השמאי הממשלתי על עליית 30% במחירי הדירות בת"א: "לא בועה"

אייל יצחקי דיבר בגלי צה"ל ■ כזכור, אתמול דווח כי נרשם זינוק של 16.6% במחירי דירות 4 חדרים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ■ יצחקי: "זה מאוד יפה שהממשלה מנסה לסייע בכל דרך אבל התהליכים הם איטיים"

"בתחילת שנת 2010 תיעצר עליית מחירי הדירות ולקראת סוף השנה תחול ירידה בשיעור לא מבוטל במחירים". את ההבטחה הזו נשא שר השיכון אריאל אטיאס באוקטובר האחרון, תוך שהוא מתחייב להציף את שוק הנדל"ן בקרקעות כדי להוזיל את מחירי הדירות. עם זאת, נתוני מחירי הדירות ברבעון הראשון שפורסמו אתמול (ג') על ידי השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, אייל יצחקי, מוכיחים כי הפער בין ההבטחות של אטיאס למציאות הינו רחוק.

מהנתונים עולה כי מחירי הדירות המשיכו לעלות ברבעון הראשון של השנה, הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הנתונים מתייחסים למחירי דירות 4 חדרים, שהן המבוקשות ביותר בישראל, והם מצביעים על עליית מחירים ממוצעת של 4.1% לעומת הרבעון הקודם, וכן נרשם זינוק של 16.6% במחירים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בת"א, למשל, עלו המחירי ב-5% לעומת הרבעון הקודם והם זינקו ב-30% לעומת הרבעון המקביל.

בראיון לניב רסקין בתוכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל אמר יצחקי: "מטרת העבודה היתה לבדוק שיעורי השתנות ברבעון הראשון. שוק הדירות הוא שוק הטרוגני מאוד ויש הרבה משתנים שמשפיעים על שווי דירה. מיקום זה אחד הדברים שאנו בודקים. כדי להגיע למובהקות גבוהה בדקנו את המוצר השכיח בשוק שזו דירת ארבעה חדרים".

"אנחנו נהנים מאלפי עסקאות זמינות", אמר יצחקי. "מדובר בזינוק של שנה.ההסבר הטוב ביותר הוא ההיצע הנמוך, יש על המדף פחות מ-13 אלף דירות. אמנם, יש כוונה לתכנן כמה שיותר קרקעות, זה נכון, אבל ההליכים איטיים. סיבות נוספות לעלייה זה הביקוש. יש ציפויות להמשך צמיחה. באופן כללי, מכל הגורמים הללו ההיצע הוא הבעיה. יש הרבה משתנים המשפיעים על מחירי דירות ולא ניתן להתנבא בנושא.

"בכל שוק יש בו מחזוריות ואני מקווה שנראה התמתנות בשוק הנדל"ן. הנדל"ן בישראל ירד רק בשנים בודדות, וגם אז היו ירידות מתונות. בישראל, יש בעיקר עליות. בעשור האחרון המחירים לא כל כך עלו מבחינה ריאלית. יש איזשהו סוג של תיקון. מחיר הדירות כרגע הוא לטעמי גבוה", אמר יצחקי.

"האם אנו בבועה? הפרופורציה צריכה להיות בין מחיר דירה לשכר ממוצע, בין המחיר למחיר הקרקע. אנו לא רואים בועה, אבל אנחנו עוברים את המחיר הטבעי של הדירות. אני מקווה שעכשיו ניבלם ונלך לממוצע הרגיל. לא הייתי קורא לזה בועה".

טבלת מחירי דירות
 טבלת מחירי דירות