גלעד ארדן: ת"א תעבור לתחבורה ציבורית היברידית או חשמלית

בניו-יורק כבר החל מעבר הדרגתי לשימוש במוניות היברידיות בלבד ■ המעבר לתחבורה לא מזהמת בת"א מהווה חלק מתוכנית שתכלול את כל הערים הגדולות, במסגרת היערכותו של השר להגנת הסביבה להגדלת סמכויותיו בתחום התחבורה מתוקף חוק "אוויר נקי"

התחבורה הציבורית בתל אביב תהפוך בהדרגה בשנים הקרובות ללא מזהמת: במסגרת המהלכים שמוביל השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, להפחתת השימוש בכלי רכב מזהמים במרכזי הערים, צפויה תל אביב לעבור לשימוש במוניות היברידיות או חשמליות. במסגרת ביקורו בשבוע שעבר בסין, ביקר ארדן בחברת (BYD(BUILD YOUR DREAMS*, יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, על מנת לבחון את הפיתוח האחרון של החברה בתחום הרכב החשמלי. החברה הצליחה "לשכלל" את הסוללות שבהן צפויה להשתמש בטר פלייס במכוניות החשמליות בארץ, שאותן ייאלץ הנהג לטעון כל 160 ק"מ, ופיתחה רכב מתקדם יותר המאפשר טווח נסיעה של 330 ק"מ בין טעינה לטעינה. BYD שמה דגש על מוניות מדגם זה.

ארדן נמצא בימים אלו במגעים עם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, על מנת להחיל את המודל שמציגה החברה גם בתל אביב. בניו יורק, יש לציין, כבר החל מעבר הדרגתי לשימוש במוניות היברידיות בלבד. המעבר לתחבורה לא מזהמת בתל אביב מהווה חלק מתוכנית שתכלול את כל הערים הגדולות, במסגרת היערכותו של השר להגנת הסביבה להגדלת סמכויותיו בתחום התחבורה בשנה הבאה מתוקף חוק "אוויר נקי". כחלק מהיערכות זו פרסם באחרונה המשרד להגנת הסביבה מכרז למציאת חברה שתייעץ בנושא הטמעת טכנולוגיות של הפחתת זיהום אוויר מתחבורה. כבר בשנה הבאה מתכוון המשרד להחיל תקנים מחמירים על אוטובוסים ומוניות מזהמים. בתום ביקורו במפעל אמר ארדן כי הוא סבור שלנוכח העובדה שלישראל אין תעשיית רכב מקומית שתחסום כניסת יבוא כלי רכב מסין, אין סיבה שישראל וסין לא ישתפו פעולה בנושא. "ישראל וסין יוכלו לשלב בתחום הזה ידיים אם הסינים יידעו להציע טכנולוגיות בסטנדרטים ובתקינה מערבית ובמחירים סבירים כמובן".

פריסת תשתית לרכב חשמלי

בתוך כך, בפגישה שקיים השר להגנת הסביבה עם סגן ראש עיריית שנחאי, הביעו הסינים התעניינות בפריסת תשתית לרכב חשמלי בעיר. סגן ראש העיר ביקש לבוא לישראל לראות כיצד מתבצעת הפריסה בשטח. ארדן הבטיח לסייע ולקשר ביניהם לבין בטר פלייס.

בתחום הסביבה יש לישראל ולסין פתח להעמקת והגברת שיתוף הפעולה. סין נמצאת בשיא התנופה, בעמדת זינוק לכבוש את עמדת הכלכלה הראשונה בעולם ויש בה ביקוש עצום לטכנולוגיות ישראליות בתחומי הקלינטק, תעשיית המים, אנרגיות סולאריות ותחבורה נקייה. כיום בראש דאגותיהם של הסינים עומדים נושאי הסביבה ולא במקרה שיתוף הפעולה הראשון של סין בתחום האנרגיה הסולארית היה של חברת סאן חוואה, שהשקיעה כ-30 מיליון דולר בחברה בת של החברה לישראל - I SEE GREEN, שבראשה עומד יום טוב סמיה.