הכירו: 4 מניות איכותיות לברוח אליהן כשהשווקים רועדים

מקלט פיננסי: כשהשווקים הפיננסים בעולם רועדים, אפשר לברוח אל מניות גדולות ואיכותיות, שגם מחלקות דיבידנד נדיב ■ קבלו ארבע המלצות למניות דיבידנד לטווח ארוך

1. AT&T

תשואת דיבידנד: 6.4%

ממליץ: יניב קוניס, מנהל מחלקת מחקר ליועצים בפסגות

AT&T, הבזק של אמריקה, היא חברת התקשורת הגדולה בארה"ב מזה שנים רבות. מנייתה זכתה בעבר לתדמית של מניית "יתומים ואלמנות", כלומר כזאת שמתאימה להשקעה יציבה ושמרנית. תחומי הליבה של AT&T - אספקת שירותי תקשורת נייחת, סלולרית, אלחוטית ותשתיות אינטרנט - מניבים לה תזרים מזומנים גבוה ויציב לאורך זמן.

ברמת התמחור, מניית החברה מאופיינת כיום במכפיל רווח חזוי של כ-11 ומכפיל הון של 1.5. תשואת הדיבידנד הנוכחית שלה גבוהה ועומדת על 6.4%.

מעבר לכך, היתרונות של השקעה ב-AT&T כוללים הגנה אינפלציונית מסוימת, שכן במידה וייווצרו עליות מחירים, היא תוכל בקלות יחסית לגלגלן לפתחו של הצרכן. לחברה יתרון תחרותי נוסף בדמות שיתוף הפעולה האסטרטגי עם אפל, שבמסגרתו נהנית AT&T מבלעדיות באספקת שירותי תקשורת למכשיר ה-iPhone הפופולארי, וכעת גם ל-iPad.

מן העבר השני, הסיכונים בהשקעה בחברה, מתבטאים במאזנה: חוב גבוה מעיק עליו, וחלק מנכסיה הם נכסים בלתי מוחשיים (בעיקר מוניטין). חשוב גם לזכור כי למרות רגישותה הנמוכה יחסית להאטה כלכלית, עדיין יש לחברה תלות לא מועטה בהמשך צריכת שרותי תקשורת על ידי הצרכן האמריקני. בנוסף, מדובר בענף רווי בעל יכולת צמיחה מוגבלת למדי.

מניית AT&T, אם כן, היא מניית ערך קלאסית, כזו שהמשקיע בה אמור ליהנות מתשואת הדיבידנד בתוספת תשואה קטנה. להערכתנו, המניה מהווה השקעה מעניינת לטווח ארוך מבחינת פרופיל הסיכון-סיכוי שלה. על בסיס התמחור הנוכחי, ניתן לצפות ממנה לתשואה שנתית ממוצעת של 8%-10% במהלך העשור הקרוב, עם תשואת דיבידנד חזויה בשיעור של כשני שלישים מתשואה זו.

2. פייזר

תשואת דיבידנד: 4.2%

ממליץ: אייל ליזרוביץ, מנהל השקעות חו"ל במיטב

פייזר היא חברת ענק אמריקנית בתחום ייצור ושיווק תרופות. בין היתר, היא מייצרת את תרופת הליפיטור (המשמשת להורדת הכולסטרול בדם), גלולת הוויאגרה, תרופות לבעלי חיים ותרופות רבות נוספות. ב-2009 רכשה פייזר את חברת Wyeth, רכישה בעסקה משולבת של מניות ומזומן בהיקף כולל של כ-68 מיליארד שקל. החברה פעילה ברחבי העולם ונכון לסוף 2009 הכנסותיה מחוץ לארה"ב היוו כ-50% מהיקף מכירותיה.

פייזר נסחרת בשווי שוק של כ-140 מיליארד דולר, המשקף לה מכפילי רווח נמוכים של כ-8 ו-7.5 לשנים 2009 ו-2010, בהתאמה, ותשואת דיבידנד של כ-4.2%. המכפיל הנמוך נובע מצבר תרופות חלש יחסית, כשמנגד צפויה בעתיד גנריזציה של חלק מהתרופות המובילות שלה.

לדעתנו, פייזר תתמודד בהצלחה עם בעיותיה באמצעות התייעלות, מיזוגים ורכישות, תוך מיצוי הסינרגיה והיתרונות לגודל, כך שבסיכומו של דבר אנו מקבלים חברה מובילה עם מכפילים נמוכים ודיבידנד נאה, שצפוי לעלות בעתיד.

3. מקדונלדס

תשואת דיבידנד: 3.2%

ממליץ: יניב פגוט, מנכ"ל פגוט-חיים בית השקעות

ענקית מסעדות המזון המהיר המוכרת לכולנו, מקדונלד'ס, היא רשת מסעדות גלובלית הפועלת ביותר מ-113 מדינות ומעסיקה כ-385 אלף עובדים ביותר מ-32 אלף סניפים בבעלות ובזכיינות.

בחינת האסטרטגיה והביצועים של החברה מלמדת כי מדובר בחברה המנוהלת בצורה יוצאת דופן ומהווה מנהיגת שוק גלובלית במלוא מובן המילה. לפי נתוני החברה, 58 מליון איש סועדים כל יום במסעדות החברה ברחבי העולם, מספר השווה בגודלו לפי שמונה ויותר מאוכלוסיית מדינת ישראל.

אנו סבורים כי הפיזור הגלובלי של החברה מקטין את הסיכון העסקי שלה, ומגלם הן הזדמנות עסקית גדולה בשווקים המתפתחים, והן עוגן עסקי במדינות המפותחות בהן הפכה החברה לסמל תרבותי.

מחיר מניית החברה מגלם מכפיל רווח היסטורי של 16.7 ומכפיל רווח עתידי העומד על 14.27. מדובר במכפילים סבירים הן בהשוואה למדד היחס והן ביחס לריבית חסרת הסיכון הנמצאת בשפל. שקלול של המכפיל העתידי עם קצב הצמיחה ופרמיית מובילות מביא לתמונת תמחור נוחה למניה.

תשואת הדיבידנד של מניית מקדונלדס עומדת על 3.21% לשנה, לאחר שצמחה ב-30% בחמש השנים האחרונות. כמו כן, החברה ביצעה רכישה חוזרת של מניותיה בסך כ-13.4 מיליארד דולר במהלך ארבע השנים האחרונות, כאשר גם בנטרול הנפקת אופציות מדובר במספר שהוא מהותית גבוה יותר מהדיבידנד המצטבר בתקופה זו.

4. ג'ונסון אנד ג'ונסון

תשואת דיבידנד: 3.5%

ממליצים: כלכלני בית ההשקעות רוטשילד

ג'ונסון אנד ג'ונסון היא מחברות שירותי הבריאות המובילות בעולם, והיא עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים מתחום התרופות, המכשור הרפואי, הפרמצבטיקה ועוד.

החברה מבססת את היכולת שלה ליצור צמיחה עתידית ולהציף ערך לבעלי המניות. במהלך 2009 השביחה JNJ את צנרת המוצרים שלה באמצעות מיזוגים ורכישות והשקת מוצרים חדשים. פעילות זו צפויה להוביל לצמיחה של 5%-6% במכירות ברבעונים הבאים של 2010.

לחברה תזרים מזומנים חופשי של 14 מיליארד דולר ובקופתה ישנם מזומנים בהיקף של 19.4 מיליארד דולר. כמו כן, היא מדורגת בדירוג ההשקעה הגבוה ביותר - AAA.

תחזית הרווח של החברה ל-2010 עומדת על 4.8-4.9 דולר למניה, ומייצגת צמיחה של בין 4% ל-6%. מכפיל הרווח הנוכחי של 14.06 והמכפיל העתידי של 13.27 נמוכים יחסית למכפיל הממוצע בענף (17). עם תשואת דיבידנד צפויה של 3.5% ב-2010, ושל 3.9% ב-2011, ומחיר יעד של 71.4 דולר - JNJ מספקת ערך אמיתי להשקעה.