החילוץ יכול לכסות פי 3 את חובותיהן של ספרד פורטוגל ואירלנד

כך מגיבים לראשונה כלכלני מריל לינץ' לתוכנית החילוץ האירופית ■ "אירופה הבינה את המסר שיש לפעול מהר ובהיקפים משמעותיים" ■ החילוץ יכול להצליח" ■ גוש האירו הפגין יכולת לעשות את מה שנדרש על מנת לסיים בהקדם את משבר החוב הריבוני

"סוף סוף פועלים מהר ובהיקף משמעותי" כך מגיבים לראשונה כלכלני מריל לינץ' לתוכנית החילוץ האירופית שהוכרזה הבוקר (ב') שהיקפה 750 מיליארד אירו ולהודעת הבנק האירופי המרכזי כי יחל לרכוש אגרות חוב ממשלתיות.

"אירופה הבינה את המסר: במשבר פיננסי צריך לפעול מהר ובהיקף גדול על מנת לשבור את שרשרת המשובים השלילים עוד לפני שהם מפילים את הכלכלה". לאחר שבמשך 3 חודשים התמקדו רק ברשת הביטחון הנדרשת ליוון, לקח למדינות האיחוד רק 5 ימים מאז פרץ המשבר שאיים בהתפשטות משמעותית גם למדינות נוספות, להגיע לתוכנית המהווה רשת ביטחון משמעותית המספקת ערבות של 750 מיליארד אירו למדינות החלשות בגוש.

האלמנטים המרכזיים של רשת הביטחון הינם: קרן ייצוב של הנציבות האירופית בסך 60 מיליארד אירו, 440 מיליארד אירו ערבות להלוואות ממדינות האיחוד וכן גיבוי בסך 250 מיליארד אירו מקרן המטבע הבינלאומית. כל זאלו מתווספים לתוכנית הסיוע הספציפית ליוון בסך 110 מיליארד אירו אותה אישר האיחוד קודם לכן. כך שבסה"כ מסתכם היקף החילוץ האירופי בכ-860 מיליארד אירו שהם כ-1.1 טריליון דולר - סכום כסף משמעותי על פי כלהסטנדרטים.

במריל לינץ' מאמינים כי החבילה יכולה להצליח ואומרים כי "סכום זה יכול לדוגמא לכסות את המימון הנדרש לספרד, פורטוגל ואירלנד עד סוף 2011 - כמעט פי שלוש. אנו רואים סיכוי טוב מאד כי החבילה תצליח. לדעתינו, גוש האירו הפגין יכולת לעשות את מה שנדרש על מנת לסיים בהקדם את משבר החוב הריבוני. כמובן שהעזרה באה צפויה להיתקל באתגרים פיסקאליים, כאשר ספרד ופורטוגל צריכות להבטיח עד ל-18 במאי ביצוע צעדים פיסקליים לצמצום גרעונותיהן. לדעתינו המרחב האירופי מתלכד כעת כיחידה פיסקאלית הדוקה יותר.

במריל לינץ מתייחסים גם להודעת הבנק האירופי המרכזי כי ירכוש אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות ולחידוש תוכנית החלפת הכספים עליה הודיע הפדרל ריזרב כצעדים משמעותיים נוספים שיעזרו לה להילחם במשבר.