"ישראמקו עדיפה; דלק קידוחים מתומחרת במאות מ' ש' עודף"

ראש בראש - טעימה ממגזין 100 טיפים להשקעות: עפ"י האנליסט גיל בשן מ-IBI, "אם יהיה קידוח מאכזב ברישיונות רציו-ים, מניית דלק קידוחים יכולה לסבול מכך" ■ עוד זוגות מניות במגזין: שופרסל מול רמי לוי, פרטנר מול סלקום ולאומי מול הפועלים

איזו מניה זולה יותר?

"ישראמקו נסחרת בדיסקאונט של 13% עד 15% (לפי הערכת שווי לפרויקט 'תמר'), ואילו דלק קידוחים נסחרת בפרמיה של 8%, מה שיוצר הפרש פערים של מעל 20%. דלק קידוחים היא חברה טובה שנותנת חשיפה מעניינת, החל בשלב ההפקה מפרויקט ים-תטיס, דרך פוטנציאל הפקה עתידי מפרויקט 'תמר' ורשיונות חיפוש נוספים, אבל הכול כבר כלול במחיר, ויותר מכך. לכן, ישראמקו עדיפה על-פני דלק קידוחים, כי מי שקונה היום את ישראמקו קונה נכס בזול עם מרכיב ספקולטיבי הרבה יותר נמוך.

"רוב השווי של שתי השותפויות נגזר מהאחזקה בפרויקט 'תמר', וכל התפתחות או עיכוב בפרויקט צפוי להשפיע עליהן. יחד עם זאת, השוק נותן היום עודף תמחור מוגזם של מאות מיליוני שקלים לדלק קידוחים, וזאת בגלל שטחי אחזקתה ברשיונות רציו-ים. אם יהיה קידוח מאכזב ברישיונות רציו-ים, מניית דלק קידוחים יכולה לסבול מכך.

"גם בתרחיש חיובי של מציאת מאגרי גז ברשיונות רציו-ים בעלות כדאית להפקה, הדרך למכור אותו תהיה ארוכה ולא פשוטה. משק החשמל בישראל צרך 4 BCM (מיליארד מ"ק) גז טבעי בשנת 2009, וישנם חוזים חתומים עם EMG לאספקת גז למשך עשר השנים הבאות".

מה צופן העתיד לתחום הגז הטבעי בישראל?

"בשנת 2009 הגז הטבעי היווה 26% מסך תצרוכת האנרגיה לייצור חשמל במדינת ישראל, ובמהלך הקיץ הגיע השימוש לשיעור של 40%. מבחינת משק החשמל, לא יהיה נכון לעלות מעל רמת ייצור של 50% עד 55% מסך התצרוכת, בעיקר בשל העובדה שמערכות ההולכה של גז בלחץ גבוה נמצאות בראשית דרכן וייקח זמן עד שניתן יהיה להסתמך עליהן באופן בלעדי.

"סביר להניח שבעוד מספר שנים נראה בישראל צריכת גז שהיא גבוהה מ-6.5-6 BCM לשנה, כשמאגר 'תמר' יספק את הצרכים של משק החשמל, יחד עם EMG".

אז מה כן ניתן יהיה לעשות עם מאגרי גז שיימצאו?

"האפשרות היחידה להפיק ערך אם וכאשר יימצאו מאגרי גז ברשיונות רציו-ים היא על ידי ייצוא של הגז, שהוא לא משימה פשוטה. ישנן שתי אפשרויות של ייצוא גז. הראשונה היא בניית מתקן LNG - מתקן שדוחס ומקרר את הגז והופך אותו לנוזל, כך שניתן יהיה לשנע אותו ממקום למקום באוניות מיוחדות. עלות בניית מתקן כזה נעה בטווח של 2-1.5 מיליארד דולר, למתקן שיכול להנזיל בין 5 ל-8 BCM לשנה. לכן, יהיה צורך למצוא תגלית שתהיה לפחות באותו סדר גודל של 'תמר', על מנת שהפרויקט יהיה כלכלי.

"הדרך השנייה בה ניתן לייצא גז היא על ידי צנרת. אירופה מרושתת בצנרת הולכה של גז טבעי, שמרביתו מגיעה מרוסיה. הנקודה הקרובה ביותר שבה ניתן להתחבר לצנרת ההולכה היא טורקיה, ומעבר לכך שמדובר באופרציה מורכבת, קיים גם סיכון פוליטי בהתחברות למערכת ההולכה הטורקית".

כרטיס ביקור - דלק קידוחים:

שווי שוק (במיליארדי שקלים): 5.25

מנכ"ל: צביקה גרינפלד

תשואה ב-12 חודשים אחרונים: 128%

כרטיס ביקור - ישראמקו:

שווי שוק (במיליארדי שקלים): 5.62

מנכ"ל: יוסי לוי

תשואה ב-12 חודשים אחרונים: 130%