פואד סולל את הדרך לויסקונסין 2: יקים רשות תעסוקה חדשה

שר התמ"ת מאשר בכך את הפרסום ב"גלובס", לפיו שירות התעסוקה ומרכזי ויסקונסין יוכפפו לרשות שתוקם

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, מאשר היום (ג') את החשיפה ב"גלובס", לפיה בכוונתו להקים רשות תעסוקה אליה יהיו כפופים שירות התעסוקה וגופים נוספים. עיקר המטרה ביוזמתו של פואד היא לרצות את משרד האוצר, שמתנגד להכפפת הזכיינים הפרטיים של תוכנית ויסקונסין לשירות התעסוקה.

פואד מאמין כי הקמת רשות תעסוקה תסלול את הדרך בפני "תוכנית ויסקונסין 2", לאחר שהתוכנית הקודמת נקברה סופית בשבוע שעבר על ידי ועדת העבודה של הכנסת. כפי שפרסמנו, מרכזי תוכנית ויסקונסין יוכפפו לרשות התעסוקה, ועל כן יהיה זה מודל של "מיקור חוץ" ולא של הפרטה מלאה - נתון שעשוי לרכך לכאורה את ההתנגדות העזה לתוכנית המקורית. אחת החלופות שנבחנו היא הכפפת מרכזי התוכנית לשירות התעסוקה, אולם במשרד האוצר מתנגדים לכך נחרצות. גורמים באוצר הביעו לא פעם אי שביעות רצון כללית משירות התעסוקה, ובמיוחד מהעומד כיום בראשו, יוסי פרחי. האחרון נחשב לאחד המתנגדים הגדולים לתוכנית ויסקונסין, והכפפת התוכנית אליו נתפסה כבלתי פרודוקטיבית בלשון המעטה.

"אין זה מהלך שקל לשר להובילו, אך במציאות של מדינת ישראל הגענו למסקנה כי נכון להקים גוף חזק, שמסתכל שנים קדימה, שכולל בתוכו את כל הגופים תומכי תעסוקה בישראל, הן ממשרד התמ"ת והן גופים חיצוניים לו" - כך הסביר היום פואד את המהלך. "בקרוב ייכנס לתפקיד משנה למנכ"ל המשרד בהמשך למסקנות ועדת אקשטיין שמיניתי, והמשנה יוביל את המהלך ארוך הטווח, שיימשך לפחות שנה. אני מאמין שנוכל לרתום למהלך שכזה את משרד האוצר, ובטוח שהמהלך יזכה לתמיכת הכנסת. כשהקמתי את רשות המים לא הרבה האמינו ביכולתי להוביל להקמתה, אבל היום כבר אין לאף אחד ספק בנחיצותה", הוסיף פואד.

מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, אמר היום ל"גלובס" כי הוא לא רואה קשר בין הקמת הרשות לבין האצה של תוכנית ויסקונסין חדשה, אך חלק שבחים לעצם המהלך: "זה צעד נכון ומתבקש, וככל שייושם מהר יותר כך הוא ייטיב עם שוק העבודה בישראל. הרשות הזו תאגד תחתיה למשל גופים שונים שעסקו בהכשרות מקצועיות והיו כפופים עד כה למשרדי הקליטה או הרווחה, וליצור גוף אחיד הוא דבר נכון מאוד".

בן אליעזר התייחס היום לדרישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגבש תוכנית חדשה למתכונת של ויסקונסין בתוך חודשיים: "אין כאן פתרונות קסם ואני לא אסכים להביא פתרון סתם. על התכנית הקודמת עמלו במשך שנים, לכן אני רוצה ללמוד היכן טעתה הממשלה ואיפה צריך להשתפר. העקרונות שינחו אותי הם מקסימום שיתוף של הגורמים התעסוקתיים הממשלתיים; פתרון אישי לכל משתתף ולא התייחסות כ'עדר', ותכנית בפריסה ארצית". פואד מאשר בדבריו את חשיפת "גלובס" בדבר כוונתו לגבש תוכנית שתכלול הסכמה רחבה ובאמצעות שיתוף פעולה מצד כלל גורמי הכוח בכנסת ומחוץ, ומכאן ספק אם ניתן יהיה לגבש תוכנית כזו בתוך חודשיים.