחסי ציבור, שנועד להכשיר את הקרקע למימוש המטרה העיקרית של ארה"ב, מטרה שלא השתנתה: הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

שני השרים התחמקו מתשובה ישירה על שאלה מה היתה הסיבה האמיתית לעריכתה של מסיבת העיתונאים המשותפת. ברק ציין, שארה"ב וישראל פועלות יחדיו במאמץ להתמודד מול איומים משותפים וכי ארה"ב שולחת את צעיריה לפינות מרוחקות באזור כדי להילחם בטרור. שתי המדינות עושות את הדבר הנכון, מר ברק.

בתשובה לשאלה על המאמצים לסיכול מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, אמר ברק, שמאמצים אלה הם איום לשלום העולם כולו. "אם תצליח איראן, יהיה זה סוף המשטר למניעת הפצתו של נשק גרעיני והדבר ישנה את כל התמונה במזה"ת", אמר שר הביטחון.

הוא קרא שוב להטיל על איראן סנקציות חזקות, לפרק זמן מוגבל, כדי שיהיה אפשר למדוד את הצלחתן. אך ברמז לביקורות על מאמצים לא מספיקים של ממשל אובמה לבלום את איראן, אמר ברק, כי ארה"ב עושה את הדבר הנכון. "זו המעצמה היחידה שיכולה לגייס מדינות רבות כל כך בקהילה הבינלאומית במאמץ לסכל את המאמצים האיראניים".

בתשובה לשאלה, הזים גייטס טענות, כאילו אין בידי ארה"ב אופציות לפעולה נגד איראן אם וכאשר זו תתקרב לשלב הייצור של נשק גרעיני. לפי ידיעות בתקשורת, קבל גייטס על העדר תכנון מספיק בסוגיה זו במזכר ליעוץ לביטחון לאומי בבית הלבן. עתה הוא ניצל את ההזדמנות כדי להתנער מהתזכיר. "אני מרוצה מתהליך התכנון בבניין זה ובסוכנויות ממשלתיות אחרות", אמר.

על חיזבאללה אמר גייטס, כי סוריה ואיראן מספקות לארגון הטרור טילים בכמויות ובעוצמה שהולכות וגדלות. כבר עתה יש לחיזבאללה יותר טילים מאשר לרוב מדינות תבל, אמר שר ההגנה.

ברק אמר, כי אין בכוונת ישראל לחולל התנגשות משמעותית בסוריה או בלבנון, אך "אנו עוקבים מקרוב" אחר ההתפתחויות בשתי מדינות אלה כדי לוודא שהן לא מפרות את היציבות באזור.

גייטס חזר והכריז, כפי שעשו באחרונה דוברים אחרים של המשל, כי מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור. הוא הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות נגד הטרור והביא כדוגמאות את תמרון ג'וניפר קוברה, שנערך בישראל בהשתתפות כוחות ישראליים ואמריקניים, ואת המאמצים לפיתוח הגנה מפני טילים. "אנו מתחייבים לשמור על עליונותה האיכותית של ישראל", הכריז גייטס.

ברק ציין, כי שיחותיו עם גיטס התמקדו, בין השאר, במאמצים המשותפים ללוחמה נגד הטרור ובצורכי החימוש של צה"ל.