מוריד בפניך את הכובע, שלי יחימוביץ'

איך ניתקת את השיח על שכר הבכירים מקומץ סוציאליסטים הזוי והבאת אותו ללב הקונצנזוס

שלי יחימוביץ'
 שלי יחימוביץ'

אפשר לתקוף את שלי יחימוביץ' על הפופוליזם שלה, אפשר לטעון שהתערבות בשכר בכירים פוגעת בשוק החופשי, להסביר שההצעה שלה שטחית, שהיא לא תפתור את בעיית השכר המופרז. אבל אי אפשר שלא להוריד את הכובע בפניה. יחימוביץ' עשתה מה שח"כ צריך לעשות: לקחה נושא, יזמה הצעת חוק, העלתה את הבעיה לתודעה הציבורית וחוללה שינוי. בדרך היא גם כופפה את ראש הממשלה ואת שר האוצר.

השיח השתנה, כבר לא מסבירים שהתערבות בשכר בכירים היא הזיה של קומץ סוציאליסטים קיצונים. כעת ברור לכולם שיש בעיה ושיש להתמודד איתה. יחימוביץ' גם מספיק הגונה כדי להגיד שהצעתה אינה הטובה ביותר שיש וכי אם יימצא פתרון טוב יותר היא הראשונה שתתמוך בו.

זוהר גושן
 זוהר גושן

הצעת גושן טובה מאוד, צעד הגיוני בדרך להתמודדות עם הבעיה של שכר הבכירים. חקיקה כלכלית היא תמיד עניין בעייתי. חקיקה היא נוקשה ומותירה פרצות. גושן לא קובע כללים נוקשים אלא מחייב את המוסדיים לקבוע עקרונות. כל מוסדי יצטרך לחשוב מה ראוי ומה לא, ולהצביע בהתאם לעקרונות שגיבש. כל זאת בשקיפות ותך גילוי נאות.

וורן באפט אמר פעם כי על כל מנהל לשקול החלטותיו כאילו יתפרסמו למחרת בעמוד הראשון של "ניו יורק טיימס". כשמנכ"ל מגדל יונל כהן יצטרך להסביר בפומבי מדוע תמך בשכר עתק למנכ"ל, כשכלל ביטוח של נוחי דנקנר תתמוך בשכר מופרז, הכול יהיה שקוף.

גושן מאמין, אולי בתמימות, שהלחץ הציבורי יגרום למוסדיים להיות שקולים ומדודים ולא לתמוך בתנאי העסקה בעייתיים. ייתכן שהוא משלה את עצמו. ייתכן שהמוסדיים יתגלו כפודלים שמצביעים תמיד בעד הצעות בעלי השליטה. אבל יש להניח ששקיפות והצורך להביא לאישור אסיפה כללית ימנעו חבילות שכר מנקרות עיניים, בונוסים מוגזמים ואופציות שניתנות בתוך הכסף.

המבחן של גושן יהיה בחודשים הקרובים. מה תעשה הרשות עד שיאושרו תיקוני החקיקה, עניין של שנים. האם לגושן יש הנחישות והדבקות במטרה כדי לשנות את נורמות ההתנהגות כבר היום?

ידין ענתבי
 ידין ענתבי

ועוד עניין: יש כבר הנחיות לקביעת שכר ראוי בגופים מפוקחים. ידין ענתבי, הממונה הקודם על שוק ההון, הוציא הנחיות בקיץ הקודם; רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, הוציא הנחיות קצת לפניו: דחיית תשלום הבונוסים על פני כמה שנים, תקרות שכר, קשר בין תגמול לתוצאות עסקיות ולניהול סיכונים, מצנחי זהב שמביאים בחשבון את סיבת הפרישה ושקיפות המתודולוגיה והעקרונות של השכר. גוף מוסדי צריך רק להחיל את ההנחיות שהרגולטור שלו קבע לו על עצמו, על החברות שבהן הוא מושקע.