מכון מילקן מציע דרכים למתן את ההשפעות השליליות של המעבר ל-MSCI

לקראת המעבר של הבורסה בת"א למעמד של שוק מפותח ערכו כלכלני מכון מילקן מחקר מקיף על ההשפעות האפשריות ■ איך למתן את האפקט? לכלכלנים יש כמה עצות למקבלי ההחלטות

השדרוג של שוק ההוןהישראלי ב-MSCI לסטאטוס "משק מפותח" יבוצע ב-26 במאי, כאשר עם סגירת המסחר צפויות התאמות רבות של המשקיעים הזרים ולפיכך צפויה תנודתיות רבה ומחזורי מסחר גבוהים. יתרה מזאת - בבוקר שלאחר מכן תתרחש פקיעת אופציות המעו"ף לחודש מאי. השוק הישראלי עובד ממשקל של כ-3.17% במדד ה-MSCI לשווקים מתפתחים ל-0.37% מהמדד לשווקים המפותחים.

אתמול חשף "גלובס" כי לרגל האירוע והעומס הצפוי החליטה הנהלת הבורסה להאריך את שלב הנעילה ב-26 במאי בחצי שעה. המהלך הגיע לאחר שגופים מוסדיים בשוק פנו להנהלת הבורסה בבקשה להאריך את שלב הנעילה באותו יום, כיוון שלטענתם צפויות פקודות מסחר רבות - מכירה וקנייה - שיגיעו מצד המשקיעים הזרים בשל השדרוג של השוק הישראלי ב-MSCI לסטאטוס "משק מפותח".

לידי "גלובס" הגיע מחקר מקיף ומעמיק שערכו כלכלני מכון מילקן לקראת השדרוג של השוק הישראלי. המחקר מתפרס על פני 60 עמודים וכולל מסקנות למקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות בישראל כיצד אפשר למתן את ההשפעות השליליות של המעבר ולהגביר את האטרקטיביות של השוק המקומי בעיני משקיעים זרים.

בהתבסס על נתונים שונים שאספו במכון, שיחות וראיונות עם משקיעים זרים ומקומיים בישראל, עולה כי משקיעים זרים פאסיביים מחזיקים כיום, באמצעות קרנות המתמחות בהשקעה צמודה למדדים, כ-19.2 מיליארד שקל (כ-4.75 מיליארד דולר).

שינוי משמעותי נוסף שמדגישים במכון מילקן הוא הוצאה של מניות ישראליות שאינן רשומות למסחר בתל-אביב, כגון צ'ק פוינט, מרשימת המניות למשקיעים פאסיביים.

עוד עולה מהמחקר כי כיום משקיעים אמריקנים מהווים כ-60% מהמשקיעים הזרים בישראל ומשקיעים בריטים כ-18%. לכן, מומלץ למקבלי ההחלטות בבורסה וברשות לניירות ערך לנקוט בצעדים על מנת לשווק את השוק הישראלי גם בקרב משקיעים מארצות אחרות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית שיכולים לגוון את קבוצות הזרים הפועלות כאן ולהעניק תמיכה לשוק המקומי.

לחוקרים של מכון מילקן יש גם כמה הצעות כיצד ניתן לרכך את המכה: לשנות את דרישות האחזקות של הציבור במניות, להפריט את אחזקות הממשלה בחברות ציבוריות דרך הבורסה ולא באמצעות מכירת גרעיני שליטה, לעודד רישום של חברות ישראליות הנסחרות בחו"ל גם בתל-אביב, לעודד קרנות פנסיה להשקיע בת"א, ליצור מוצרים אלטרנטיביים כמו תעודות סל ייעודיות, לשנות את שעות המסחר ולעודד דיווח גם באנגלית.

אייל קליין: הופכים מדגיג קטן במתפתחים לדגיגון קטנטון בשווקים המפותחים

"קשה מאוד ולמעשה בלתי אפשרי להעריך כיצד ישפיע השדרוג של הבורסה בתל-אביב במדדי ה-MSCI על המסחר בבורסה בשעה האחרונה ב-26 במאי", כך אומר אייל קליין, אנליסט השווקים הבינלאומיים של בית ההשקעות IBI בשיחה עם "גלובס".

- הדומיננטיות של MSCI כל כך גדולה?

"יש הרבה מאוד מדדים בינלאומיים, אבל כן, ה-MSCI הוא אחד המובחרים שבהם והוא בהחלט מאוד דומיננטי. לפני מספר שנים, אגב, ישראל כבר שודרגה לשוק מפותח על ידי ה-FTSE ואז הייתה לכך השפעה אפסית על השוק. אבל ה-MSCI הרבה יותר חשוב. עם זאת, עדיין אי אפשר לדעת אם תהיה השפעה חיובית או שלילית, או אולי שזה יעבור בשקט יחסי".

"בעקרון השוק הישראלי עובר ממעמד של דגיג קטנטן בשווקים המתפתחים, משהו כמו 3% ממדד ה-MSCI למתפתחים, לדגיגון קטנטון, 0.3% מהשווקים המתפתחים. החשש הוא שהם לא ישקיעו משאבים אלא יתרכזו בכמה מניות גדולות כמו טבע והבנקים. בעקרון יש לזה פוטנציאל גדול אבל ימים יגידו".

- אנחנו למעשה רואים כבר כמה חודשים יציאה של זרים מהשוק.

"נכון. הזרים האקטיביים, שלא קשורים למדד זה או אחר, מוכרים נטו כבר כמה חודשים אבל הפסיביים חייבים לחכות לרגע האחרון ולכן יש מתיחות מסויימת לקראת ה-26 בחודש".

היום דיווחנו כי כלכלני דויטשה בנק מעריכים כי המשקיעים הזרים האקטיביים ימשיכו להוציא כספים מישראל גם לתוך שנת 2011 בשל השדרוג של השוק ב-MSCI, אך ישראל תיהנה מזרימת הון חיובי של כמיליארד דולר מהמשקיעים הפאסיביים.

הדברים מבוססים על מחקר מקיף שערך מכון מילקן בנובמבר 2009. לצפייה במחקר