ה"ברוך" של מליסרון

על רקע המשבר ביוון ובמדינות נוספות, הציגה רק מניה אחת ממדד נדל"ן כחול-לבן תשואה חיובית - מדובר בישרס, שעלתה על רקע מחילת החוב (37 מיליון שקל) של בנק לאומי לחברה הנכדה ארנסון. שליש שנה עברה, ושליש ממניות המדד עדיין אוחזות בתשואה שלילית. אפילו תשואת המדד, 4.1%, נמוכה מתשואה אפקטיבית של 1% לחודש.

אם בענייני תשואה עסקינן, גולת הכותרת השבוע היא חקירתה של רשות ני"ע לפיה בכירים במליסרון הריצו את האג"ח מסדרה ד' במטרה להקטין את התשואה לפדיון ולהגדיל את הסכום שגייסה כשהרחיבה את הסדרה בתחילת דצמבר. עד 1 בדצמבר עלתה האיגרת ב-1.1% ל-1.17 שקלים תוך 5 ימי מסחר. האיגרת עצמה מציעה ריבית צמודה של 4.7% לשנה, ובשוק היא נסחרת במחיר המשקף לה תשואה לפדיון אף נמוכה מכך. 5 חודשים חלפו מאז, והאיגרת עלתה מאז בפחות מ-0.3%.

מליסרון גם דיווחה כי קיבלה התחייבויות ממוסדיים לרכוש את האיגרת במחיר 1.16 שקלים "ולכן" תגייס מהציבור בשער של 1.165 שקלים לאיגרת לפחות, אם כי מאוחר יותר תיקנה את עצמה והעמידה את השער על 1.16 שקלים. חודש וחצי לאחר מכן התפטר בנסיבות עלומות מבקר הפנים אבנר אליאב, ומחליפו מונה מיידית רק חודש לאחר מכן. החשדות התעוררו לאחר שבאוקטובר אלמנתו של מנכ"ל מליסרון הקודם, יוסי פרי, שהתאבד חודש לפני כן, הודתה כי קיבל שוחד לכאורה.

לחם חוקן של חברות נדל"ן מניב הוא במידה רבה פערי המימון בין הריבית בה הן מגייסות את האשראי לבין התשואה הצומחת משכר הדירה. מליסרון נהנתה מתדמית יציבה, ועל כן הייתה מהראשונות לגייס לפני כשנה, ולפני כשבועיים הגישה טיוטת תשקיף מדף נוספת. כמו במקרה של פרי, גם הפעם הסתפקה מליסרון בהודעה לאקונית באיחור לבורסה, שלא מסרה את כלל המידע שכבר פורסם.