בריטניה: הליש"ט יורדת עם פתיחת המו"מ להרכבת ממשלה

מנהיג השמרנים, דיוויד קמרון, ומנהיג הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, עושים מאמצים לגשר על הפערים ביניהם בנושא שיטת הבחירות

המו"מ על הקמתה של ממשלה חדשה בעלת רוב פרלמנטרי בבריטניה צפוי להימשך גם מחר (ב'). מנהיג השמרנים, דיוויד קמרון, ומנהיג הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, עושים מאמצים לגשר על הפערים ביניהם באמצעות רפורמה בשיטת הבחירות.

בפגישה שנערכה אתמול (שבת) בלונדון, הסכימו חברי הפרלמנט מטעם המפלגה הליברל-דמוקרטית לתמוך באסטרטגיה של קלג להמשיך במו"מ על ברית שנועדה להדיח את ראש הממשלה המכהן, גורדון בראון, לאחר שהבחירות שנערכו ב-6 במאי לא הניבו רוב לאף אחת מהמפלגות.

"אנחנו ממשיכים בדיונים עם המפלגה הקונסרבטיבית, שזכתה במספר הרב ביותר של מושבים וקולות", אמר לכתבים דיוויד לוס, אחד המשתתפים בניהול המו"מ מטעם המפלגה הליברל-דמוקרטית. "ברצוננו להשלים תהליך זה בהקדם האפשרי, אך יש גם צורך לגבש את ההחלטות באופן המתאים למען האינטרס הלאומי ארוך הטווח".

ב-7 במאי נחלשו הליש"ט והאג"ח הממשלתיות בגלל החששות שמאבקים פוליטיים והאשמות הדדיות יפגעו במאמצים לצמצם את הגירעון התקציבי, שתפח לשיא. הליש"ט ירדה ב-0.2% לרמה של 1.4804 דולר לליש"ט. מחירי האג"ח הממשלתיות ירדו גם הן, והתשואה על האג"ח לעשר שנים טיפסה ב-3 נקודות בסיס ל-3.84%.

אתמול אמר קלג בן ה-43 שהליברל-דמוקרטים יתמקדו במו"מ ב"ארבע העדיפויות הגדולות": שינויים בשיטת הבחירות שיעניקו למפלגות קטנות יותר ייצוג רב יותר בפרלמנט, ביטול מס ההכנסה עבור 3.6 מיליון שכירים בעלי הכנסה נמוכה, פיצול הבנקים הגדולים והקטנת גודל הכיתות בבתי הספר.

קמרון, המבקש לשמור על שיטת הבחירות הנוכחית בבריטניה שמתוקפה 'המנצח זוכה בכול', מציע להקים ועדה שתבחן רפורמה בשיטת הבחירות. בראון, מצדו, הציע לקלג לערוך לאלתר משאל עם בנושא.

לוס סירב לנקוב במועד סיום המו"מ, ואמר: "אני לא הולך לקבוע לוחות זמנים מלאכותיים, למרות שאנחנו מבינים את הלחצים הקיימים".

בבחירות שנערכו ב-6 במאי ניצחו השמרנים ב-306 מחוזות - גידול של 97 מחוזות לעומת הבחירות הקודמות שנערכו ב-2005. מפלגת העבודה זכתה ב-258 מושבים - ירידה של 91 לעומת הבחירות הקודמות. המפלגה הליברל-דמוקרטית הפסידה חמישה מושבים, וכעת יש לה 57 מושבים בבית הנבחרים בן 650 המושבים.

במהלך פגישת הליברל-דמוקרטים אתמול, התאספו מחוץ לבניין כ-2,000 בני אדם, להערכת המשטרה, וקראו: "בחירות הוגנות עכשיו" ו"אל תבגדו".

"רפורמה במערכת הפוליטית היא אחת הסיבות שנכנסתי לפוליטיקה", אמר קלג למפגינים. "האינטרס הלאומי הוא שנשתמש בהזדמנות הנוכחית כדי לכונן מערכת פוליטית חדשה".

בראון ימשיך לכהן כראש הממשלה עד שיודיע על התפטרותו למלכה אליזבט השנייה, המכהנת כראש המדינה. מכיוון שלבריטניה אין חוקה כתובה, פועלת המלכה בת ה-84 על סמך מוסכמות שהתגבשו במהלך מאות שנים. תפקידה העיקרי של המלכה הוא למצוא מנהיג פוליטי שיוכל לזכות באמון בית הנבחרים.