"מדדי הפחד" בארה"ב ואירופה מזנקים לרמות של 2008

"השחקנים בשווקים מפנימים סוף סוף שיש גם סיכון למדינות. מאז קריסת ליהמן ברדרס היו המוסדות הפיננסים בפוקוס וכעת הגיע התור של מדינות מסוכנות", אמר לבלומברג אקים מצטקה, מנהל השקעות בקומרסבנק

המפולת של הימים האחרונים בבורסות המרכזיות באירופה והירידות החדות בוול סטריט הקפיצו את "מדדי הפחד" באירופה ובוול סטריט בחדות.

מדד ה-VSToxx האירופאי, המודד את עוצמת התנודתיות על פי השינויים בסטיות התקן המגולמות באופציות על המדדים המובילים (בדומה לאופציות המעו"ף בבורסה של תל-אביב), זינק היום ב-35% לרמה של 49.6 נקודות - העלייה החדה ביותר מאז אוקטובר 2008.

מדד ה-VIX האמריקני, הנמדד בבורסה של שיקגו, מטפס בעוד 6% לרמה של 34.8 נקודות לאחר שאתמול זינק בשיעור הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2008. בחמשת ימי המסחר האחרונים זינק המדד ב-88%. עם זאת, נציין שבמפולת של ספטמבר-נובמבר 2008 זינק ה-VIX בשיא לרמה של 87-88 נקודות.

"השחקנים בשווקים מפנימים סוף סוף שיש גם סיכון למדינות. מאז קריסת ליהמן ברדרס היו המוסדות הפיננסים בפוקוס וכעת הגיע התור של מדינות מסוכנות", אמר לבלומברג אקים מצטקה, מנהל השקעות בקומרסבנק.

את שבוע המסחר שהסתיים היום יעדיפו המשקיעים באירופה לשכוח. בורסות אירופה פתחו היום (ו') את המסחר בירידות, זה היום הרביעי ברציפות, אך מהצהריים החלו הירידות להתמתן באופן ניכר על רקע התקדמות בחבילת הסיוע ליוון ונתונים טובים בספרד. בשעתיים האחרונות שוב התחזקו הירידות והמדדים המובילים המשיכו בצניחה החופשית של הימים האחרונים. בסיכום שבועי ירדו המדדים האירופאים המובילים בקרוב ל-9%.

אמש בוול סטריט ובאירופה התנהל המסחר בירידות על רקע החשש מפני משבר החובות באירופה. אך בלילה החלו המדדים בוול סטריט לקרוס בכמעט 10%, ככל הנראה בשל הזנת פקודות מסחר שגויות. מניות גדולות צללו בעשרות אחוזים, כמו למשל פרוקטר אנד גמבל שצללה ב-37%. השוק האמריקני תיקן את מרבית היריבת עד סוף יום המסחר וב-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) חוקרים את נסיבות האירוע.