אירופה סגרה במגמה מעורבת; מדד הדאקס עלה קלות

האירו נופל ל-1.27 ד' לאחר שאתמול נסחר קרוב ל-1.31 ד' ■ אסיה הגיבה בירידות לאינפלציה בסין שזינקה באפריל 2.8% ■ טלפוניקה הספרדית הגישה לשותפתה, פורטוגל טלקום הצעה לרכישת 50% מהחזקתה במפעילת הסלולר הגדולה בברזיל ב-7.3 מיליארד ד'

יום לאחר האופוריה שהזניקה את בורסות אירופה, בזכות תוכנית החילוץ שהציגו שרי האוצר האירופי שהיקפה 750 מיליארד אירו, רשמו היום המדדים המובילים ביבשת מגמה מעורבת בסיום המסחר לאחר שבמשך כמעט כל היום נסחרו בטריטוריה שלילית. מנייות חברות הכרייה בלטו בירידות על רקע הדיווח על האצת האינפלציה בסין מאחר וחברות הכרייה מתבססות על סין כלקוח מרכזי וגובר החשש כי היא תעשה פעולות על מנת לצנן את הכלכלה מה שיפגע בביקוש למחצבים.

בורסת פריז שזינקה אתמול בכ-9% נסוגה היום בכ-0.7%, ובורסת ספרד שזינקה אתמול ביותר מ-14% נפלה היום בכ-3.3%. בסיום התמתנו הירידות במקביל למעבר וול סטריט למגמה מעורבת.

לחץ על השוק נבע היום מהודעתה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס שהזהירה שוב כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של פורטוגל, ואמרה כי היא שוקלת להוריד את דירוג האשראי של יוון לדרגת הקרובה ל"אג"ח זבל". "הכל תלוי בהתפתחויות בכלכלת יוון לאחר שענן הפאניקה ישקע וחבילת החילוץ תוצא מהכוח אל הפועל" נכתב בדו"ח של מודי'ס. "חובה של יוון גדול אבל ניתן לשליטה. עם זאת, השינויים הנדרשים הם בוודאי מאוד כואבים". בעניין פורטוגל, הורדת הדירוג פחות חמורה מהפוטנציאל ביוון שכן מודי'ס מסרה כי היא שוקלת הורדה בדרגה אחת: Aa3 מ-Aa2. עוד במסגרת הדיווח, מסרה מודי'ס כי היא מחזיקה בתחזית שלילית כלפי אירלנד.

הנציב הכלכלי והמוניטרי באיחוד האירופי, אולי רהן, הגדיל את הלחץ על איטליה, אשר לה החוב הריבוני ביחס לתוצר הגדול ביותר לאחר יוון מבין המדינות החברות באיחוד, ועל צרפת שלה גירעון תקציבי מובנה גדול במיוחד, וקרא להן לפעול מהר יותר לשיפור מצבן הפיננסי.

הקנצלרית הגרמנית, אנגלה מרקל לא ביזבזה היום זמן והעבירה בממשלתה את האישור לתוכנית הייצוב, במסגרתה יעמוד חלקה של גרמניה בערבויות להלוואות על 123 מיליארד אירו. זאת לאחר שהואשמה בחודשים האחרונים בתגובה איטית למשבר.

הכלכלנים השונים התעוררו הבוקר מפוכחים קצת יותר מהחגיגה שהזניקה את השווקים אתמול בשיעורים החדים ביותר זה 17 חודשים, "לא ניתן לפתור את משבר החוב בהנפקת חוב נוסף או במתן ערבויות" טענה היום האסטרטגית הראשית של סאקסו בנק והוסיפה "השווקים יחזרו ויבחנו את הבנק האירופי המרכזי ואת האיחוד האירופי ביחס לאופן שבו יפעלו כנגד החובות העצומים".

נציין כי בבריטניה סערו היום הרוחות לאחר הודעתו של ראש הממשלה המכהן, גורדון בראון על כוונתו לעזוב את ראשות מפלגת הלייבור בסתיו הקרוב, לאחר התבוסה שספג בבחירות. נציין כי עדיין לא ברור כיצד תיראה הקואליציה החדשה, אך ברור כי מדובר יהיה בממשלה תלויה, כזו שנשענת על יותר ממפלגה אחת, לאחר התוצאות הצמודות בבחירות.

בבריטניה התפרסם היום נתון לחודש מארס, לפיו חלה עלייה של 2.3% בייצור התעשייתי. הנתון הפתיע לטובה כאשר עלה יותר מהציפיות שהיו לעלייה חודשית של 0.4%. לעומת הנתון בשנה שעברה מדובר בעלייה של 3.3% במוצרים שיצאו מפסי הייצור של המפעלים הבריטיים.

מניית פורטוגל טלקום בלטו לחיוב לאחר שהחברה דיווחה כי קיבלה הצעת רכש בהיקף 5.7 מיליארד אירו שהם כ-7.3 מיליארד דולר לרכישה של 50% מחלקה במפעילת הסלולר המובילה של ברזיל, חברת VIVO ע"י שותפתה הספרדית טלפוניקה.

ענן האפר הוולקני עדיין ממשיך לרחף מעל ליבשת, כאשר היום דווח על סגירה של המרחב האווירי בחצי האי האיברי, ספרד ופורטוגל. חברת איזי ג'ט פרסמה אזהרת רווח ואמרה כי כתוצאה מסגירת המרחב האווירי במשך 6 ימים באפריל נפגעו הכנסותיה ב-50-75 מיליון ליש"ט.

לאחר הראלי המרשים ששטף אתמול את שוקי אסיה, היום (ג') העניינים קצת נרגעו והמדדים המובילים סגרו בירידות שערים. המשקיעים עצמם מעכלים, באווירה רגועה יותר, את רעיון חבילת החילוץ האירופית בגובה מדהים של 750 מיליארד אירו, קרוב לטריליון דולר.

במוקד המסחר באסיה עמדה האינפלציה בסין, שממשיכה להשתולל. היום דווח כי מדד המחירים לצרכן זינק באפריל ב-2.8% לעומת תחזית לעלייה של 2.7%. מדד המחירים ליצרן נסק ב-6.8% לעומת תחזיות לעלייה של 6.5%. עוד בגזרה הסינית, הבנק המרכזי דיווח כי הבנקים במדינה האיצו את תוכנית ההלוואות המקומית שלהם כשהציעו הלוואות בסכום אדיר של 774 מיליארד יואן (113.5 מיליארד דולר) בחודש החולף לעומת הלוואות בגובה 510.7 מיליארד יואן "בלבד" במארס.

"לחצי המחירים נבנו בכל שדרת הכלכלה, עובדה המחזקת את הצורך בריבית גבוהה ומטבע יואן חזק", ציין בריאן ג'קסון, אסטרטג ברויאל בנק אוף קנדה, סניף הונג קונג. "סין נמצאת בסכנה להתחממות יתר, עם 'מוקדי אש' המתפרצים בתחומי הכלכלה השונים", הוסיף ג'קסון.

מגזר הרכב ביפן מרכז עניין והמניות המובילות בו נסחרו במגמה מעורבת - נציין את טויוטה , ניסן והונדה . ענקית האלקטרוניקה סוני נסחרה בעליות שערים נאות לאחר שהודיעה היום כי היא צפויה לדווח על רווח תפעולי לשנה שהסתיימה ב-31 סמארס 2010. בתחזיתה הקודמת העריכה החברה כי תרשום הפסד תפעולי.

"הראלי של אתמול משקף את התרועה שהריעו המשקיעים לחבילת החילוץ של האיחוד האירופי", מסר הבוקר לי קיונג-מין מ-Woori Securities בסיאול. "אני מעריך שהמשקיעים ימשיכו להמר בחוזקה על המניות כאשר הם משוכנעים יותר ויותר שהנתונים הבסיסיים באירופה לא יפגעו מהמדינות עם בעיות החוב", הוסיף קיונג-מין.

"זה כבר נהיה ברור שהתאאוששות הגלובלית לא הולכת להיות 'שייט חלק'", ציין הבוקר צ'רלי אייטקן מ-Southern Cross.