במקום מדורה, הדליקו נר - זה מספיק

בל"ג בעומר בשנה שעברה נרשם בגבעתיים זיהום אוויר הגבוה פי חמישה מאשר ביום רגיל

בעוד שלושה ימים, קצת יותר משבוע אחרי שהוכרזה במדינה שעת כיבוי אורות למען כדור הארץ, יתקבצו המוני ילדים, בני נוער, צעירים ומבוגרים כדי לבצע טקס זיהום אוויר המוני. במסורת היהודית קוראים לזה ל"ג בעומר.

כמה מזהם? על-פי המשרד להגנת הסביבה, בחג הקודם נרשם בגבעתיים ריכוז חלקיקים נשימים (מזהמים) הגבוה פי חמישה מאשר ביום רגיל. בירושלים הריכוז זינק פי 4.5, ברחובות פי 3.7 וכך גם בקריית אתא. ד"ר לבנה קורדובה, מהאגף לאיכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, מציינת מחקר שהתפרסם ביוני 2005 בעיתון "הרפואה", ולפיו חלקיקי שריפה גרמו לעלייה חדה בתחלואה של דרכי הנשימה בקרב חולי אסטמה וחולים במחלות כרוניות חסימתיות של דרכי הנשימה (COPD).

הכול טוב ויפה, בטח תגידו, אבל מסורת זו מסורת. ובכן, הנה דברים שאמר לנו דוברו של הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר: "העיקר הוא לעשות משהו סמלי, אפילו להדליק נר נשמה. זו לא הלכה פסוקה אלא מנהג להעלות את זכר רבי שמעון בר יוחאי. ודאי שבר יוחאי לא היה רוצה שאדם יחלה בריאותיו בגלל מדורות שהדליקו לזכרו". הרב מצגר, אגב, הוציא בשנה שעברה מכתב ובו קריאה לציבור לחדול או לפחות לצמצם את המנהג להבעיר מדורות.

אז מה היה לנו? נזק בריאותי - יש. זיהום אוויר - יש. שמירה על המסורת - אפילו הרב הראשי אומר שאפשר גם אחרת. אז מה דעתכם לציין את החג באופן אינטימי יותר ומזהם פחות? ככה גם לא תצטרכו לשבור את הראש לגבי הצורר שאת בובתו המאולרת תרצו לשרוף השנה.