כיצד ישפיע המשבר באירופה על תעשיית הרכב המקומית?

המשבר הכלכלי המתעצם באירופה מביא עמו בשורות רעות לתעשיית הרכב הבינלאומית, ואם הוא יימשך יהיו לו השלכות גם בשוק המקומי ■ להלן שתיים מהן

המשבר הכלכלי המתעצם באירופה מביא עמו בשורות רעות גם לתעשיית הרכב הבינלאומית ואם הוא יימשך יהיו לו השלכות גם על שוק הרכב הישראלי. כמובן שאנחנו מאחלים ליוון, ספרד, פורטוגל ושות' להתאושש במהרה, ואפילו לא רוצים לחשוב על התסריט של פירוק גוש האירו, אבל תרחישים פחות גרועים עדיין צפויים להשפיע על מחירי הרכב בישראל ואולי אף על התמונה העסקית. להלן כמה השפעות אפשריות.

1. המחירים

האירו הפך להיות בשנים האחרונות לאחד המטבעות המרכזיים בהם רוכשים היבואנים הישראלים את כלי הרכב מהיצרנים, ולא רק כשמדובר במותגים אירופים מוכרים. זאת, מאחר שלא מעט דגמי מפתח של יצרנים יפנים (כמו טויוטה קורולה) וקוריאנים מיוצרים כיום באירופה, כך ש"נוח" להם לעבוד עם המטבע.

יצרנים אחרים פשוט מתייחסים לישראל כמדינה אירופית ומצמידים לה את האירו. לפיכך, אם המגמה הנוכחית של ירידת האירו ביחס לשקל (ולדולר) תימשך, או אפילו תתייצב על הרמה הנוכחית, אפשר לצפות לשני דברים: התחלת מגמה של הורדת מחירים, והגדלת נתח השוק של המותגים צמודי האירו.

היבואנים בארץ מאוד לא אוהבים להוריד מחירים באופן רשמי, בשל הפגיעה האפשרית בלקוחות נאמנים ובערך המשומשות - מה שחברות הליסינג מאוד לא אוהבות, בלשון המעטה. אבל הפיתוי גדל מיום ליום. אתמול השלים האירו ירידה של 14% מתחילת השנה, ופער זה יכול לאפשר ליבואנים "צמודי האירו" להגדיל את מכירותיהם בצורה מאסיבית על חשבון המותגים היפנים והקוריאנים צמודי הדולר והיאן היפני, שעדיין שולטים בשוק.

בינתיים זה לא קרה, לפחות לא באופן רשמי, אבל כבר יש סימנים ראשונים לשבירה בשוק היוקרה. מרצדס, למשל, פרסמה השבוע מחירון חדש שכולל בתוכו הנחות גלויות של כמה אחוזים טובים, והנחות "מגולמות" שכוללות חבילות שירות ואבזור בשווי עשרות אלפי שקלים "על חשבון הבית". יבואני יוקרה נוספים צפויים ללכת באותו מסלול.

היבואנים בפלחים העממיים והרחבים של השוק עדיין נצמדים להנחות "חצי סמויות", שמוצעות בשפע לכל לקוח פרטי שרק נכנס לסוכנויות הרכב הרלוונטיות עם כוונות רציניות. אבל ככל שיתרוקן המלאי הנוכחי של כלי הרכב אפשר לצפות להגעת דגמים הרבה יותר מאובזרים על חשבון הבית. אם האירו ימשיך להיחלש בקצב הנוכחי, יגיעו בסופו של דבר גם הנחות מחירון "רשמיות", בעיקר בדגמים שלא פופולריים בציי רכב.

2. היבואנים

הכלל הידוע אומר: מה שרע ליצרן טוב ליבואן. אבל הוא נכון רק חלקית. בטווח הקצר אין ספק שמצוקת יצרני הרכב בשוק האירופי עשויה לתת יתרון ליבואנים שלהם בשוק הישראלי. הקיפאון בשוקי רכב ענקיים כמו יוון, ספרד ופורטוגל פירושו עודף כושר ייצור אדיר ומלאים ענקיים.

התמריץ היעיל ביותר לגלגל את המלאים לשווקים יציבים יותר, כמו השוק הישראלי, הוא לחתוך את המחירים. אבל בטווח הארוך יותר המצב עתיד לערער את יציבותם של יצרני הרכב עצמם, שחלקם עוד לא התאוששו מהמשבר הפיננסי של השנה שעברה. ספק אם ממשלות אירופה יגלו נכונות, או יכולות, להוציא עשרות מיליארדים כדי להציל אותם שוב. לפיכך, לא נופתע אם התמשכות המצב תביא לגל של פשיטות רגל, מיזוגים ורכישות בתעשיית הרכב, שישפיעו על תמונת הזכיינות בישראל.

המשבר הקודם, למשל, אפשר לפיאט לבלוע את קרייזלר ולג'ילי הסינית לרכוש את וולוו, וכל זה תוך פחות מ-14 חודש. לא ידוע מי הבא בתור, אבל ליבואני רכב לא מעטים תהיה סיבה לא לישון בלילה אם המצב יימשך.