מיזוג ענק בתעופה: UAL תרכוש את קונטיננטל ב-3.2 מיליארד דולר

‎‎לחברת התעופה המאוחדת יהיה כוח עבודה של קרוב ל-90,000 וצי של 693 מטוסים ‏‎‎‏ ■ המיזוג עלול להעלות את מחירי הטיסה ‏‎‎‏■ לעסקה דרוש עדיין אישור הרגולטורים ‏

‏UAL‏, החברה האם של חברת התעופה יונייטד איירליינס, תרכוש את קונטיננטל איירליינס בעסקת 3.2 מיליארד דולר, ותיצור בכך את חברת התעופה הגדולה בעולם. המיזוג מצמצם עוד יותר את תעשיית התעופה האמריקנית הנאבקת על רווחיותה, והוא עלול להעלות את מחירי הטיסה.

מועצות המנהלים של שתי החברות אישרו פה אחד את העסקה, שהוכרזה הבוקר (ב'). אם יתקבל גם אישור הרגולטורים, החברה החדשה תיקרא יונייטד איירליינס ותפעל משיקגו, עם יותר מ-29 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות.

"לחברה החדשה יהיה כוח הישרדות גבוה יותר מאשר לכל חברה בנפרד", אמר רוברט מאן, יועץ תעופה בחברת ‏‏‏‏RW‏ מאן. "חלק מזה הוא שהקונסולידציה מספקת כוח תמחור ואת ההזדמנות לכוח תמחור לתעשייה כולה. שולי התפעול של העסק המאוחד יהיו טובים יותר. שיעור ההוצאות מן ההכנסות יהיה נמוך יותר".

‎‎המיתון פגע בביקוש לטיסות

‏‎‎תעשיית התעופה מתאוששת מהמיתון הכלכלי, שפגע בביקוש לטיסות וכפה על חברות התעופה להתכווץ. מומחים אומרים שהקונסולידציה תוסיף יציבות, שנחוצה מאוד לתעשייה שנפגעה מתחרות של חברות טיסות מוזלות, חששות מפני טרור, מחירי דלק תנודתיים ועודף כושר הובלה.

‏UAL‏ וקונטיננטל הסכימו על יחס המרה של 1.05 מניות של ‏UAL‏ לכל מניה של קונטיננטל בעסקת מניות ללא מזומן. על בסיס מחיר סגירה של 21.83 דולר למניית ‏UAL‏ ביום שישי האחרון, ו-139.6 מיליון מניות מונפקות של חברה זו ב-21 באפריל, יונייטד משלמת 3.2 מיליארד דולר תמורת קונטיננטל. בעלי מניות קונטיננטל יחזיקו בכ-53% מהחברה החדשה.

לפי תנאי המיזוג, מנכ"ל ‏UAL‏, גלן טילטון, יהפוך ליו"ר לא ביצועי של החברה המאוחדת, ומנכ"ל קונטיננטל, ג'ף סמייסק, יהיה המנכ"ל.

מועצת המנהלים בת 16 החברים תכלול שישה נציגים מכל חברה, בתוספת טילטון וסמייסק ושני נציגים של האיגודים. האישור של רשויות הפיקוח צפוי להינתן עד סוף השנה. לחברת התעופה המאוחדת יהיה כוח עבודה של קרוב ל-90 אלף איש וצי של 693 מטוסים.

הכנסות התפעול של יונייטד בשנה שעברה הסתכמו ביותר מ-16 מיליארד דולר. יש לה בסיסים בנמלי התעופה של לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, דנבר, שיקגו ו-וושינגטון די.סי. ליונייטד יש גם נוכחות חזקה בקווים לאסיה/פסיפיק, לאירופה ולאמריקה הלטינית.

יונייטד מעסיקה כעת 46 אלף עובדים ויש לה צי של 333 מטוסים מתוצרת איירבוס ובואינג. קונטיננטל מעסיקה כ-41 אלף עובדים ויש לה בסיסים בניוארק (ניו ג'רזי), יוסטון וקליבלנד. שתי החברות שייכות לברית העולמית גלובל סטאר של חברות תעופה.

שתי החברות כבר ניהלו שיחות מיזוג בעבר. האחרונה בהן היתה ב-2008, כאשר קונטיננטל הפסיקה את המו"מ מחשש לבריאותה הפיננסית הרופפת דאז של יונייטד. ‏UAL‏ ניהלה השנה מו"מ למיזוג גם עם יו.אס איירווייס גרופ, אך האחרונה פרשה מהמו"מ בחודש שעבר.