להשקיע באירופה מבלי להיחשף לאירו

המשבר האחרון הבליט את חולשותיו של האירו ולמעשה, חידד את האטרקטיביות שבין המדינות אשר אימצו את מטבע האירו, לבין המדינות ששמרו על מטבע עצמאי והפגינו ביצועים טובים יותר משכנותיהן. כך לדוגמא תעודות המתבססות על הארצות הנורדיות, שבדיה, דנמרק ונורבגיה, מושכות אליהן יותר משקיעים מאשר תעודות העוקבות אחר מדדים של האיחוד האירופי.

לאחרונה החליטה שבדיה, כלכלה המאופיינת בצמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה ביחס לשאר מדינות הגוש, שלא להחליף את הקרונה הלאומית (הכתר השבדי) באירו. ‏EWD ‏, קרן האינדקס העוקבת אחר 32 חברות שבדיות נראית עתה כאופציית השקעה מעניינת.

EWD מעניינת עוד יותר כאשר בוחנים את התשואות מתחילת השנה של התעודות העוקבות אחר המדדים באירופה. תעודות הסל האלו, העוקבות אחר שוקי ההון האירופאיים נחלשו במידה ניכרת. כעת הן נמצאות עמוק בטריטוריה האדומה, וחלקן אף איבד יותר מ-20%, אבל יש כאמור יוצאות דופן - התעודות המתבססות על הארצות הנורדיות שבדיה, דנמרק ונורבגיה שאינן מתנהגות בהתאם למגמה האירופית הכללית.

קרן האינדקס של EWD הציגה מאז תחילת השנה תשואה חיובית, וגם לאחר הנפילות החדות של סוף השבוע היא מציגה תשואה שלילית של 4.2% בלבד מתחילת השנה. לשם השוואה, ה-ETF‏ האירופאי הכללי איבד יותר מ-15%, וה-‏ETF‏ העוקב אחר מדינות גוש האירו צנח ב-21% מתחילת השנה.

מבין 27 המדינות החברות באיחוד האירופי, רק 16 מדינות אימצו את האירו כמטבע. למטבע המשותף אמנם יש כמה יתרונות, אולם המשבר האחרון הבליט את חולשותיו הרבות. לכן, אין זה צירוף מקרים ששוקי המדינות ששמרו על מטבע עצמאי, הפגינו ביצועים טובים יותר משל שכנותיהם.

קרן ‏EWD‏ עוקבת אחר מדד ‏MSCI‏ השבדי. הקרן מחזיקה כאמור במניות של 32 חברות, כאשר 10 מתוכן אחראיות ל-65% מנכסי הקרן. ההחזקות הגדולות ביותר הן הנס אנד מוריץ (‏סימול: HNNMY‏), נורדי בנק (‏סימול: NDBAY‏) ואריקסון . מבחינת חלוקה למגזרים, הקרן מאוזנת היטב עם נטיה לטובת תחומי התעשייה (27%) והפיננסים (27%).