החובות של אירופה הלמו בוול סטריט: המניות נפלו, הנפט צנח

המדדים תיקנו חלק מהירידות בדקות האחרונות של יום המסחר ■ התבטאויות מטרידות בדבר התפרקות גוש האירו הפילו את השווקים ■ למרות היום העגום - וול סטריט סגרה שבוע חיובי ראשון מאז אמצע אפריל ■ ירידות חדות במניות הישראליות - פתחו פערי ארביטראז' שליליים

מדדי המניות המובילים בוול סטריט נסחרו היום (ו') בירידות שערים חדות בשל החששות לעתידו של גוש האירו שמאפילים על נתוני מאקרו טובים שפורסמו היום בארה"ב. זאת לאחר שבורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות וגם באירופה נרשמה מגמה שלילית. חששות המשקיעים ניכרים היטב בהתנהגותו של "מדד הפחד", ה-VIX, אשר זינק ב-20% והשלים עלייה של יותר מ-100% מאז אמצע אפריל.

עם זאת, יש לציין כי בדקות האחרונות של המסחר בוול סטריט התאוששו מעט המדדים המובילים ומחקו חלק מהירידות. הנאסד"ק, למשל, סגר את היום בירידה של 2% לאחר שנפל היום בכמעט 2.7%.

את החששות ממשבר החובות באירופה ביטאו אמש היטב יו"ר ה'פד' לשעבר פול וולקר ומנכ"ל דויטשה בנק יוזף אקרמן. וולקר אמר אמש בנאום שנשא בלונדון כי הוא מודאג מהאפשרות לפירוק גוש האירו לאחר שהמשבר הפיסקאלי ביוון הוביל את האיחוד האירופי להציע חבילת חילוץ במימדים חסרי תקדים.

"יש לכם את הבעיה הכי גדולה של התפוררות פוטנציאלית של גוש האירו", אמר וולקר בנאומו. "האלמנט הכל כך הכרחי של משמעת תקציבית ומדיניות כלכלית ראויה טרם מומש בחלק ממדינות הגוש". החששות מהתפרקות גוש האירו קיבלו היום דגש רב לאחר פרסום דברים שאמר לכאורה נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בשבוע שעבר. עיתון ספרדי דיווח כי סרקוזי איים להוציא את צרפת מחוץ לאיחוד האירופי אם כל המדינות באירופה לא יושיטו יד ויסייעו ליוון.

אקרמן התבטא גם הוא בעניין ואמר כי "ייתכן שיוון לא תהיה מסוגלת לשרת את חובה במלואו, שכן המשימה הזאת תדרוש ממנה מאמצים עילאיים". גם ראש ממשלת סין יצק עוד שמן למדורה והזהיר כי יסודות ההתאוששות הכלכלית העולמית אינם יציבים וכי משבר החובות מעמיק.

שבוע רווי תהפוכות עבר על השווקים. רק לפני שבוע נרשמו ירידות חדות בשל החשש מהתפשטות משבר החובות באירופה. ביום שני הבורסות עלו בחדות עם הודעת האיחוד האירופי על "קרן הייצוב", אך היום כאמור חוזרים לקדמת הבמה החששות באשר לגורלו של גוש האירו. למרות הירידות היום, מדד ה-S&P 500 הניב השבוע תשואה חיובית של 2% וזהו למעשה השבוע החיובי הראשון בוול סטריט מאז אמצע אפריל.

בינתיים בארה"ב: נתוני מאקרו טובים

לפני פתיחת המסחר היום פורסמו נתוני מאקרו טובים באופן כללי בארה"ב. מדובר בנתוני המכירות הקמעונאיות אשר עלו ב-0.4% בחודש אפריל, זה החודש השביעי ברציפות של עליות. בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר של 0.2% בלבד באפריל. זמן קצר לאחר הפתיחה פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש מאי, ברומטר חשוב בקביעת כיוון הכלכלה, אשר צפוי עלה ל-73.3 נקודות מ-72.2 נקודות באפריל. האנליסטים ציפו כי המדד יעלה ל-73.5 נק'.

אך נתוני המאקרו לא תפסו את מרכז הבמה היום בוול סטריט, אלא משבר החוב באירופה. החששות ממשבר החובות החלישו היום את האירו לשפל שלא נראה מאז מארס אשתקד והוא חצה מטה את ה-1.25 דולרים. במקביל, מחיר הנפט ירד זה היום הרביעי ברציפות והוא איבד 3.6% ל-71.7 דולר לחבית. הזהב נסחר ללא שינוי ברמת שיא של 1,230 דולר לאונקיה, בעוד המשקיעים רואים בו חוף מבטחים בתקופות של אי ודאות. ה"ריצה לביטחון" מחזקת גם את הדולר ואת אגרות החוב הממשלתיות האמריקניות.

הישראליות חוטפות

מבין המניות שבלטו היום בוול סטריט נציין את חברת השכרת הסרטים בלוקבסטר (סימול: BBI), פעם ענקית בתחומה והיום חברה כושלת על סף פירוק. החברה דיווחה אמש לאחר נעילת המסחר על הפסד של 33 סנט למניה, גרוע בהרבה מהציפיות להפסד מרוכך יותר של 14 סנט למניה.

ענקית הקמעונאות JC Penny פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה היום לפני הפתיחה. היא הציגה רווח של 25 סנט למניה לעומת רווח של 11 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. החברה עמדה בתחזיות האנליסטים.

מניית Hauppauge (סימול: HAUP) זינקה בניגוד גמור לכיוון השוק לאחר שאמש היא הודיעה על השקת קו מוצרים חדש של כרטיסי טלוויזיה המותאמים למוצרים של אפל , ובכללם ה-iPhone וה-iPad.

מבין הישראליות בוול סטריט, טבע נסחרה על רקע השקה בסיכון נוספת, והפעם של תרופה עם מכירות של כמעט חצי מיליארד דולר. ה-FDA העניק לה אישור מותנה לשווק את תרופת ה-Cinacalcet, גרסה גנרית של טבע לתרופה של אמג'ן לטיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס אצל הסובלים במחלת כליות ומקבלים טיפולי דיאליזה.

בכלל, המניות הישראליות בלטו בירידות חדות ופתחו פערי ארביטראז' שליליים מהותיים מול שעריהן בבורסת ת"א, מה שמאותת על ירידות במניות אלה ביום ראשון בבורסה. מבין המניות הבולטות נציין את אודיוקודס , אינטרנט זהב , טאואר ואלווריון .