למה הזהב תמיד עולה?

מפולת או צמיחה, לספקולנטים תמיד יהיו הסברים משכנעים לגבי הגאות שנרשמת במחירו

הירידות החדות בשווקים בסוף השבוע משכו את הזהב לעבר 1250 דולר לאונקיה - מחיר שיא במונחי דולר נומינלי. מכיוון שהוא נכס שאינו נושא ריבית, אינו מניב רווחים ואינו מחלק דיבידנד, קשה להעריך את השווי האמיתי הכלכלי של הזהב.

כך הבמה פנויה לספקולנטים להסביר בכל מצב שוק למה מחיר הזהב צריך להמשיך ולעלות. העובדה שלמשקיעים יש תשובה לכל מצב שוק, תומכת בכך שמחיר הזהב אכן ימשיך לעלות.

כשהשוק עולה

שוק עולה מאופיין בדרך כלל בחשש מפני אינפלציה ועלייה בחיפוש אחר נכסים מסוכנים. שני הגורמים הללו מהווים כר נוח להחלשות הדולר: החיפוש אחר נכסים מסוכנים שולח את המשקיעים לחפש השקעות בשווקים מתעוררים ובמטבעות אקזוטיים - דבר המביא להחלשות שער הדולר; והחשש מפני אינפלציה מביא גם הוא להחלשות המטבע.

במצב זה, יאמרו הספקולנטים, כי הזהב הינו הגנה מפני אינפלציה וייבחנו את מחירו במונחי יורו (שווה ערך להיחלשות הדולר).

כשהשוק יורד

שוק יורד מאופיין בפאניקה ובסטיות תקן עולות. מכיוון שמצב שוק כזה, בדומה לימים האחרונים, מתאפיין ב-Flight to safety (ריצה לנכסים בטוחים), מתחזק מחיר הדולר ולא ניתן לתרץ את העליות במחיר הזהב כהגנה מפני אינפלציה ואובדן ערך המטבע. לכן, בתקופות אלו ההסבר הספקולטיבי הוא הפחד, והמשקיעים יבחנו את מחיר הזהב אל מול מדד VIX (מדד הפחד).

כך הצלחנו לחולל הסבר לעליה במחיר הזהב החל משנת 2009 ועד היום. אני ממליץ לשמור את ההסברים האלו כתשובה מוכנה לכל מצב שוק.

אבל גישת "תשובה לכל תרחיש" אינה מספיקה על מנת להסביר את העלייה במחיר - הרי גם בעבר היה ניתן לתת הסברים שכאלו. הסיבה האמיתית היא הנוחות, והנוחות הזו הושקה רק ב-2004.

תעודת הסל של SPDR על מחיר הזהב (GLD ), היא מכשיר השקעה נוח המאפשר גם למשקיע פרטי קטן להשקיע ולהמר על מחיר הזהב. נכון ליום שישי האחרון שווי התעודה היה גבוה מ-48 מיליארד דולר (לשם השוואה זהו שווי גדול יותר מהתעודה של iShares על השווקים המתעוררים).

התעודה מחזיקה מעל 1200 טון זהב פיזי ולכן אינה סובלת מעיוותי תמחור חוזים כגון תעודות הסל על הנפט והגז הטבעי. נוחות ההשקעה מביאה לגיוסי ענק. על פי גופי מחקר שונים, בשבוע האחרון בלבד הוזרמו לתעודה ביקושים בשויי גבוה מ-2.3 מיליארד דולר. ביום שישי שעבר, יום הקריסה, הוזרמו לתעודה ביקושי שיא בסך יותר ממיליארד דולר.

כל עוד ימשיכו הביקושים, וכל עוד השוק ממשיך להאמין לכל הסבר על סיבה לעלייה במחיר הזהב, תמשיך בועת הזהב להתנפח.

  • הכותב הינו ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים קרנות נאמנות
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד